Ugrás a fő tartalomra

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást.

A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek.

Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi is a közönség… Hisz nélkülük nincs színész és színész nélkül nincs közönség, egymás nélkül semmik vagyunk, és ennek a szimbiózisnak egy csodaszép példája a Történt egyszer Újvidéken.

Kifejezetten örültem neki, hogy nem önsajnáltató siránkozásba fullad a történet ezen része, hanem rendkívül szellemes önreflexióval tudnak megszólalni a szereplők a színház és a művészlét nehézségeiről. Előkerül a fiatal egyetemisták helyzete, nőként való létezés a szakmában, metoo, hierarchia… Manapság már-már szinte közhelyesnek számító témák, de érzékenyen és remek humorral jeleníti meg őket az előadás, így nem maradnak sablonosak.

Az egyre komolyabb gondolatmeneteket nagy színházi slágerek szakítják meg, egyszer a Csárdáskirálynő, másszor a Chicago dallamai csendülnek fel. Szépen kiegészítik a prózai részeket, oldják az azokból következő feszült légkört, miközben kiforgatják a dalok jelentését, néhol átköltik a szöveget vagy parodisztikus eszközökkel élnek, mégis megmarad az egésznek az a jóízlésű humora, ami az egész előadást jellemzi. Van itt minden, Szomorú vasárnap és elképzelt Winnetou-operett, a zenés színház szinte teljes skáláját felvonultatják, méghozzá kiválóan. Egy-egy sláger alatt, bármennyire is a szórakoztatás a fő céljuk, mégis torokszorító érzés fog el. Kiemelten igaz ez a Cellatangóra, amiben férjeik meggyilkolásának történetei helyett a szakmában szerzett traumákat mesélik el a színésznők – rendkívül fájdalmas pillanatok ezek, miközben megy a musicaltörténet egyik ikonikus, erős nőkről szóló dala.

A társulat remekel, sziporkázik mindenki, a fiatal primadonnától az idős komikusig felsorakozik az összes színésztípus. Nagybetűs társulatként működnek, ritkán látni ennyire összetartó és együttműködő csapatot, ez szerintem az előadás egyik legnagyobb erénye. Csillognak ők is a ragyogó, arany-ezüst díszletben, ami a kabaréműsorok „olcsó” világát idézi, de nagyszerűen illik ez ahhoz az atmoszférához, amit teremtenek. Merthogy ez bizony varieté, játszik az előadás a gálaműsorok sztereotip ábrázolásmódjával, de nem sértő, hanem a lehető legszebb, minőségi módon teszi ezt, amivel belopja magát a közönség szívébe. Hisz együtt élünk velük, csodálatosan megvalósul, amiről szól az előadás, egymás nélkül nem lehet. Az előadásnak már az első perctől kezdve sikerül kialakítania egy olyan kölcsönös bizalmat a közönséggel, ami végigkiséri mind a két órát.

Azt hiszem, valahol ez a színház lényege. Beszéljünk a művészlét nehézségeiről, a nők kiszolgáltatottságáról, az alacsony fizetésekről – de beszéljünk arról is, hogy mennyire csodaszép ezekkel együtt is színházat csinálni, milyen most élni és magyarnak lenni, mulassunk együtt, mégha közben sírunk is. Hát így történt mindez Újvidéken.

Molnár Kata

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol