Ugrás a fő tartalomra

A "hiteles" színpadi akció keretei | Viewpoints - tréningtől az alkotásig

Bélai Marcel és Kozma Gábor Viktor workshopja a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján június 24.-től 30-ig, naponta 10-től 15 óráig.


Részvételi felvételek:

A kurzus kizárólagosan színházi oktatásban résztvevő hallgatók számára nyitott. A workhshopra max. 12 főt tudunk fogadni.

A foglalkozás és a kollégiumi elszállásolás térítésmentes.

Jelentkezés az alábbi címen: chanceofthehunter@gmail.com. Másolat küldendő a basahalma@gmail.com címre
Jelentkezési határidő: 2023. június 12., 24:00 óráig.

A jelentkezés mellékleteként szakmai önéletrajzot és egy rövid motivációs levelet várunk.

Az egyhetes műhelymunka első felében a Viewpoints improvizációs technika alapjaival ismerkedhetnek meg a résztvevők. Kozma Gábor Viktor vezetésével a Six és a Nine Viewpoints szemléletét és eszközeit ismerhetik meg a résztvevők, majd Bélai Marcel segítségével az elsajátított elemeket a karakterformálás és jelenetalkotás során hasznosíthatják. Az alkotómunka kiindulópontját Shakespeare, Moliére és Csehov szövegei képezik. A műhelymunka végén nyilvános munkabemutatóra kerül sor.

Bővebben a workshop témájáról:


A Viewpoints elgondolása Mary Overlie posztmodern táncos nevéhez köthető, aki az 1970-es években kezdte formába önteni dekonstruáló improvizációs gyakorlatát, amelyet Six Viewpoints-nak nevezett el. Kísérletei során azokat az elemeket kutatta, amelyek az előadóművészek számára mindig adottak a térben való munkához. Overlie hat ilyen elemet különböztet meg: tér, forma, idő, érzelem, mozgás és történet. Ezen elemeket az angol nevük alapján a SSTEMS mozaikszóval foglalja össze. A SSTEMS elemei Overlie megfogalmazásában egyfajta lencseként szolgálnak, amelyeken keresztül az előadóművész a körülötte lévő valóságot szűri. Overlie gondolkodásában a Viewpoints egy összetett filozófiai keretet képez, amelyet a tréningező gyakorlatokon keresztül sajátíthat el, és ami lehetőséget ad a napi szintű edzésre, a tréningre. A gyakorlatok során a tréningező a figyelmének pontos vezetését sajátítja el, amely lehetőséget teremt az újszerű, kreatív döntésekre az improvizációs helyzetben. A Viewpoints során a tréningező a megfigyelő, résztvevő szerepébe helyezkedik, döntéseit az adott SSTEMS elemekre való figyelés határozza meg. Overlie a független, bátor, kockáztatni képes előadói lét, az alkotói szabadság keresését tartotta szem előtt.

Overlie technikáját később Anne Bogart és Tina Landau dolgozta tovább és bővítette ki – Nine Viewpoints. A SSTEMS hat elemét kilencre bővítették, amelyeket a tér és idő szerint csoportosítottak. Az idő elemei a tempó, időtartam, kinesztetikus reagálás és ismétlés; a téré a forma, gesztus, térbeli reláció, architektúra és a topográfia. Bogart és Landau pragmatikusabb szemlélete megőrizte a Viewpoints filozofikus jellegét, de az alkotás és csoportformálás céljából dolgozta tovább a technikát. A kilenc fizikai elem mellé vokális elemeket rendeltek, valamint a Viewpoints mellett a Kompozíció módszeréről gondolkodtak.

A Viewpoints két gyakorlatát az amerikai SITI Company ötvözi és teszi napi szintű gyakorlásának, tréningjének részévé. A SITI Company identitását a rendszeres tréninghez való elköteleződés formálja, amelynek két eszköze a Suzuki színésztréning-módszer és a Viewpoints.

A műhelymunkán arra keressük a választ, hogy az előadóművészeknek milyen eszközök állnak rendelkezésre a napi szintű tréninghez; hogyan képesek a legcselekvőképesebb állapotba hozni magukat; milyen megküzdési stratégiák vannak a blokkok elhárítására; a tér és idő elemeivel való aktív kommunikáció kialakítása hogyan képes élesíteni érzékeinket és formálni döntéseinket; hogyan lehet az „éberség izmait” folyamatosan edzeni, és miben segíti ez az előadót.


A kurzus vezetői:

Bélai Marcel

1995-ben született, Budapesten. Gimnáziumi évei alatt a budapesti Katona József Színház ifjúsági csoportjának tagja. 2018-ban a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végzett színházi rendező szakon Sebestyén Aba osztályában. Az egyetemi évek alatt és után is rendezett a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházban. Alkotóként dolgozott a budapesti Nemzeti Színházban, a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban, a Szatmárnémeti Északi Színházban, a Gyulai Várszínházban, a Kerekasztal Színházban. Hat hónapot töltött Vilniusban, a Lithuanian Academy of Music and Theatre hallgatójaként. Litvániai vizsgarendezését a vilniusi House of Puglu-ban mutatta be. Több alkalommal is rendezett vizsgaelőadást a kolozsvári egyetem végzős színművész osztályainak. 2019 végén többedmagával megalapította A Vadász Esélye színházi alkotóközösséget melynek jelenleg is rendezője, társvezetője. Jelenleg a Bocsárdi László vezette magiszteri színházrendező osztály hallgatója.

Bélai Marcel |  forrás: szinhaz.online
 

Kozma Gábor Viktor – PhD, színész, színésztréner, tanár

Egyetemi tanulmányait a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végezte színészként és pedagógusként. 2022-ben itt szerezte meg doktori fokozatát Summa Cum Laude minősítéssel. Az International Suzuki Company of Toga tagja, az MMA 2018-2021 Ösztöndíjprogram ösztöndíjasa, 2021-2022 az Alumni program tagja. 2020-tól a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Színház és Film tanszékének tanári asszisztense. 2022-ben Excellentia-díjat kapott oktatói tevékenységéért. 2023-tól A SITI Company által felkért Alumni Network Ambassator. A Vadász Esélye társulat egyik művészeti vezetője. További információ: www.gaborviktorkozma.com

Kozma Gábor Viktor |  forrás: jegy.hu


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...