Időtartam:
A fesztivál ideje alatt, 2025. június 21 – június 28-ig, naponta 10-től 15 óráig.Résztvevők száma, részvételi feltételek:
Maximum 12 főA kurzus kizárólagosan előadó-művészeti oktatásban résztvevő, vagy előadó-művészeti képzéssel már rendelkező, aktív színházi alkotók számára nyitott. (Színművész, rendező, teatrológus, dramaturg, látványtervező, táncos, koreográfus, drámapedagógus szakos hallgatók vagy ezen szakok valamelyikét végzett személyek)
A foglalkozás és a kollégiumi elszállásolás térítésmentes, a versenyprogram és a hallgatói mellékfesztivál előadásai szakmai jeggyel (némely esetben díjmentesen) látogathatók.
Jelentkezés Elektronikus levél útján, az alábbi címen: chanceofthehunter@gmail.com. Másolat küldendő a basahalma@gmail.com címre. 2025. június 1-ig. A jelentkezés mellékleteként szakmai önéletrajzot és egy rövid motivációs levelet várunk.
A Viewpoints-ról
A Viewpoints elgondolása Mary Overlie posztmodern táncos nevéhez köthető, aki az 1970-es években kezdte formába önteni dekonstruáló improvizációs gyakorlatát, amelyet Six Viewpoints-nak nevezett el. Kísérletei során azokat az elemeket kutatta, amelyek az előadóművészek számára mindig rendelkezésre állnak a munka során függetlenül hol, vagy mikor alkot. Overlie hat ilyen elemet különböztet meg: tér, forma, idő, érzelem, mozgás és történet. Ezen elemeket az angol nevük alapján a SSTEMS mozaikszóval foglalja össze. A SSTEMS elemei Overlie megfogalmazásában egyfajta lencseként szolgálnak, amelyeken keresztül az előadóművész a körülötte lévő valóságot szűri. Overlie gondolkodásában a Viewpoints egy összetett filozófiai keretet képez, amelyet a tréningező gyakorlatokon keresztül sajátíthat el, és ami lehetőséget ad a napi szintű edzésre, a tréningre. A gyakorlatok során a tréningező a figyelmének pontos vezetését sajátítja el, amely lehetőséget teremt az újszerű, kreatív döntésekre az improvizációs helyzetben. A Viewpoints során a tréningező a megfigyelő, résztvevő szerepébe helyezkedik, döntéseit az adott SSTEMS elemekre való figyelés határozza meg. Overlie a független, bátor, kockáztatni képes előadói lét, az alkotói szabadság keresését tartotta szem előtt.Overlie technikáját később Anne Bogart és Tina Landau dolgozta tovább és bővítette ki, amit Nine Viewpoints-nak nevezhetünk. A SSTEMS elemeit kilencre bővítették, amelyeket a tér és idő szerint csoportosítottak. Az idő elemei a tempó, időtartam, kinesztetikus reagálás és ismétlés; a téré a forma, gesztus, térbeli reláció, architektúra és a topográfia. Bogart és Landau pragmatikusabb szemlélete megőrizte a Viewpoints filozofikus jellegét, de az alkotás és csoportformálás céljából dolgozta tovább a technikát.
A Viewpoints két gyakorlatát az amerikai SITI Company ötvözte és tette napi szintű gyakorlásának, tréningjének részévé. A SITI Company identitását a rendszeres tréninghez iránti elköteleződés formálta, amelynek két eszköze a Suzuki színésztréning-módszer és a Viewpoints volt 2022-es feloszlásukig. A társulatnak nagy szerepe volt abban, hogy a Viewpoints a világ számos képzőintézményében oktatott módszertanná váljon.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése