Ugrás a fő tartalomra

Tér és idő játéka a színházban | Bélai Marcel és Kozma Gábor Viktor workshopja



Az egyhetes műhelymunka során a színésztréning egy specifikus megközelítésére, a Viewpoints-ra és a jelentalkotás különböző módszertanaira fókuszálunk. A workshop alatt a résztvevők olyan gyakorlatokkal fognak dolgozni, amelyek során a tér és idő jelenlévő eszközeit figyelve és felhasználva alkothatnak struktúrákat. Kozma Gábor Viktor vezetésével a Six és a Nine Viewpoints elméleti és gyakorlati eszközeit ismerhetik meg a résztvevők, majd Bélai Marcel irányításával az elsajátított tréninget a jelenetalkotás során hasznosíthatják előre elküldött dramatikus szöveg alapján. A műhelymunka végén nyilvános munkabemutatóra kerül sor.

Időtartam:

A fesztivál ideje alatt, 2025. június 21 – június 28-ig, naponta 10-től 15 óráig.

Résztvevők száma, részvételi feltételek:

Maximum 12 fő

A kurzus kizárólagosan előadó-művészeti oktatásban résztvevő, vagy előadó-művészeti képzéssel már rendelkező, aktív színházi alkotók számára nyitott. (Színművész, rendező, teatrológus, dramaturg, látványtervező, táncos, koreográfus, drámapedagógus szakos hallgatók vagy ezen szakok valamelyikét végzett személyek)
A foglalkozás és a kollégiumi elszállásolás térítésmentes, a versenyprogram és a hallgatói mellékfesztivál előadásai szakmai jeggyel (némely esetben díjmentesen) látogathatók.
Jelentkezés Elektronikus levél útján, az alábbi címen: chanceofthehunter@gmail.com. Másolat küldendő a basahalma@gmail.com címre. 2025. június 1-ig. A jelentkezés mellékleteként szakmai önéletrajzot és egy rövid motivációs levelet várunk.

A Viewpoints-ról

A Viewpoints elgondolása Mary Overlie posztmodern táncos nevéhez köthető, aki az 1970-es években kezdte formába önteni dekonstruáló improvizációs gyakorlatát, amelyet Six Viewpoints-nak nevezett el. Kísérletei során azokat az elemeket kutatta, amelyek az előadóművészek számára mindig rendelkezésre állnak a munka során függetlenül hol, vagy mikor alkot. Overlie hat ilyen elemet különböztet meg: tér, forma, idő, érzelem, mozgás és történet. Ezen elemeket az angol nevük alapján a SSTEMS mozaikszóval foglalja össze. A SSTEMS elemei Overlie megfogalmazásában egyfajta lencseként szolgálnak, amelyeken keresztül az előadóművész a körülötte lévő valóságot szűri. Overlie gondolkodásában a Viewpoints egy összetett filozófiai keretet képez, amelyet a tréningező gyakorlatokon keresztül sajátíthat el, és ami lehetőséget ad a napi szintű edzésre, a tréningre. A gyakorlatok során a tréningező a figyelmének pontos vezetését sajátítja el, amely lehetőséget teremt az újszerű, kreatív döntésekre az improvizációs helyzetben. A Viewpoints során a tréningező a megfigyelő, résztvevő szerepébe helyezkedik, döntéseit az adott SSTEMS elemekre való figyelés határozza meg. Overlie a független, bátor, kockáztatni képes előadói lét, az alkotói szabadság keresését tartotta szem előtt.

Overlie technikáját később Anne Bogart és Tina Landau dolgozta tovább és bővítette ki, amit Nine Viewpoints-nak nevezhetünk. A SSTEMS elemeit kilencre bővítették, amelyeket a tér és idő szerint csoportosítottak. Az idő elemei a tempó, időtartam, kinesztetikus reagálás és ismétlés; a téré a forma, gesztus, térbeli reláció, architektúra és a topográfia. Bogart és Landau pragmatikusabb szemlélete megőrizte a Viewpoints filozofikus jellegét, de az alkotás és csoportformálás céljából dolgozta tovább a technikát.
A Viewpoints két gyakorlatát az amerikai SITI Company ötvözte és tette napi szintű gyakorlásának, tréningjének részévé. A SITI Company identitását a rendszeres tréninghez iránti elköteleződés formálta, amelynek két eszköze a Suzuki színésztréning-módszer és a Viewpoints volt 2022-es feloszlásukig. A társulatnak nagy szerepe volt abban, hogy a Viewpoints a világ számos képzőintézményében oktatott módszertanná váljon.

A kurzus vezetői

Bélai Marcel - rendező

1995-ben született, Budapesten. Gimnáziumi évei alatt a budapesti Katona József Színház ifjúsági csoportjának tagja. 2018-ban a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végzett színházi rendező szakon Sebestyén Aba osztályában. Az egyetemi évek alatt és után is rendezett a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházban. Alkotóként dolgozott a budapesti Nemzeti Színházban, a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban, a Szatmárnémeti Északi Színházban, a Gyulai Várszínházban, a Kerekasztal Színházban. Hat hónapot töltött Vilniusban, a Lithuanian Academy of Music and Theatre hallgatójaként. Több alkalommal is rendezett vizsgaelőadást a kolozsvári egyetem végzős színművész osztályainak. 2019 végén többedmagával megalapította A Vadász Esélye színházi alkotóközösséget melynek jelenleg is rendezője, társvezetője. 2023-ban végzett a Bocsárdi László vezette magiszteri színházrendező osztályban. Ettől az évtől kezdve a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Színház és Film tanszékének óraadó tanára.

Kozma Gábor Viktor – PhD, színész, színésztréner, tanár

Egyetemi tanulmányait a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végezte színészként és pedagógusként. 2022-ben itt szerezte meg doktori fokozatát Summa Cum Laude minősítéssel. Az International Suzuki Company of Toga tagja, az MMA 2018-2021 Ösztöndíjprogram ösztöndíjasa, 2021-2022 az Alumni program tagja. 2020-tól a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Színház és Film tanszékének tanári asszisztense, 2023-tól adjunktusa. 2022-ben Excellentia-díjat kapott oktatói tevékenységéért. 2023-tól A SITI Company által felkért Alumni Network Ambassador. A Vadász Esélye társulat egyik művészeti vezetője. További információ: www.gaborviktorkozma.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...