Ugrás a fő tartalomra

Lezárult a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiválja – zene, találkozások és sokszínűség a fókuszban


Június 20. és 28. között újra színjátszók vették birtokukba Kisvárdát. Határainkon túli és anyaországi magyar társulatok, valamint színházi alkotónak készülő fiatalok részvételével zajlott a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiválja, amely idén is sokrétű programmal és színházi kísérletező kedvvel várta a közönséget.

A fesztivál versenyprogramjában tizennyolc előadás, három végzős vagy nem régen diplomázott színinövendék bemutatkozása, három versenyen kívüli előadás, köztük Meister Éva Víziboszorkány című monodrámája, valamint a Várszínházi Esték nyolc produkciója kapott helyet. Szinte mesterkurzussá izmosodott az előző napi előadásokról való beszélgetés alkalmát kínáló Szakmai Klub. A színpadra alkotás különféle mesterségeiben jártas meghívottak osztották meg véleményüket az alkotókkal, az érdeklődő felnőtt közönséggel, s legelsősorban azokkal a magyar egyetemi hallgatókkal, akik színésznek, rendezőnek, dramaturgnak vagy szakíróknak készülődnek határon innen és túl. A programot workshopok tették változatossá, és az immár nélkülözhetetlen Kisvárdai Lapok hajnalban született kritikái kísérték – jelezve, hogy Kisvárda nem csak seregszemle, hanem reflektív szakmai műhely is.

Egy fesztiválműsor összetétele mindig a kínálkozó előadások, anyagok függvénye. A tudatfelszínt fodrozó halálérzet variánsait, például a fesztivál eszmei vezérmotívumának tudhatja a törzsközönség, azok a nézők, akik végig követték a versenyprogramot. A zene sem csupán kísérőelem volt – sok esetben maga is szereplővé vált: tíz előadásban kortárs magyar zeneszerzők művei nem pusztán kísérték, hanem aktív részeseivé váltak a színpadi történetmesélésnek. Szerelem, fiatalság, kirekesztés, groteszk humor és filozófiai mélységek – mindezt élő vagy felvételről szóló zenei világok tettek még emlékezetesebbé.

Kisvárda ismét bizonyította: a Kárpát-medence magyar színházi élete eleven és sokszínű. Színpadra léptek vajdasági, erdélyi, kárpátaljai és felvidéki társulatok – Sepsiszentgyörgytől Kassán át Beregszászig –, és új magyar drámák, kortárs zenei megközelítések, valamint klasszikus szövegek friss értelmezései is színpadra kerültek a kínálatban.

A programsorozat a debreceni Csokonai Nemzeti Színház, a Maladype Színház és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége közös előadásával, A bábjátékos című produkcióval zárult. Az utolsó este nemcsak a fesztiválnak, hanem a közös ünneplésnek is méltó lezárása volt.

Eperjes Károly, a fesztivál díszvendége volt: „Ez a fesztivál minden évben látlelet. Képet ad a határon túli magyar színjátszásról, de reflektál az egész magyar színházi életre is.”
Hangsúlyozta: „A színház mindig egyéniségek köré szerveződik”, és fontosnak tartja, hogy a szakmai találkozások mellett a közönség is újra és újra megtapasztalhassa a szó erejét:
„Vissza kellene találnunk a szavainkhoz.”

„A színház az a hely, ahol az ember megérintheti önmagát – másokon keresztül.”
– fogalmazta meg fesztiválzáró gondolatait Leleszi Tibor, Kisvárda város polgármestere.
„Számomra a színházba járás mindig is különleges élmény volt – nem csupán egy esti program, hanem egy utazás. Olyan világba lépünk be, ahol lecsendesedik a mindennapok zaja, és helyét átveszi a történetek varázsa, az emberi sorsok, érzelmek és gondolatok kavalkádja.
Közönségként, polgármesterként és emberként is hálás vagyok minden tapsért, csendért, együtt nevetett vagy elcsendesedett pillanatért. Ez a fesztivál nem csupán kulturális esemény, hanem valódi közösségteremtő erő, amely évről évre erősíti városunk szellemi-lelki arculatát.”

„Különös öröm a színház világában, amikor estéről estére megtelik a nézőtér – idén ez valóra vált Kisvárdán” – mondta Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és Művelődési Központ igazgatója. „Megtisztelő és felemelő volt látni, hogy a közönség ilyen nyitottsággal és lelkesedéssel fogadta a fesztivál programját. Külön öröm számunkra, hogy az új helyszínek, amelyekkel idén kísérleteztünk, beváltották a hozzájuk fűzött reményeket: élhető, inspiráló terek lettek, ahol a színház új arcát mutathatta meg. Ez a közönség bátorsága is, hogy velünk tartott a kísérletben.”

Balogh Tibor, a fesztivál művészeti tanácsadója idén tizedik alkalommal végezte el a válogatás feladatát. Személyes jelenléttel és elhivatottsággal gondoskodott arról, hogy a program tükrözze a határon túli magyar színház szellemi erejét, kísérletező kedvét és sokszólamúságát. Ahogyan ő fogalmazott: „A hagyományápolás kevés – a jövő hagyományáról is gondoskodni kell.”
Ez a jövő Kisvárdán idén is jelen volt.

