Ugrás a fő tartalomra

Furcsa háromszög

A Bekecs Táncszínház is részt vett a tavalyi Madách 200 emlékévben, de egy merőben újító megközelítést választottak. A Kit szeretettél, Madách? című előadás rendezőjét, Györfi Csabát kérdeztük az indokokról.

Madách Imre nőkkel való viszonyáról szól a Kit szerettél, Madách?. Társszerzője, korográfus-rendezője és szereplője is vagy az előadásnak, hogy jött ez a téma, miért szerettél volna Madách életének ezen aspektusával foglalkozni?

A 200 éves évforduló ürügyén merült fel Madách neve, mint lehetőség. Kilyén Ilka művésznő ajánlására olvastam el T. Pataki László két monodrámáját, amelyek Fráter Erzsébet és Majtényi Anna életéről szólnak. Ekkor jött az ötlet, hogy a két szövegből hozzunk össze egy előadást. Ilyen értelemben vagyok társszerző, hogy összedolgoztam a két dramatikus szöveget. Ezek főleg monológok, de megfelelő helyzetbe hozva dialógusként hatnak. Egy olyan konfliktusrendszer épül így fel, amelyben Madách alakja is meg tud jelenni. Körülötte pedig, mint fő szervezőerő, jelennek meg a nők.

Ebből a viszonyból melyik az legfontosabb rész, amire az előadás épít?

Nagyon fontosak az ő nézetbeli különbségeik, például megjelenik ez vallási téren is, a hitük kapcsán. Az egész háromszög nagyon furcsa rendszert alkot, mert Madách mind a két nőt szereti. Mindkettőjükhöz ragaszkodik, az egyikhez az erős anya-fiú kötődés, a másikhoz szerelmi szálak fűzik. Ők viszont mind a ketten az egyedüli kisajátításra törekszenek, kizárólag saját maguknak akarják ezt a férfit. Minden olyan eset, gondolat vagy konfliktus, ami ezt körbeveszi, Madáchon csattan. Ő az elszenvedője a számára két legfontosabb nő párharcának.

Említetted, hogy a tavalyi Madách-év kapcsán született az előadás, amikor az író születésének kétszázadik évfordulóját ünnepeltük. Egymást érték Az ember tragédiája rendezések, szinte Tragédia-lázban égett az ország. Benned felmerült, hogy azzal a szöveggel foglalkoznál, vagy tudatosan nem a fősodort akartad követni?

Pont az merült fel, hogy ne rendezzek Tragédiát. Szándékos a részünkről ez a fajta „kimaradás”. Elkezdtük kutatni, mi az az anyag, amit meg lehet szólaltatni, így jöttek a Pataki-féle monodrámák. Méltatlanul keveset használják ezeket a zseniális szövegeket, amelyek egy hiánypótló koncepcióra épülnek. Rávilágítanak az adott korra, valamint arra, hogy Madách miben őrlődött, miközben megszületett a mestermű. Szerintem nagyon fontos Az ember tragédiáját rendezőknek is, hogy megértsék azt a viszonyrendszert, amiben ez a dráma született. Bemutatja, mi az az állapot és környezet, amiben Madách élt, amikor a művet írta.

Igen, mindenképpen fontos ez a kérdés, a fesztivál első szakmai beszélgetésén is felmerült az írónak a nőkhöz fűződő kapcsolata a Kassai Thália Színház Az ember tragédiája-előadása kapcsán (r. Rédli Károly). Ebből is látszik, mennyire hangsúlyos része ez a madáchi életműnek. Pataky szövegei, amiket felhasználtál, is ezt ragadják meg. Először dolgoztál dramaturgként, társszerzőként, vagy van már tapasztalatod hasonló munkában?

Nem igazán csináltam még ilyet, viszont úgy gondoltam, ezt a szöveget nem tudom kiadni egy dramaturgnak. Nekem kellett foglalkozni az anyaggal, és nem szerettem volna egy kész szöveggel dolgozni. Késztetést éreztem arra, hogy felkutassam a családfát, utánanézzek Madách, Fráter Erzsébet és Majtényi Anna életének, valamint a kornak is. Ebből a kutatásból jött az inspiráció, hogy írjak. Elkezdtem a Pataki-szövegeket különféle szituációk mentén átformálni, új helyzetbe helyezni azokat, így alakult ki egy szövegkönyv. Ez még természetesen, a próbák során is változott, az alkotótársaimmal együtt újragondoltunk az adott helyzeteket.

Milyen érzés fesztiválon játszani, mennyiben más, mint hazai közönség előtt? Voltatok már korábban ezzel az előadással vendégszerepelni?

Szerencsére a bemutató óta sokat játszottuk az előadást. Rendkívül különböző nézőközönségek előtt szerepeltünk, falusi kultúrházaktól kőszínházak nagyszínpadáig. Izgalmasnak találom az itteni közeget is, nagyon örülök, hogy meghívtak minket a fesztiválra. Azt gondolom, hogy fontos munkánk ez, rendezőként és előadóként egyaránt, illetve az újonnan alakult Bekecs Táncszínháznak is.

Molnár Kata

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...