Ugrás a fő tartalomra

A kafkai világ manapság



Rendkívüli adaptációját láthatta a kisvárdai fesztiválközönség Kafka A per című művének, Bélai Marcel rendezésében. A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház interpretációjában nemcsak egyszerűen egy remek feldolgozását láthattuk a világhírű műnek, hanem a rendező színházi formanyelvteremtő képességének újabb bizonyítékát is megkaptuk.

Két nappal ezelőtt a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiválja által működtetett szakmai klub egyik résztvevője amellett érvelt, hogy az emberek természete egyáltalán nem változott az elmúlt évszázadokban: ugyanúgy vagyunk szerelmesek, szomorúak vagy vidámak, mint régen, ugyanolyan dolgokat akarunk elérni, mint az elődeink, csak más feltételek között, újabb eszközökkel. Bár filozófiai perspektívában nem támasztható alá ez a tetszetős gondolat, azt gondolom, hogy ugyanolyan érvényes művészeti értelmezői keret lehet, mint az a szintén népszerű teória, hogy a világ „lényege” nem változik. Én azonban másképp értelmezem az emberi világot, mert kifejezetten izgatnak azok az időbeli elmozdulások, amelyek mentén újrafogalmazódnak a régi témák.

A zseniális prágai író, Franz Kafka: A per című, száz évvel ezelőtt megjelent regénye közismertnek tekinthető – nem tudok elképzelni olyan értelmiségi embert, aki ne olvasta volna. Jónéhányan újraértelmezték – Peter Weiss kétfelvonásos, nagy sikerrel játszott drámát írt belőle, a legismertebb filmváltozatát Orson Welles rendezte, ami egy kitűnő mű, de nekem jobban tetszik David Hugh Jones 1993-as adaptációja, amelyben Josef K. szerepét Kyle MacLachlan, a börtönkáplánt Anthony Hopkins alakította. Magyar színházakban is számos újraértelmezését láthattuk már, mégis rendkívül izgalmas mindig újra találkozni vele, mert a néző joggal számíthat rá, hogy az új Per aktualitása okán hitelesebb lesz most számunkra, mint a korábbiak.



A Bélai Marcel által rendezett székelyudvarhelyi előadás ezt az ambíciózus nézői elvárást maximálisan kielégítette. Egy sajátos Mátrix-parafrázis keretében látjuk a Jakab Tamás által realista stílusban, hitelesen alakított Josef K. letartóztatását. A két, kissé robotszerűen mozgó napszemüveges ügynök érezhetően „hivatalos” kívülállóként jelenik meg – úgy játszadoznak a felbukkanó emberek méltóságávál és életével, ahogy a magát fensőbbrendűnek pozícionáló ember a földön mászó bogarakat magabiztosan félrelöki vagy eltapossa. Josef K. nem lesz része ennek az alsóbbrendű Mátrixnak, de a törvényszék önkényes rendszerében idegenül bolyongva megannyi tipikus képviselőjével kapcsolatba kerül. Miközben azt látjuk, hogy Josef K. egészséges szorongásának hálójában hogyan vergődik a lelke, a Mátrixban természetes módon létező beteg testek akrobatisztikus mutatványait is szemlélhetjük. A főhős mintha nem venné ezt észre: ő kitartóan keresi saját szabadságának megváltását.

Az előadás derekán megjelenik a díszletként megépített szoba nézőtérrel szemközti falán Francis Bacon Head VI. című világhírű festménye, mellyel a neves brit festő az ötvenes években Velázques X. Ince pápáról készült arcképét parafrazeálta. (Látványtervező: Hatházi Rebeka) Itt nem méltóságteljes a pápa: az egyházfői kisugárzást mintha egy ketrecbe zárt állat tehetetlensége váltotta volna fel. Láthatjuk az arc torzulásait, az izmok mozgását. Kis idő múlva felbukkan Bacon többi pápa-képe is, s onnét kezdve úgy láthatjuk a Felügyelőt, Bürster kisasszonyt, az igazgatóhelyettest, a bírósági szolgát, Huldot, a titkárát s vádlottak karát, mintha egyszerre lennének közönséges emberek és szörnyetegek. Nem könnyen, de Josef K. rendre beáll az állatiasan mozgó Mátrix-tagok közé – még táncolni is kezd Lady Fitness és a trendi életformát kötelességtudóan követő ismerősei társaságában. A néző nem csodálkozik ezen, mert a Bocsárdi Magor által írt zene olyan, amely erősen motiválja mozgásra az embert. Olyan fantasztikus teljesítményt nyújt a Mátrix-alakokat megformázó társulat, amely túlzás nélkül nevezhető fizikai színháznak is. Aki ebből a szempontból kivételt jelent, az a Barabás Árpád által naturalista hitelességgel ábrázolt törvényszéki pap – vele egészen más színvonalú dialógust folytat a rendszer működéséről Josef K., mint a többiekkel.

Utána döbben rá a Takács Réka dramaturg és Bélai Marcel által írt verzióban Josef K., hogy nem érdemes túl komolyan venni a neki jutott Mátrix-világot, mert itt a per nem egy évig tart, mint a regényben: az immár maga az élet.

Gulyás Gábor
Képek az előadásból: Gáncs Tamás

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...