A díjazott produkciókat és kiemelkedő alkotói teljesítményeket a fesztivál szakmai zsűrije értékelte. A szakmai zsűri tagjai: Almási Zsolt, tanszékvezető egyetemi docens (Pázmány Péter Katolikus Egyetem), a Magyar Shakespeare Bizottság elnöke, Balázs Zoltán (elnök), színész-rendező, a Maladype Színház alapító-igazgatója, Kiss Anna, a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója, Lőkös Ildikó, a Játékszín vezető dramaturgja és Szabó Ágnes, a Gózon Gyula Színház igazgatója.

A legjobbnak ítélt előadásokat az alábbiakban ismertetjük:

A legjobb előadás díját a Kolozsvári Állami Magyar Színház Én vagyok a szél című produkciója kapta, amely Tompa Gábor rendezésében egy sajátos látomásban kiteljesedő, harmonikus világot tár a nézők elé.

A legjobb rendezés díját Bocsárdi László vehette át, aki a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulatával vitte színre az Angyal szállt le Babilonba című előadást; a zsűri nagyívű, erőteljes és plasztikus színpadi megvalósítását emelte ki.

A színészi alakítások közül a férfi kategóriában Farkas Loránd (Kolozsvári Állami Magyar Színház) részesült elismerésben, aki Én vagyok a szél című előadásban A másik szerepét mélyen átélt, míves megformálásban jelenítette meg.

A legjobb női alakítás díját Pámer Csilla kapta, aki két előadásban is kiemelkedőt nyújtott: a Szabadkai Népszínház Tyúklétra című előadásában Vakosné, valamint a Kosztolányi Dezső Színház Angyalok a lombok között című produkciójában Gerda és Petra szerepeit formálta meg részletekben gazdag, intenzív játékkal.

A fiatal tehetségeket elismerő Teplánszky Katalin-díjat idén ketten is elnyerték: Rózsa László, aki a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának és a budapesti Karinthy Színháznak az Az anya című koprodukciójában nyújtott érzékeny és hiteles alakítást A fiú szerepében; valamint Szilágyi Míra, aki a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház Liliom című előadásában Juliként mutatott be finomhangolt, őszinte és differenciált színészi munkát.

A látványvilágot is díjazták: a legjobb díszlet díját Márton Erika érdemelte ki a Liliom többdimenziós, asszociatív díszletéért, míg a legjobb jelmez díját Andrada Chiriac vehette át Az anya című előadás rafináltan kidolgozott, hatásos jelmezeiért.

A Kulturális és Innovációs Minisztérium, valamint a Kisvárdai Várszínház és Művelődési Központ közös díjait három produkció is elnyerte: a Nemzeti Színház és a Beregszászi Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház közös előadása, Az öngyilkos, a virtuóz társulati munka elismeréseként. Díjat kapott a Kosztolányi Dezső Színház együttese is az Angyalok a lombok között című előadás újító szellemű, kollektív megvalósításáért. Ugyanezen díjat érdemelte ki Ifj. Kucsera Géza és Pálfi Ervin, a Szabadkai Népszínház Magyar Társulat művészei, akik a Tyúklétra - avagy mi csorog a nyakunkba című előadás egyedi és sokrétű zenei világának organikus, adekvát ötvözésével járultak hozzá az előadás sikeréhez.

Végül, Kisvárda Város Polgármesterének díját Mezei Kinga művészeti vezető és rendező kapta, aki a Zentai Magyar Kamaraszínház és a Novem Színházi Szervezet Hangyabefőtt című összművészeti produkciójában megvalósított, magas színvonalú, egyedi szemléletet tükröző közösségformáló munkája, valamint műhelyteremtő és -megtartó tevékenysége révén érdemelte ki az elismerést.

A zsűri különdíját Tóth Jess, Tatár Zsuzsa és Borsos Tamás színművészek kapták, a csíkszeredai Csíki Játékszín Szar ügy című előadásában nyújtott önazonos és szuggesztív összjátékukért.

A fesztivál díszvendége, Eperjes Károly külön méltatásban részesítette Szabó Reginát, aki versenyen kívül mutatta be a Péterfy-Novák Éva: Egyasszony című mű alapján készült akadémiai vizsgaelőadását. Elismerése jeléül Eperjes Károly fellépési lehetőséget és szerepet ajánlott fel a fiatal színművészhallgatónak.

A Színházfüggők Debreceni Társasága különdíjat adományozott az Alföld Színpadnak a Federico García Lorca: Bernarda Alba háza című előadásért – különös tekintettel a nagyszerű világításra. Az előadást Sóvágó Csaba rendezte.

Képek a fesztiválról és a díjátadóról: https://www.facebook.com/KisvardaiFesztival

A Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiváljának támogatói:
Kulturális és Innovációs Minisztérium, Nemzeti Kulturális Alap, Kisvárda Város Önkormányzata, Déryné Program. Médiatámogató: Friss FM Rádió, Kisvárda

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...