Ugrás a fő tartalomra

Kokalevél majonézzel

Amikor a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválja keretében a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata jóvoltából „az orosz kétfogatúnak” nevezett szerzőpáros, Oleg és Vlagyimir Presznyakov Csónak, avagy előttünk az özönvíz című előadására – az orosz dráma újraolvasásával – készültem, beugrott egy, pár éve Szentpétervárott megélt személyes élményem. Engedtessék meg nekem, hogy értekezésem mintegy felvezetéseképp először ezt osszam meg önökkel.

Képzeljenek el Oroszország második legnagyobb városában egy szupermarketet, ahol a fantasztikusan finom orosz konfetik közvetlen szomszédságában Dosztojevszkij A Karamazov testvérek című regénye díszkötéses kiadását árulják. Nem akartam hinni a szememnek, s bár a kötetet persze megvettem, a Presznyakov-fivérek szövegének friss újraolvasása kellett ahhoz, hogy mindez felidéződjék bennem. Akkor ugyanis, ott, a bevásárlóközpontban – 2018-at írtunk – azt gondoltam, nincs még veszve minden: ha egy élelmiszeráruház ekkora hangsúlyt fektet a kultúra fenntartására és megőrzésére, akkor valahol mégis rendben van ez a világ.

S talán ez lehetett az Szovjet/Oroszhonban felnőtt Presznyakovok érzése is egy olyan országban élve, ahol hús hiányában a kultúra volt a mindennapi betevő. Egészen addig, amíg el nem kezdtek – székhelyüket nyugatabbra téve – nem pusztán az orosz közállapotokról gondolkodni. S lám, a Csónak… című drámájukban már nem Dosztojevszkij, hanem Salinger Zabhegyezője, s nem orosz cukorka, hanem Lay’s chips kerül egymás mellé a Bocsárdi László rendezte előadás első jelenetében. S a két „árucikk” bizarr szomszédsága olyasfajta apokaliptikus körkép felvázolása, olyasfajta tragico-comikus-bibikus színjáték eljátszása számára nyit teret, amelynek főhőse, a kisember Jon az általa vásárolt chipsben található szerencsejáték következtében – egy jachtot nyerve – új Noévá, azaz világmegváltóvá válhatna.

Nem véletlenül fogalmaztam az előbb úgy, hogy tér nyílik itt az apokalipszis számára: Bocsárdi rendezésében olyan, Jon magánéletében végbemenő, valamint a szűkebb-tágabb környezetében előforduló groteszk pillanatképekkel, olyan abszurd „foszlányokkal” találkozhatunk – ez utóbbi kifejezés a Presznyakov-fivérek kedvelt szófordulata –, amelyek között a folyton változó teret szkafanderbe bújt alakok rendezik át. Minden egyes jelenet között űrbéli lényeknek kinéző emberek „szállják meg” a földet, vagy ami még maradt belőle, érzékeltetvén: nem sok van már hátra az embereknek otthont adó bolygó létéből, s lehet készülni: költözni a Holdra, vagy elfogadni az elkerülhetetlen véget.

A László Csaba remeklésében látható Jon, miután a bevásárlóközpont alkalmazottjától megtudja, vagy pontosabban elhiszi neki, hogy a chipsen nyert jachtjára a számára legfontosabb embereket, valamint minden állatfajból kettőt-kettőt felhordva, az őket követő özönvizet így „kibírva” újrakezdheti és újjáépítheti az életet, küldetéstudatából nem enged. S miközben gondolkodik, hogy kiket is vigyen magával, sorra szembesülünk az őt körülvevő emberek világvégét mintegy generáló életvitelével: ahol Jon fia (Berencsy Martin) pusztán öt évvel fiatalabb a férfi új feleségénél (Kádár Noémi), s ahol az első ara (Berekméri Katalin) egy szétcsúszott színésznő, akinek egy remek „színház a színházban” jelenet leplezi le életből való kiábrándultságát. A „minek szüljek erre a világra”-képet, amelyet egy másik, a mostohaanya és a fiú fékevesztett „együtt bulizása”, kokalevektől való transzállapotba kerülése is igazol. Miközben Jon – mintha minderről tudomást se venne - állatokat próbál vásárolni, hogy azokkal együtt egy új, megújult világba hajózhassék a „csónakján”. Az így megszerzett gorilla, Artúr (Németh B. Kristóf) bölcsességeivel azonban még nem kerül fel a pont az i-re. A végső „döfést” a Presznyakovok – és Bocsárdi rendezése – apa és fia párharca formájában méri ránk: ahol a chipssel együtt, „csomagban” megvásárolható Zabhegyező nem az apának, hanem a fiúnak ad egy végső lökést, s már nem szellemi táplálékként, mint Dosztojevszkij regénye, hanem a világvégéhez hozzásegítő, lázadásra tanító „új Bibliaként” funkcionál. Apagyilkosságra nevel, a megváltásban még bízó apa eltiprására, ahol a Karamazovokból ismert szent embereknek már esélyük sincs, hogy visszabillentsék mindazt, ami a világunkban súlyosan kibillent.

Gyürky Katalin

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi

Gyors az élet...

Szellemes szerepformálások, maníroktól mentes színpadi játék és figyelemre méltó zenei megoldások: a nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynője, Novák Eszter rendezése nem véletlenül aratott állótapsos, zajos sikert a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválján. Amikor egy színház előveszi a Csárdáskirálynőt, igazgató, rendező és karmester egyaránt számos megoldandó kérdéssel szembesül: melyik kottaanyagot játsszák? Lesz-e elegendő zenész, aki megszólaltatja Kálmán Imre muzsikáját? Hogyan dolgozzák át a zenei anyagot? Akad-e primadonna és bonviván, akik képesek elénekelni a cseppet sem könnyű duetteket, együtteseket és szóló számokat? Találnak-e szubrettet és táncos komikust, akik ördöngös mozgásukkal lázba hozzák a közönséget? Miként szól majd az énekkar? S egyáltalán akarnak és tudnak-e újat mondani, hitelesen fogalmazni a Csárdáskirálynőn keresztül, ami immár több, mint száz éve a legnépszerűbb operettek egyike? Számos Csárdáskirálynőt volt szerencsém látni, mások mellett szege