Ugrás a fő tartalomra

A popkultúra paródiája

A nagyváradi Szigligeti Színház már évek óta olyan kiemelkedő programmal érkezik a kisvárdai fesztiválra, amely sokszor díjat is hoz a társulatnak. Előadásaik során találkozhattunk már abszurddal, romantikus, elgondolkodtató drámával, eszes komédiával is, vagy ezek valamilyen elegyével. Ezúttal amolyan „mischungot” láthatunk: látszatra könnyed vígjáték, egy réteggel alatta szatíra, egy réteggel mindezek alatt pedig absztrakciókkal bőven tűzdelt paródia.

Háy János Machiavelli-átirata az eredetileg olasz környezetben, Firenzében játszódó komédiát western környezetbe helyezi. Ezen kívül a kortárs szövegváltozat legszembetűnőbb változtatása a mai nyelvezet alkalmazása, amely alkalmat ad arra, hogy a rendező, Hunyadi István teret biztosítson egy még inkább aktuális értelmezésnek. A Háytól származó western-környezeten túl ugyanis a populáris kultúra számtalan elemével találjuk szembe magunkat: felcsendülnek Beyoncé, a Spice Girls, Billie Eilish, valamint Bruno Mars és a k-pop sztár Rosé slágerei (néha ezek közismert koreográfiáit is eltáncolják) is, miközben a cowboyok a Squid Game „börtönőreivel” is találkoznak. Az előadás kereteibe így mintha egy TikTok-pörgetés is becsatlakozna, amely nemcsak az érzékeket hajszolja túl, hanem a figyelmet is felrázza és megosztja.

Mindezt azonban erős szerkesztés fogja össze a rendezőnek és a dramaturgnak, Czvikker Katalinnak köszönhetően, így mindennek helye van. Az abszurd, látszólag véletlenszerű helyzetek mégis egy olyan dimenzióba emelik a nézőt, ahol valahogy logikusnak tűnhet, hogy a jó valójában rossz is és a rossz kicsit jó. A jó érdekében elkövetett rossz pedig egyenesen Istentől való. Megmarad tehát a Machiavellitől származó társadalom- és egyházkritika, illetve az erkölcsi képmutatás alaphelyzete. Ez kiegészül Háy műfajparódiájával – ennek során végezetül az egész drámai alaphelyzetet forgatja ki, teszi nevetségessé és feleslegessé –, miközben állandó kiszólásokat, reflexiókat tesz a reneszánsz komédiára. Ettől Hunyadi értelmezése azonban továbbmegy. Nem hagyja, hogy az utolsó jelenetben Lukrécia keserűen szembesüljön azzal, hogy Callimaco elhagyja. „Végül mindenki egyedül marad.” Hangzana el a záró jelenetben. A csapodár férfivel megtapasztalt testi szerelem azonban egyfajta szexista-feminista értelmezéssel bővül, Lukrécia ezáltal felszabadul, kiteljesedik. Hasonlóképpen férje, Nicia sem pipogya férj többé. A kis család boldogan él, Nicia pedig azt a következtetést vonja le, hogy végül is ezért minden megérte. Felmerülhet a kérdés, vajon miért másoktól várjuk a megoldásokat az életünkben, miért nem változtatunk magunk? A közösségi média önkárosító kihívásainak határmezsgyéjén pedig elgondolkodhatunk azon is, a teljesebb életet valóban elhozza-e a sorozatos önámítás, a magunk által vállalt önrombolás?


Persze mindez már csak az előadás utózöngéje, maga a produkció csak felvet témákat, ám – szerencsére – nem tűzi zászlajára ezek megválaszolását. A könnyed, ám eszes komédia összességében jó dinamikával dolgozik. A jelenetek lehetnének feszesebbek, ám ennek folyományaként elképzelhető, hogy kettő helyett csupán egy felvonásban csodálhatnánk a színészek sokoldalúságát.

Színészi játékukkal kiemelkednek a szereplők közül a reneszánsz komédia szolgakaraktereit alakító színészek, akik valójában az előadás igazi főszereplőinek is tekinthetők. Brighella-szerű ravasz szolgaként láthatjuk Sirot, aki legtöbbször sokkal élesebben átlátja a helyzeteket, mint „gazdája”, Callimaco. Barabás Hunor alakításában Siro annyira okos, mint amennyire gunyoros, pimasz. Arckifejezései, gesztusai pontosak, végtelenül szórakoztatóak, amelyek mellett nehéz koncentrálni a szenvelgő Callimacora, akit Scurtu Dávid alakításában halványabb színekben láthatunk. Szintén emlékezetes Balogh Attila intrikusa, Ligurio, aki minden jelenetben újabb és újabb megoldásokat vet be terve véghezviteléhez. Míg Siro inkább saját helyzetének, úgy Ligurio van leginkább tudatában annak, hogy a szereplők valójában egy reneszánsz komédia maszkjai, s ő emlékeztet az előadás színházi mivoltára, amelyet csípős kiszólásokkal ad tudtunkra, miközben csuklóból rögtönöz. Csatlós Lóránt Niciája nagyszerű egyensúllyal navigál a becsapható idős férj együgyűségének életszerűen naiv skáláján, míg Firtos Edit Sostratája méltósággal és kacérsággal teli, egy pillanatig sem esik a közönségesség hibájába. Szigyártó Johanna Lukrécia megformálásán túl a dalbetétek során bizonyítja tehetségét. Golicza Előd díszletei egyszerűen, de nagyszerűen illusztrálják a „temus western környezetet”. A bárzongora egy szinti kartonnal befedve, a jellegzetes lengőajtót kiváltja egy paravánra feszített, átszakítható papírral, míg minden másra raklapokat használ. Cristina Breteanu jelmezei egyesítik a western hangulatot, az urizáló selymeket és a cowboyok farsangi ruhaszerű öltözetét, amelyek mind inkább aláhúzzák a rendező csavaros vízióját.

Tölli Szofia
Kép: Rátonyi Sára


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...