Ugrás a fő tartalomra

Emberileg is közel kerülünk egymáshoz

P. Béres Ildikó Kárpátalján látta meg a napvilágot és hosszú évekig a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház színművésze volt. Manapság a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház – Tompa Miklós Társulatának tagja, ahol számos főszerepben láthatták a nézők. Nem először jár a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválján, idén Florian Zeller Az anya című fekete komédiájának címszerepében lép a közönség elé június 22-én vasárnap 17 órától. P. Béres Ildikóval Silviu Purcărete világhírű rendező workshopjának szünetében beszélgettünk.

Min dolgoznak éppen Purcăretével?

A marosvásárhelyi színház tervei között szerepel, hogy egy előadást rendez majd nálunk, és miután nem ismeri a jelenlegi társulatot, ötnapos workshopot tart nekünk a várostól harminc kilométerre egy tanyán, a szabad ég alatt. Nem egyedül érkezett, elkísérte állandó alkotótársa Dragoș Buhagiar díszlettervező, az UNITER elnöke, valamint Vasile Șirli zeneszerző. Nyugodt körülmények között dolgozik a társulatunkkal, mi pedig megpróbálunk eleget tenni a kéréseinek. Rengeteget tanultunk eddig tőle, vagány két nap van mögöttünk.

Nemsokára útnak indulnak a kisvárdai fesztiválra, aminek már a kezdetekkor részese volt. Miért tartja fontosnak a színházi találkozót?

Valóban, már évek óta mondhatni visszatérő vendég vagyok Kisvárdán. Korábban a beregszászi társulattal együtt érkeztem, most pedig mint a marosvásárhelyi színház művésze. Egy éven belül csak egyszer, a kisvárdai színházi fesztiválon nyílik alkalmunk arra, hogy mi, határon túli, magyar nyelven játszó alkotók és művészek találkozzunk. Megnézzük egymás előadásait és minden alkalommal örömteli, inspiráló beszélgetéseket folytatunk. Mindezen túl nem csupán szakmailag, de emberileg is közel kerülünk egymáshoz.

Idén Florian Zeller Az anya című fekete komédiáját hozzák el a szakmai közönségnek és a fesztivállátogatóknak. Hogyan jellemezné az előadást?

Zeller neve ismerősen csenghet a mozirajongóknak, hiszen trilógiája, vagyis Az apa, A fiú, és Az anya közül az elsőt kettőt vászonra vitték. Az apa Olivia Colman és Anthony Hopkins főszereplésével 2021-ben elnyerte a legjobb adaptált forgatókönyvnek és a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat. Mind a háromból készült színházi előadás, de magyar nyelvterületen Az anya színházi ősbemutató, a darabot Olt Tamás és Váradi R. Szabolcs fordította és a Karinthy Színházzal koprodukcióban mutattuk be. A szerző az emberi, családi kapcsolatokat boncolgatja és mesterien ötvözi a valóságot és a képzeletet. A női főszereplő az egész életét arra tette fel, hogy ő lesz a tökéletes feleség és a tökéletes anya. Mindez azonban csak addig működik, amíg a gyerekek kirepülnek a szülői házból. Mi történik vele ezután? Mihez kezd az életével? Szembenéz majd önmagával, ha rádöbben, hogy sokszor rossz döntést hozott? S végül képes lesz elengedni a saját fiát? Súlyos kérdések ezek, mert az anya megpróbál minden szituációban megfelelni, a legjobbat adni, de észre sem veszi, hogy közben túlszereti a gyermekét és a föléje terített mesterséges védőburokkal meggátolja abban, hogy önálló felnőtté váljon. Önmagát marcangolja, másokat hibáztat, mindennek pedig az elméje látja kárát. Az előadás érdekes, izgalmas elegye a realitásnak, az emlékeknek, az álmoknak és a vágyaknak.

Milyen volt együtt dolgozni Batalov Talgattal, a produkció üzbég rendezőjével?

Batalov a próbák során rendkívüli intenzitást és széles érzelmi amplitúdókat kért tőlünk, igazán mélyre ástunk önmagunkban. Váratlanul érdekes helyzet alakult ki, mert a négyszereplős darabban egy kárpátaljai, egy erdélyi, egy felvidéki és egy anyaországi színész játszik, a rendező üzbég, a díszlettervezőnk Németországból, a jelmeztervezőnk Romániából érkezett, egyszóval valóban nemzetközi produkció született.

Hogyan ajánlaná a nézőknek az előadást?

Amennyiben felismerjük a hibáinkat, ha beszélünk a problémáinkról, és nem félünk segítséget kérni, az már jelentős lépés akár a lelki, vagy éppen a pszichés gyógyulás útján. Manapság nem fordítunk elég figyelmet a családunkra, pedig egy-egy gesztus, jó szó, vagy pillantás megelőzhetné a későbbi „földrengéseket”. Az anya számos kérdést felvet a szeretteinkkel ápolt kapcsolatunkról, és ha a nézők az előadás után elgondolkodnak mindarról, amit a színpadon láttak, már megérte eljátszani Kisvárdán.

Az interjút Oláh Zsolt készítette

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...