Ugrás a fő tartalomra

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj.

Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvileg 30 éves, ez a mai időszámításunk szerint 20.

A mai 30-20 éves fejeddel tudsz-e olyan okot, ami miatt a színészettel felhagynál?

A zsigeri válaszom az lenne, hogy nem! Aztán eszembe jut Kovács András Ferencnek egy állítólag gyakran használt mondata, ,,Legyen a te anyád színésznő!" Nem szeretném ezt hosszasan elemezni, nem is gondolom, hogy lehetetlen összeegyeztetni ezt a pályát a gyerekneveléssel – mondatja ezt a még gyermektelen, női naivitásom –, hiszen megannyi kolléganőm és kollégám szuperhősként állja a sarat mindkét oldalon, ám ha azt érezném, hogy a gyermekem hosszasan boldogtalan miattam, akkor biztosan elgondolkodnék, hogyan tovább...

… Illetve kedvemet szegné a színház olyan szintű keretek közé szorítása, amelyek már nem engednék meg, hogy szabadon szólítsuk meg a nézőt; ha politikai nyomásra betiltanának szerzőket, ha elveszne a közös játék öröme, illetve, ha nem játszhatnék az anyanyelvemen, de maradjon ez mind óriási HA!

Válhat-e szellemi önjáróvá a színész?

Nemcsak, hogy válhat, de szerintem feladata is azzá válnia! Hiszen a felelősség őt is terheli, mint alkotót, aki egy adott kor adott társadalmi viszonyai között él, és munkájával – amely a nyilvánosság előtt zajlik – reflektál a kortárs jelenségekre.

Az életrajzodban áttekintettem azokat a mesterkurzusokat, workshopokat, amelyekre, gondolom magadtól jelentkeztél. Mintha szellemiekben tudatosan építgetnéd önmagad.

Igen, bár egy ideje kicsit háttérbe szorultak az ilyen jellegű elfoglaltságok!

Azt látom, az első workshopod Sardarral volt. Valami elkezdődött köztetek akkor?

Igen, határozottan! Az osztályvezetőnk (Bíró József), hívta el egy másodéves vizsgánkra, kérve, hogy tartson nekünk egy pár napos tréninget. Úgy tűnt, értjük egymást, és ez később, a társulatnál létrejött két közös munkánk, a Raszputyin és a Csongor és Tünde során sem változott!

Kicsoda Tünde? Kicsoda Helen? Lehet rokon vonásuk?

Egy közös vonásuk biztosan van: Budizsa Evelyn! Helen egy nyersebb, szókimondóbb, enerváltabb változatomban, Tünde pedig a romantikus, szerelemhajhász részem! Mindhárman álmodozók vagyunk!

Balogh Tibor

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

A karakter szeretete vezérelt

Bucz Magor zeneszerző számos rangos hazai és nemzetközi zenei díj birtokosa. A Térszínház igazgatója társulatának új előadásával, a Švejk című dark operett, avagy zenés monarchiasiratóval érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Önmagad által is bevallottan a klasszikus zenéből kiindulva és ahhoz kapcsolódva érdekelnek a különböző, akár könnyűzenei stílusirányzatok is. Hogyan jelenik meg ez az alkotói látásmód a Švejkben? Vörös István költővel, a dalszövegek szerzőjével és Kaj Ádám rendezővel inspirálón hatottunk egymásra a próbafolyamat során, az előadás hármunk alkotómunkájának az eredménye. Ahogyan nekem alkalmam nyílt hatni például a rendezésre, úgy István és Ádám meglátásait magam is beépítettem a zenei anyagba. Így az általad említett nyitottság elsősorban az alkotótársaim irányában nyilvánult meg, és természetesen ebből fakadón meghatározta a zeneszerzői munkámat is, vagyis a közönség alapvetően könnyűzenei élményt kap, de ha hegyezi a fülét, vagy klasszikus zene...