Ugrás a fő tartalomra

Gyors az élet...

Szellemes szerepformálások, maníroktól mentes színpadi játék és figyelemre méltó zenei megoldások: a nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynője, Novák Eszter rendezése nem véletlenül aratott állótapsos, zajos sikert a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválján.

Amikor egy színház előveszi a Csárdáskirálynőt, igazgató, rendező és karmester egyaránt számos megoldandó kérdéssel szembesül: melyik kottaanyagot játsszák? Lesz-e elegendő zenész, aki megszólaltatja Kálmán Imre muzsikáját? Hogyan dolgozzák át a zenei anyagot? Akad-e primadonna és bonviván, akik képesek elénekelni a cseppet sem könnyű duetteket, együtteseket és szóló számokat? Találnak-e szubrettet és táncos komikust, akik ördöngös mozgásukkal lázba hozzák a közönséget? Miként szól majd az énekkar? S egyáltalán akarnak és tudnak-e újat mondani, hitelesen fogalmazni a Csárdáskirálynőn keresztül, ami immár több, mint száz éve a legnépszerűbb operettek egyike? Számos Csárdáskirálynőt volt szerencsém látni, mások mellett szegedit, debrecenit, miskolcit, veszprémit, kaposvárit, néhány pestit, franciát, szerbet, litvánt, norvégot, tegnap pedig a nagyváradit. Voltak köztük teljes tévedések és érvényes koncepciók úgyszintén, egy azonban számomra biztos: ma két magyar nyelvű Csárdáskirálynőt tartanak repertoáron, amivel érdemes foglalkozni, ezek Novák Eszter és Vidnyánszky Attila rendezései. 

A nagyváradi Szigligeti Színház előadásának nem lehet célja, hogy olyan magas zenei színvonalon szólaltassa meg a művet, mint például egy több évtizede zenés, vagy operatagozattal bíró, vagy az operett műfajával a mindennapokban, reggeltől estig foglalkozó társulat. Egészen egyszerűen más szemmel néz rá az ember, mást is keres benne. Az viszont lehet erős alkotói szándék, hogy felfejtse a zenei szövet esszenciáját. Egy tízegynéhány tagú zenekarban nem az érdekes, hogy minden hangszer és hangjegy pontosan megszólal-e, amit a zeneszerző papírra vetett, hanem az, hogy ami megszólal, az képviseli-e mindazt a szellemiséget, amit a komponista megálmodott. Hermann Szabolcs zenei vezető érdeme, hogy a lehetőségekhez képest mindent megtett ennek elérése érdekében, és elismerés illeti a zenekart és az énekkart, vagyis utóbbi esetében a Partiumi Keresztény Egyetem magánének szakát, hogy az előadás tanúsága szerint a karnagy partnereivé szegődtek. 

Néhány helyen olvasható, hogy Békeffy László és Kellér Dezső ötvenes években készült átiratát játssza a színház, ez azért mégsem igaz teljesen, példának okáért Cecília az 1992-es kaposvári Mohácsi-rendezés szövegét énekli, és a kollektív bokázások is mintha azt idéznék, és nem a Szinetár Miklós rendezésében látottakat. Utalásokat bőven találunk az előadásban, azonban mégiscsak azok a legérdekesebbek, amelyek Nagyvárad aranykorára hajaznak. Mert természetesen lehet műfaj- és társadalomkritikának is látni a sok-sok csálén is függő csillárt, azért a századforduló nagyváradi szecessziójában a város kávéházainak belső terei, az EMKE, a Royal, a Magyar Király, a Lloyd, akkori mércével mérve szinte szikráztak a fényben, a régi Sast pedig úgy bontották, hogy közben még orfeumi előadásokat tartottak benne, mintha a közönség és a fellépők így kérleltek volna: „–Csak még egy kicsit hadd játsszunk, csak egy percig hadd maradjunk gyerekek.” Mintha Szilvia is így érkezne meg a vurstli játékos falovacskáján, s mintha ezt kérnék az óarany és fekete kosztümök viselői is, mint megannyi éjszakai szentjánosbogár. 

S ha már a Békeffy-Kellér változatról esett szó, vigasztaló tudat, hogy Novák Eszter rendezésében a szereplők többsége nem akut pszichiátriai eset, ellenkezőleg, nagyon is emberként léteznek a színpadon. Az előadás külön erénye, hogy egyértelművé válik: itt a táncos komikus mozgatja végül a történet szálait, hiszen, ha nem „áltelefonál”, akkor a szereplők élete is máshogyan alakul. Novák Eszter letisztult, mégis jelentésgazdag rendezése minden nézőnek megadja a kapcsolódás lehetőségét. Aki csupán szórakozni vágyik, ugyanúgy élvezheti az előadást, mint aki késztetést érez arra, hogy kibontsa az előadás mélyebb rétegeit. A produkció nem kész válaszokat sulykol, hanem a személyes kérdések felvetését ajánlja a közönség számára, ettől többet pedig nem is kívánhatunk a nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynőjétől.

Oláh Zsolt















Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...