Ugrás a fő tartalomra

Útkeresés-történetek



A kisvárdai színházi fesztivál csütörtök este George F. Walker: Szar ügy című darabját tűzte versenyprogramjára. A szerző kanadai, a direktor Kolumbiából érkezett – a kultúrák e szokatlan kevercse pedig a Csíkszeredai Csíki Játékszín ifjú művészeinek előadásában teljesedett ki a színpadon. Alejandro Duránt, az előadás rendezőjét kérdeztük.

Kolumbiából érkeztél. Ez Közép-Kelet Európában eléggé izgalmasan hangzik, hogy vezetett ide az utad?

Valós igényem volt a szakmai képzésem folytatására, ezért érkeztem Romániába. Abban az időben hazámban nem rendelkeztem a mesterképzéshez szükséges anyagi forrásokkal, és a román kormány által kínált ösztöndíj lehetőséget adott erre. Színházrendezést tanultam a bukaresti Ion Luca Caragiale Színház- és Filmművészeti Egyetemen, és ez a tapasztalat mélyrehatóan megváltoztatta a színházról alkotott képemet. Különösen megfogott a román színházi rendszer felépítése és az a szigorúság, amellyel a színészek a szöveghez viszonyulnak. Van egyfajta technikai fegyelem, mély kapcsolat a nyelvvel és a színpadi szerkezet világos megértése. Ez a munkaforma arra késztetett, hogy megkérdőjelezzem a saját módszereimet, és szélesítsem a látókörömet.

Több éve már, hogy a Csíki Játékszínnel dolgozol. Mitől különleges számodra ez a társulat?

Amikor először érkeztem a Csíki Játékszínbe, nem tudtam pontosan, mire számítsak, de kellemes meglepetésként egy nagyon összetartó csapatot fedeztem fel, amely családként működik. Bizalom van közöttük, támogatják egymást és őszintén együttműködnek. Tehetséges, elkötelezett művészekkel találkoztam, akiknek emberi tulajdonsága sokkal könnyebbé tette az beilleszkedésemet. Az első pillanattól kezdve befogadtak, a csapat tagjának érezthettem magam. Nagyon hálás vagyok Vladimirnak (Valdimir Anton, művészeti vezető) és Bercinek (Veress Albert, igazgató), mert a mesterképzésem elvégzése után ők voltak az elsők, akik valódi lehetőséget kínáltak fel számomra Romániában. Ez a lehetőség új kapukat nyitott meg a szakmai utamon, és mindig hálás leszek nekik.

 

Rendezőként milyen kérdések foglalkoztatnak a leginkább?

Személyes igények alapján választok szövegeket. Nem absztrakt témákat keresek, hanem olyan kérdéseket, amelyek emberként valóban foglalkoztatnak. Ezért dolgozom gyakran olyan szövegekkel, amelyek a testtel, az emlékezettel, az erőszakkal, a szerelemmel, az identitással vagy a fájdalommal foglalkoznak. A válaszok adásánál jobban érdekel a kérdések felvetése. Hogy a néző úgy érezze, amit a színpadon lát, valamilyen módon az övé, hogy van ott valami, ami kellemetlenül érinti, megindítja, netán gondolkodásra készteti. Azok a szövegek is vonzanak, amelyek más nyelvekkel való kombinációt is lehetővé tesznek. Szeretek különböző színpadi nyelveket használni az alkotáshoz.

A Szar ügy a fiatalok útkeresését dolgozza fel. Mit jelent számodra ez a téma?

Számomra a Szar ügy egy olyan generációról szól, amelyik nem igazán tudja, mitévő legyen a körülötte lévő világgal. Három fiatal küzd a felnőtté válástól való félelemmel, a frusztrációval, az érzelmi eszközök hiányával és azzal a kényszerrel, hogy olyan döntéseket hozzon, amelyekre nincsenek felkészülve. A felnőtté válás sosem volt könnyű. A serdülőkor a keresés, az átalakulás, a fájdalom folyamata. Spanyolul az „adolescente” szó közel áll az „adolecer” igéhez, ami azt jelenti, hogy „szenvedni”. Tetszik ez a kapcsolat, mert nagyon jól kifejezi azt, ami meglátásom szerint az életnek ebben a szakaszában történik: minden formálódik – az identitás, a kapcsolatok, a test, a jelentés. És ez önmagában is fáj. A Szar ügy nem ítélkezik, hanem inkább azt a káoszt, abszurditást és erőszakot mutatja be, amely gyakran jellemzi a fiatalokat, különösen olyan kontextusokban, ahol nincsenek valódi támogató hálózatok. És ez nem csak kanadai vagy európai probléma. Latin-Amerikában is tapasztaljuk a meghallgatás, a szeretet és a támogatás hiányát. Ezért érdekel ez a darab: mert egy olyan életszakaszt vet fel, amelyet gyakran figyelmen kívül hagynak vagy felületesen kezelnek. Humorral és egyszerre keménységgel emlékeztet minket arra, hogy a felnőtté válás nem mindig lineáris vagy magától értetődő folyamat.

Kinek ajánlanád ezt az előadást?

Elsősorban fiataloknak ajánlanám. Azoknak, akik a zavarodottság, az elszakadás és az útkeresés ezen fázisain mennek keresztül. De szülőknek, tanároknak, felnőtteknek is, akik gyakran nem tudják, hogyan kísérjék végig ezeket a folyamatokat. Az előadás olykor kellemetlen érzéseket kelthet, ugyanakkor fontos beszélgetéseket is meg tud nyitni arról, hogy mit jelent ma fenőtté válni.

Sibelka Zsófia
Kép: Ráthonyi Sára

 

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...