Ugrás a fő tartalomra

Molière: A szerző halála


A Molière-kultusz meghatározó része a szerző Napkirállyal való különös kapcsolata mellett utolsó drámája és halála körülményeinek összefonódása. A legtöbben tudjuk, hogy Molière a Képzelt beteg című darabjának egyik előadásán – melyben a címszereplő hipochondert játszotta – rosszul lett, és még azon az éjszakán meghalt.

Herczeg T. Tamás Molière-ciklusának utolsó előadásában ennek a legendának állít emléket a Képzelt beteg-rendezésével, melyet 2024 májusában mutattak be a Szegedi Pinceszínházban. Az előadást az az életigenlés hatja át, melyet csak egy olyan ember narratívájából ismerhetünk meg, aki halálfélelmében hajszolja magát saját végzetébe.

A gyógyíthatatlan betegségek csak a körülmény, ami mindent áthat: Argan (Cserna Antal) környezete akkor fordul ellene, és kezdi a mindent átható színjátékot, mikor a családfő bejelenti, hogy lányát, Angelikát (Cserna Lulu) a híres orvos fiához, Le Foch Tamáshoz (Irsai Farkas László) kívánja feleségül adni, ami rajta kívül senkinek nem áll érdekében. A lány másba, Cléante-ba (Nagyhegyesi Zoltán) szerelmes.


Az értő karakterrajzokat a beszélő nevek mellett a jelmezek jellegzetes, különböző állatokra emlékeztető motívuma adja. Argan büdös, mint a borz, Béline (Kancsár Orsolya) veszélyes jaguár, Toinette (Molnár Erika) bölcs bagoly, Angelika és Cléante szerelmes gerlepár, Béralde (Varga Bálint) oroszlán, Le Foch doktor (Tege Antal) és fia köröző hiénák, Purgó doktor (Tege Antal) hozzájuk hasonló keselyű, Fondor, a közjegyző (Tege Antal) pedig ravasz róka. A jelmezek mellett árulkodó a díszlet is: a letisztult beltér minden négyzetcentiméterét műfűvel borították – pont, mint egy állatkertben.

A kortárs Molière-feldolgozások sikerének kardinális eleme a drámaszöveg humorának frissítése, bizonyos mértékben a XXI. század emberének szókincsére igazítása. A szövegkönyv a rendező és Czene-Polgár Donát dramaturg munkáját dicséri. Az intellektuális nyelvi humor és az olykor már szinte alpárinak mondható viccek váltakozása adja meg az előadás biztos szórakoztatóságának alapját, melyhez méltó módon társulnak a néma, helyzetkomikumokra épülő jelenetek. Az apró finomságok, például, hogy Cléante krizantémot, temetői virágot visz az első alkalommal, mikor Argan házába érkezik, kiegészítik az olykor a néző figyelmét elvesztő viccmasszát.

Az előadás előrehaladtával Argan figurája a leginkább elrajzoltból a legemberibbé válik. Befejezésével emelkedik a színvonalas Képzelt beteg-feldolgozásból emlékezetes előadássá. Molière halálának emléke bekúszik az utolsó jelenetbe. Argan meghal, a nézőtéren ülő bátor orvos néző bejelenti a színészeknek kollégájuk elhunytát, akik szerepükből kilépve távoznak a térből, felszólítva erre a nézőket is. Taps nélkül. Izgalmas vállalás, megrendítő kivitelezés, amit mély csend, majd az utasítás ellenére taps követett Kisvárda Zsinagóga előtti terén. Üdítő, hogy a klasszikus színházi környezetben is meg tud jelenni a performanszművészet, mint érvényes kifejezésmód, amely nem csak keretezi az előadást – a nyitó- és záróképben is a díszlet körablakán keresztül nézi a többi szereplő Argant –, hanem új értelmezési tartományokat nyit meg.

Herczeg T. Tamás kísérlete, hogy a Molière-életműhöz hűen, mégis mai köntösben mutassa be az ismert történetet, sikeresnek bizonyult. A rejtett utalások, a klasszikus szöveget kiegészítő hozzáírások méltó, új kontextusba helyezik a szerző egyik leghíresebb drámáját, performativitásra törekvő befejezése pedig mindenképpen egyedi, néhányaknak szokatlan, jelentőségteljes útravalót ad a színházból hazatérőknek.

Szalánczi Ágota
Képek: Ráthonyi Sára

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...