Ugrás a fő tartalomra

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást.

A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek.

Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi is a közönség… Hisz nélkülük nincs színész és színész nélkül nincs közönség, egymás nélkül semmik vagyunk, és ennek a szimbiózisnak egy csodaszép példája a Történt egyszer Újvidéken.

Kifejezetten örültem neki, hogy nem önsajnáltató siránkozásba fullad a történet ezen része, hanem rendkívül szellemes önreflexióval tudnak megszólalni a szereplők a színház és a művészlét nehézségeiről. Előkerül a fiatal egyetemisták helyzete, nőként való létezés a szakmában, metoo, hierarchia… Manapság már-már szinte közhelyesnek számító témák, de érzékenyen és remek humorral jeleníti meg őket az előadás, így nem maradnak sablonosak.

Az egyre komolyabb gondolatmeneteket nagy színházi slágerek szakítják meg, egyszer a Csárdáskirálynő, másszor a Chicago dallamai csendülnek fel. Szépen kiegészítik a prózai részeket, oldják az azokból következő feszült légkört, miközben kiforgatják a dalok jelentését, néhol átköltik a szöveget vagy parodisztikus eszközökkel élnek, mégis megmarad az egésznek az a jóízlésű humora, ami az egész előadást jellemzi. Van itt minden, Szomorú vasárnap és elképzelt Winnetou-operett, a zenés színház szinte teljes skáláját felvonultatják, méghozzá kiválóan. Egy-egy sláger alatt, bármennyire is a szórakoztatás a fő céljuk, mégis torokszorító érzés fog el. Kiemelten igaz ez a Cellatangóra, amiben férjeik meggyilkolásának történetei helyett a szakmában szerzett traumákat mesélik el a színésznők – rendkívül fájdalmas pillanatok ezek, miközben megy a musicaltörténet egyik ikonikus, erős nőkről szóló dala.

A társulat remekel, sziporkázik mindenki, a fiatal primadonnától az idős komikusig felsorakozik az összes színésztípus. Nagybetűs társulatként működnek, ritkán látni ennyire összetartó és együttműködő csapatot, ez szerintem az előadás egyik legnagyobb erénye. Csillognak ők is a ragyogó, arany-ezüst díszletben, ami a kabaréműsorok „olcsó” világát idézi, de nagyszerűen illik ez ahhoz az atmoszférához, amit teremtenek. Merthogy ez bizony varieté, játszik az előadás a gálaműsorok sztereotip ábrázolásmódjával, de nem sértő, hanem a lehető legszebb, minőségi módon teszi ezt, amivel belopja magát a közönség szívébe. Hisz együtt élünk velük, csodálatosan megvalósul, amiről szól az előadás, egymás nélkül nem lehet. Az előadásnak már az első perctől kezdve sikerül kialakítania egy olyan kölcsönös bizalmat a közönséggel, ami végigkiséri mind a két órát.

Azt hiszem, valahol ez a színház lényege. Beszéljünk a művészlét nehézségeiről, a nők kiszolgáltatottságáról, az alacsony fizetésekről – de beszéljünk arról is, hogy mennyire csodaszép ezekkel együtt is színházat csinálni, milyen most élni és magyarnak lenni, mulassunk együtt, mégha közben sírunk is. Hát így történt mindez Újvidéken.

Molnár Kata

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

Morális játékok

Borbély Szilárd amoralitás-játékát, az Akár akárki t vitte színre a Kassai Thália Színház, Czajlik József rendezésében. A tragikusan korán elhunyt szerző brutális kortárs látleletet mutat fel ebben a művében, ám nem könnyíti meg a színházcsinálók dolgát, ha fogást akarnak találni a darabon. A kassaiak előadásának erőssége és egyben gyengéje is az, hogy nehezen találnak kulcsot a borbélyi szöveghez, amely rendkívül határozott és kimunkált struktúrában létezik. Erősség is, hiszen arra készteti az alkotókat, hogy birkózzanak a szöveggel, saját jelrendszert alakítsanak ki hozzá, kreatív megoldásokra szorítja rá az adaptálókat. De ez most gyenge pont is, mivel itt a világépítés nem sikerül egységesen. Nehéz szöveg Borbély Szilárdé és nem pusztán azért, mert a moralitás műfaja már távolra sodródott a mai embertől, bár bizonyára ez is közrejátszik. Patikamérlegen kimért és precízen kidolgozott szóépítmények, gondolat-felhőkarcolók között bolyongva úgy képzelem, hogy szükség lett volna egy ol...