Ugrás a fő tartalomra

„Nagy szabadságot kaptam”

Molière vígjátékait időről időre újabb köntösben hallhatja a közönség a magyar színpadokon. A Szegedi Pinceszínház Képzelt beteg című előadásának dramaturgjával, Czene-Polgár Donáttal, harmadéves dramaturg szakos hallgatóval beszélgettünk.

Gyakori jelenség, hogy a klasszicista Molière drámáit a színházak átírt, átdolgozott formában viszik színre. Mesélnél egy kicsit a szövegmunka folyamatáról? Milyen irányok mentén alakult a szöveg, mi volt a célkitűzés?

A szöveg a következőképpen alakult. Később lettem a folyamat részese, mivel Herczeg Tamás, a darab rendezője már elkezdett dolgozni az anyagon, amikor a segítségemet kérte a munkafolyamatban, így aztán közösen dolgoztunk a szövegkönyvön (húzás, átírás). A rendező már többször foglalkozott a szerző drámáival, és a legtöbb esetben Parti Nagy Lajos fordításait használta (illetve Petri-fordítást a Don Juan esetében). Így ezeknek az átiratoknak a világa, az ezekre jellemző nyelvi bravúr volt szimpatikus a számára és ezt igyekeztünk szem előtt tartani az átírás során, de nyilván a saját eszközeinkkel akartuk megfogni ezt a világot. Az volt a cél, hogy azokat a poénokat és finomságokat, amelyek a molière-i korban igazán élőek voltak, azokat most is élővé és befogadhatóvá tegyük.

Másodéves voltál a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, mikor megtalált ez a lehetőség, így az egyetem falain kívül részt vehettél egy próbafolyamatban, diákként ez egy igazán szerencsés helyzet. Milyen volt a közös munka a rendezővel? Egyetemi hallgatóként mi az, amiben leginkább segített, amiben leginkább formált a munkafolyamat?

Nagyon jó volt Herczeg T. Tamással dolgozni, mert az első pillanattól kezdve nagyfokú bizalommal fordult felém. Nagyon nagy szabadságot kaptam a szöveggel kapcsolatban. Folyamatosan egyeztettünk, és amikor kerestük ennek a szövegnek a milyenségét és állítottuk össze az anyagot, mindig nyitott volt az ötleteimre és a meglátásaimra. A próbákon pedig nyitottsággal hallgatta meg a meglátásaimat, teret adott annak, hogy párbeszédbe kerüljek a színészekkel és a többi alkotóval. Hallgatóként azért adott sokat ez a lehetőség, mert nemcsak megfigyelője, hanem igazi résztvevője lehettem egy próbafolyamatnak, egy hús-vér, létező színházban. Másrészt kipróbálhattam sok mindent, amit egyetemi keretek között nem feltétlenül tudtam volna a második évemben.

Jövőre már a gyakorlati éveidet kezded, szóval lassan hivatkozhatunk rád pályakezdő dramaturgként. Hogy látod, mi a legnagyobb nehézség, amivel egy fiatal alkotónak szembesülnie kell a te szakmádban?

Csak a magam nevében beszélve, szerintem nagyon ijesztő helyzet az, hogy amikor még bent vagyunk az egyetemen, ahol tanáraink, mestereink vannak, velük szemben, mi diákok, szinte „gyerekek” vagyunk, de a színházakhoz kikerülve rögtön alkotóként, partnerként kezelnek minket. Ebben a helyzetben nem mindig egyszerű navigálni. Az igazi küszöbátlépés nem történik meg, ami átkattintaná bennünk – kiesve az egyetemről, beesve a szakmába – hogy most voltunk hallgatók, és most vagyunk szakmabeliek. Valahogy ez a kettő összemosódik. A másik bizonytalanság az elhelyezkedéssel kapcsolatos, hiszen a szakma egyre csak telítődik, túlképzés folyik, nem csak az egyetemen, hanem az egész országban. Ez egy olyan tényező, amely feszélyezhet mindenkit, aki jelenleg művészeti képzésben tanul.


Már három éve veszel részt a kisvárdai fesztiválon. Mesélnél az itteni tapasztalataidról, élményeidről? Milyen itt, Kisvárdán?

Nagyon pozitív élményeim kapcsolódnak Kisvárdához. Egyetemistaként azért is jó idejönni, mert a vizsgaidőszak végén feltöltődést jelent számomra, de szakmailag és emberileg olyan találkozások is történhetnek, amelyek gyümölcsözőek a jövőre nézve. Már a második alkalommal veszek részt Kozma Gábor Viktor és Bélai Marcel viewpoints workshopján, ez nagyon hasznos tapasztalás a számomra. Azt érzem, hogy azokat a dolgokat, amelyeket itt megtanulok – akár a workshopon, akár azzal, hogy látok határon túli előadásokat, és új színházi formákkal ismerkedek meg – hasznosítani tudom a későbbi munkámban. Ilyen szempontból Kisvárda egy védett helyszín azoknak, akik lassan kilépnek majd a szakmába, mert nagyon nyugodt, és szakmai értelemben véve biztonságos közeg.

Szabó Csenge
Képek: Ráthonyi Sára


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...