Ugrás a fő tartalomra

Szembesülni a közelmúlttal?

A Komáromi Jókai Színház Móricz Zsigmond Úri muri című művéből készült átdolgozása a rendszerváltást követő zavaros és összetett időkbe helyezi át a történetet. A rendezővel, Bagó Bertalannal beszélgettünk a darabról, a próbafolyamatról és színházi tevékenységeiről.

Mi volt a fő indíttatás a darabválasztás mögött? Miért lehet aktuális, izgalmas ez a történet?

Fontosnak tartom, hogy a magyar irodalom kitűnő alkotóinak művei időről időre felkerüljenek a magyar színpadokra. Móricz Zsigmond egy rendkívül erős és nagyhatású író. Ez a műve, az Úri muri örökérvényű és aktuális. Amikor először megjelent, a saját koráról és környezetéről fogalmazott meg erőteljes kritikát. Arról beszélt: mi a rákfenéje a magyarok világban való előremenetelének. Akárcsak Ady a verseiben, megfogalmazta, hogy mi gátolja és bénítja meg a fejlődést. Olyan előadást szerettem volna létrehozni, amely nem teljesen aktualizálja, de belehelyezi egy olyan közegbe, közvetlenül a rendszerváltozás utáni időszakba, amely sokban hajazott a mű keletkezési időpontjához megannyi társadalmi folyamat szempontjából. Így a komáromi előadásban a nézők közelmúlttal szembesülnek.

Úgy tudom, hogy nem először foglalkozik az anyaggal.

Igen, kb. 20 évvel ezelőtt már megrendeztem. De azt a változatot teljesen más gondolkodásmód jellemezte. Hangsúlyoznám, hogy nem azt az előadást akartam újrarendezni. A hol és kikkel tényezők jelentősen befolyásolják az alkotást. Fontos volt, hogy olyan színészgárdával dolgozzak, amelyben a legkisebb szerepeket is erős, minőségi színészekre oszthatom. Komáromban ez adott volt, így érdemesnek gondoltam elővenni a darabot.

Vendégművészként vett részt a produkció létrehozásában, de nem ez volt az első alkalom, hogy Komáromban rendez. Milyen a társulattal dolgozni?

Igen, 2-3 évente megfordulok ott. Valószínűleg ez annak köszönhető, hogy amiket eddig csináltam, azok nem voltak kutyaütő előadások. Kifejezetten jó fogadtatásban részesültek, a régebbiek és a mostani is. A bemutató óta nem egyszer előfordult, hogy az előadás végén a közönség állva tapsolt. Ez nagyon nagy öröm számomra. Úgy hiszem, ez nem tekinthető bukásnak. Minden alkalommal örömmel térek vissza Komáromba, remek alkotóközösségre találtam ott. Szeretem a várost, kiemelkedő a társulat összetartó ereje és az a szellemi muníció, amely jellemzi a csapatot. Így a próbák remek hangulatban teltek, úgy hiszem a színészek is élvezték a közös munkát. Itt említeném meg a munkatársaimat: Lakatos Róbert a zeneszerző, Blaskó Bori a koreográfus, Tucsni András a dramaturg, Vereczkei Rita a díszlet- és jelmeztervező – velük is nagyszerű volt dolgozni.

Izgalmas, amikor egy alkotó egyszerre színészként és rendezőként is jelen van a színházi szférában. Hogy ér össze ez a két minőség, milyen hatással van a munkáira?

Úgy gondolom – szerényen – hogy az tud igazán jól rendezni, aki játszott már. Sok nagy rendező belekóstolt a színjátékba is. Óriási előnyt jelent tapasztalatból tudni, hogy mi történik fent a színpadon. Az ilyen rendező nem a saját otthonában, mértani módon próbálja megalkotni az előadás menetét, hanem érzi, hogyan kell a bizonyos instrukciókat átadni a színészeknek. Ez kicsit olyan, mint a labdarúgásban – a legjobb edzők is valamikor a legjobb játékosok között voltak, vagy legalábbis nem csak fejben vettek részt a sportágban. Röviden összefoglalva, csak előnyt jelent, ha valaki játszott már korábban.

Milyen tervei vannak a jövőre nézve?

A székesfehérvári Vörösmarty Színháznak vagyok a művészeti vezetője, most fejeztük be az évadot és nemrégen volt Euripidész Iphigenia Auliszban című drámájának bemutatója, amelyet én rendeztem. Idén nyáron szünetet tartok, pihenek és készülök az őszi kezdésre, Viripajev Részegek c. darabja lesz terítéken.

Szabó Csenge
Portré forrása: szinhaz.online





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...