Ugrás a fő tartalomra

Gyors az élet...

Szellemes szerepformálások, maníroktól mentes színpadi játék és figyelemre méltó zenei megoldások: a nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynője, Novák Eszter rendezése nem véletlenül aratott állótapsos, zajos sikert a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválján.

Amikor egy színház előveszi a Csárdáskirálynőt, igazgató, rendező és karmester egyaránt számos megoldandó kérdéssel szembesül: melyik kottaanyagot játsszák? Lesz-e elegendő zenész, aki megszólaltatja Kálmán Imre muzsikáját? Hogyan dolgozzák át a zenei anyagot? Akad-e primadonna és bonviván, akik képesek elénekelni a cseppet sem könnyű duetteket, együtteseket és szóló számokat? Találnak-e szubrettet és táncos komikust, akik ördöngös mozgásukkal lázba hozzák a közönséget? Miként szól majd az énekkar? S egyáltalán akarnak és tudnak-e újat mondani, hitelesen fogalmazni a Csárdáskirálynőn keresztül, ami immár több, mint száz éve a legnépszerűbb operettek egyike? Számos Csárdáskirálynőt volt szerencsém látni, mások mellett szegedit, debrecenit, miskolcit, veszprémit, kaposvárit, néhány pestit, franciát, szerbet, litvánt, norvégot, tegnap pedig a nagyváradit. Voltak köztük teljes tévedések és érvényes koncepciók úgyszintén, egy azonban számomra biztos: ma két magyar nyelvű Csárdáskirálynőt tartanak repertoáron, amivel érdemes foglalkozni, ezek Novák Eszter és Vidnyánszky Attila rendezései. 

A nagyváradi Szigligeti Színház előadásának nem lehet célja, hogy olyan magas zenei színvonalon szólaltassa meg a művet, mint például egy több évtizede zenés, vagy operatagozattal bíró, vagy az operett műfajával a mindennapokban, reggeltől estig foglalkozó társulat. Egészen egyszerűen más szemmel néz rá az ember, mást is keres benne. Az viszont lehet erős alkotói szándék, hogy felfejtse a zenei szövet esszenciáját. Egy tízegynéhány tagú zenekarban nem az érdekes, hogy minden hangszer és hangjegy pontosan megszólal-e, amit a zeneszerző papírra vetett, hanem az, hogy ami megszólal, az képviseli-e mindazt a szellemiséget, amit a komponista megálmodott. Hermann Szabolcs zenei vezető érdeme, hogy a lehetőségekhez képest mindent megtett ennek elérése érdekében, és elismerés illeti a zenekart és az énekkart, vagyis utóbbi esetében a Partiumi Keresztény Egyetem magánének szakát, hogy az előadás tanúsága szerint a karnagy partnereivé szegődtek. 

Néhány helyen olvasható, hogy Békeffy László és Kellér Dezső ötvenes években készült átiratát játssza a színház, ez azért mégsem igaz teljesen, példának okáért Cecília az 1992-es kaposvári Mohácsi-rendezés szövegét énekli, és a kollektív bokázások is mintha azt idéznék, és nem a Szinetár Miklós rendezésében látottakat. Utalásokat bőven találunk az előadásban, azonban mégiscsak azok a legérdekesebbek, amelyek Nagyvárad aranykorára hajaznak. Mert természetesen lehet műfaj- és társadalomkritikának is látni a sok-sok csálén is függő csillárt, azért a századforduló nagyváradi szecessziójában a város kávéházainak belső terei, az EMKE, a Royal, a Magyar Király, a Lloyd, akkori mércével mérve szinte szikráztak a fényben, a régi Sast pedig úgy bontották, hogy közben még orfeumi előadásokat tartottak benne, mintha a közönség és a fellépők így kérleltek volna: „–Csak még egy kicsit hadd játsszunk, csak egy percig hadd maradjunk gyerekek.” Mintha Szilvia is így érkezne meg a vurstli játékos falovacskáján, s mintha ezt kérnék az óarany és fekete kosztümök viselői is, mint megannyi éjszakai szentjánosbogár. 

S ha már a Békeffy-Kellér változatról esett szó, vigasztaló tudat, hogy Novák Eszter rendezésében a szereplők többsége nem akut pszichiátriai eset, ellenkezőleg, nagyon is emberként léteznek a színpadon. Az előadás külön erénye, hogy egyértelművé válik: itt a táncos komikus mozgatja végül a történet szálait, hiszen, ha nem „áltelefonál”, akkor a szereplők élete is máshogyan alakul. Novák Eszter letisztult, mégis jelentésgazdag rendezése minden nézőnek megadja a kapcsolódás lehetőségét. Aki csupán szórakozni vágyik, ugyanúgy élvezheti az előadást, mint aki késztetést érez arra, hogy kibontsa az előadás mélyebb rétegeit. A produkció nem kész válaszokat sulykol, hanem a személyes kérdések felvetését ajánlja a közönség számára, ettől többet pedig nem is kívánhatunk a nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynőjétől.

Oláh Zsolt















Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...