Ugrás a fő tartalomra

A fádat gondozni kell…


Szegedi-Szabó Béla Hangyabefőtt című meseregénye alapján egy zenés családi előadást láthatott a közönség a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiváljának negyedik napján a Zentai Magyar Kamaraszínház és a Novem Színházi Szervezet előadásában. Úgyhogy kalandra indultunk a mese alakjaival.

Mezei Kinga, az előadás rendezője a kisvárdai fesztivál visszatérő és mindig várt alkotója. Sajátos színházi világának felismerhető jellemzői vannak. A vajdasági identitás, a gyökerekhez való kötődés olyan téma, amely gyakran megjelenik az előadásaiban. A két évvel ezelőtt Kisvárdán látott alkotása, az Élőhomok – Tolnai Ottó, költő és Petrik Pál, festő – vajdasági művészek univerzumainak motívumaiból kiindulva vizsgálta a kép és a szöveg, a színház és a képzőművészet viszonyát. Jelen esetben az alapanyagként szolgáló meseregény írója, Szegedi-Szabó Béla zentai származású. Nagyon szimpatikus az a tudatosnak tűnő feladatvállalás, hogy sokszor foglalkozik vajdasági szerzőkkel, akár irodalmi, akár képzőművészeti vonalon.

A rendezőre oly jellemző összművészeti jellegű célkitűzés, hogy kísérletezik a szöveg, a mozdulat, a gesztus, a zene és a látvány egyenrangúságával, egymásra hatásával, szerves egységbe foglalásával, talán ebben az esetben is némileg felfedezhető. Világának másik jellegzetessége, az asszociációkon keresztül megszülető motívum-láncolatokból való építkezés most kevésbé érvényesülhet, hiszen szem előtt kell tartani a gyereknézőket, így a narratív szál befogadhatóságának nemes értelemben vett egyszerűsége az elsődleges.

A történet egy hangyász (Vilmányi Benett) és társai kalandos utazását és a hazatérését mutatja be. Ugyanis, mint bármely mesében, a hős csak viszontagságokon és megpróbáltatásokon keresztül juthat el a célhoz. Porhón, Párizson és New York-on keresztül üldözi a három bűnöző a 100 ezer dollárt érő állatot, azzal a céllal, hogy állatkertbe zárják. Ezek az alakok, főnökük Kincses (a milliomos) és a vállalatuk testesítik meg a természetet kizsákmányoló embert, aki csak üzletet látva a természetben, tönkreteszi azt.

A történet az elszánt hősök sorsán keresztül sok-sok témát érint: az otthon megtalálásának fontossága, a természet és állatok védelme, a hit, a bátorság, az önzetlenség, a barátság, a szeretet. Mégis, a címben is kiemelt hangyabefőtthöz kapcsolódik az általam kiemelendőnek tartott legfontosabb, amely párhuzamban áll a rendezőt foglalkoztató, fentiekben már említett identitáskérdéssel. Az otthon megtalálása, majd annak megfelelő ápolása a kulcsa mindennek. A magányos hangyász szeme előtt a vándorlása során egyre tisztábbá válik a tét: meg kell keresse a saját fáját, az otthonát. A mamika befőttje és Kortó (aki, hogy segíteni tudjon a jószágnak, arra kényszerül, hogy elhagyja a bódító rózsaillatú, békés otthonát), a sziget papjának fakanala mind valamiféle örökséget jelentenek a számukra, amelyekre féltve őrzött kincsként vigyáznak. Mert ez az örökség a záloga a jövőnek: a hangyász esetében a szívszerelmének szánt ajándékként, a pap esetében az életét véletlenül megmentő eszközként.

A vizuális megvalósítás a gyermeki képzelet világát tükrözi: makettházakkal, tengeren hullámzó hajókkal, fényfüzérekkel, virágzó biciklikkel, színes fények kavalkádjával stb. A báb, mint formanyelv bár gazdagítja az előadás eszköztárát, sajnos dramaturgiailag nem feltétlenül következetes a használata; báb és bábos, mozgató és mozgatott viszonya, egymásra gyakorolt hatása nincs megokolva, igazából funkciótlan marad. De az előadás bájos humorral tálalt gondolatai között olyan sok olyan motívum rejlik, amely a felnőtt nézők örömére is szolgálhat.

És mint ahogy szokás, a gonoszok, akik elvesztették belső, gyermeki tisztaságukat, végül elnyerik méltó büntetésüket, az arra érdemesek megjavulhatnak, a jók pedig megkapják a jutalmat: hazajuthatnak és gondozhatják tovább a fájukat. Mindig üdvözlendő és dicsérendő vállalás egy minden korosztálynak szóló, családi előadás létrehozásának megkísérlése, hiszen, ha egy színházi élmény egyszerre családi élmény is képes lenni, az sokat segíthet a színházi nevelésben és a közönségépítésben.

Szabó Csenge
Képek: Ráthonyi Sára





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...