Ugrás a fő tartalomra

Az előadás a barátom lett

Tóth Dániel 2022-ben fejezte be tanulmányait az Újvidéki Művészeti Akadémián. A Sunny Sides Hullashow című vizsgaelőadását az Újvidéki Színházban mutatta be, majd a Kosztolányi Dezső Színház vette szárnyai alá a produkciót. Kisvárdán június 21-én tekinthette meg a közönség a monodrámát.

Mit jelent számodra a Sunny Sides Hullashow mint vizsgaelőadás?

Ez akkoriban, 2022-ben egy nagy kihívás volt. Az Akadémiára 2017-ben kerültem, miután sikeresen felvételt nyertem László Sándor és Balázs Áron osztályába. Az ötödik év végén ez volt a nagy produkció, ahol meg kellett mutatnunk, mit tanultunk a képzésünk során és ez rengeteg nyomással járt. De, az előadás úgy lett megírva és megrendezve, hogy minden eleme a lényemnek megfelelő, így nincs benne semmi olyan, amit ne szeretnék csinálni. A szerkezete szabad, tudok benne lubickolni és mindezek miatt nagyon szeretem játszani. Szinte már egy külön személlyé nőtte ki magát bennem, a barátom lett.

Milyen személyes vagy művészi tapasztalatok inspirálták ezt a projektet?

Harmadéven, mint cserediák egy félévet töltöttem az SZFE-én, Budapesten, és jó pár színházat mentünk nézni – ez is volt a cél, hogy abban a fél évben a lehető legtöbb színház előadásait megnézhessük. A Katona József Színházban Bán Jánosnak A borbély című előadását (rendezte: Hudi László) láttam, amely egy borbélyházban játszódik. A nézőt jelen időben megborotválják – már ha engedi –, megisznak egy pálinkát vele és mialatt megy a sztori, különféle interaktív dolgok történnek. Igazából ott találkoztam először élőben immerzív színházzal. 

Találkoztam már előtte is interaktív elemekkel a színházban, de ez volt az első alkalom, hogy láttam, milyen, ha ez adja egy előadás a keretét. Tudtam, hogy én is ilyet akarok létrehozni, így bár nem volt meg a cselekmény és még nem tudtam, milyen végeredményre jutok, de a formát át akartam emelni. Így alakult ki lassacskán bennem a monodráma. A humora a stand-up világából ered, emellett szeretem a horrort, szeretem Tim Burton vizuális világát – ezekből mind inspirációt nyertem. Német Attilával dolgoztunk együtt, neki is ez volt az első, hogy ilyen típusú projektben vett részt. Fontos volt mindkettőnk számára a nézők bevonása, nélkülük nem működne. De nem tudhattuk, hogyan reagál majd a közönség, hajlandóak-e becsatlakozni és mi történik, ha nem. Ezért álltam elő minden ilyen esetre egy B tervvel, ha esetleg a néző nem akar csatlakozni, de végül egyszer sem kellett használnom őket. Ez a szerencsés része, hogy a nézők is szeretik, alárendelik magukat a szemtelenségemnek.

Milyen kihívásokkal járt számodra az alkotói folyamat, különösen úgy, hogy íróként, rendezőként és előadóként is jelen vagy? Kik segítettek téged?

Német Attila (az Újvidéki Színház színésze) volt a mentorom. Az Akadémia tanárai kérték, hogy találjunk egy idősebb kollégát, aki végigkísér minket a folyamaton és én őt választottam, mert a humora közel áll ehhez a világhoz. Táborosi Margaréta volt a mesterszakon az osztályvezető tanárunk, és ő volt az, aki még felügyelte a folyamatot. Góli Kornélia, mint dramaturg segített, ő volt a dramaturgia és színháztörténet tanárnőnk és ő gondozta a monodráma szövegét. Rengeteg segítséget kaptam, úgyhogy nem mondhatom, hogy teljes mértékben én írtam és rendeztem. Az alapötlet az enyém, de minden mást közösen hoztunk létre, mindenki ott hagyta a keze nyomát az előadáson.

Merre látod a saját utad színházcsinálóként? Milyen lehetőségeket és kihívásokat látsz ma egy pályakezdő fiatal művész számára a Délvidéken?

Szerencsére foglalkoztatott szabadúszó vagyok, mindig vannak projektjeim. Az a helyzet, hogy a Délvidéken most elég rossz a kilátás a fiatalok számára, mert a munkahelyek már jó ideje telítettek. Az a kevés, ami esetleg felszabadul, hamar elfoglalják. De ki lehet jelenteni, hogy nincs sok munkanélküli délvidéki színész, ahhoz képest, hogy hányan végeznek az Akadémián.

Mészáros Édua

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...