Ugrás a fő tartalomra

Felkerülni a kulturális térképre

A Zentai Magyar Kamaraszínház igazgatójával, a színész-rendező Dévai Zoltánnal beszélgettünk a színház működéséről, fejlődéséről és célkitűzéseiről. A fesztiválon Görgey Gábor izgalmas vígjátékával, a Handabasa, avagy a fátyol titkaival lépett fel a társulat.

A Művészeti Akadémia elvégzése után 2013-ban kerültél Zentára. 2023-ban vetted át a Zentai Magyar Kamaraszínház vezetését. Hogyan alakult a színház működése az évek során?

Alapképzésen kilencen végeztünk László Sándor osztályában és az egész osztály ezután Zentára került, így mi voltunk úgymond az állandó társulat. Tehát ősszel kezdtem el a mesterképzést az Újvidéki Egyetemen és párhuzamosan csináltuk az első évadunkat. Az elmúlt 10 évben volt, aki más színházakban kötött ki vagy szabadúszóként dolgozik, de természetesen érkezett utánpótlás. Jelen pillanatban nyolc színésze van a társulatnak, melyben benne van a művészeti vezetőnk, Mezei Kinga és jómagam. Tavaly az előző igazgatónak lejárt a mandátuma, kiírták a pályázatot és a társulat támogatásával jelentkeztem a pozícióra, ez végül pozitív elbírálásban részesült. Mi a mai napig egy társulat vagyunk, és jó, hogy nem külsős igazgató jött az intézményhez, hanem valaki, aki már itt van tíz éve.

Színészként, rendezőként és igazgatóként milyen vízióval, ambícióval közelíted meg a feladataidat?

Az elmúlt tíz év alatt majdnem minden produkcióban szerepeltem, amiben nem, azt pedig én rendeztem. Az új munkaköröm nem változtat azon, hogy a színészi kondíciót fenn kell tartani. Persze sokat gondolkodtunk Kingával azon, hogy mennyire bírjuk szuflával, de egy sportoló is megszűnik sportolónak lenni, hogy ha nem edz. Úgy érezzük, hogy a színház nem foglalja el a megfelelő pontját a kulturális térképen, így a feladatunknak azt érezzük, hogy valamilyen szinten felkerüljünk erre a térképre. Idén másodszorra szerveztük meg a Kamarafesztet, amelyre a magyarokon kívül szerb kritikusok is érkeztek, akik a tavalyi négy helyett most tizenhárman voltak. Ezelőtt a szerb oldalról releváns kritika nem érkezett, nem is tudták, hogy létezik ez a színház, de most elkezdtük az előadásainkat szerb nyelven feliratozni. Nem szabad elfelejteni, hogy ez egy szerbiai kisebbségi színház, nem csak határon túli magyar színház. Zentán a magyarok többségben vannak, ilyen szempontból nem a szerbek a célközönségünk, de bővítjük a nézőbázisunkat azzal a gesztussal, hogy feliratozzuk az előadásokat.

Mi kerül fel a színház repertoárjába? Milyen témákat dolgoztok fel?

Szabadkán ott a Népszínház, a Kosztolányi Dezső Színház és a Gyermekszínház, melyek más-más típusú előadásokat hoznak. A zentai nézőknek nincs meg az a privilégiuma, hogy választhasson, úgy gondoljuk, nekünk igenis kötelességünk minden nézői réteget kielégíteni. Ez az első szempontunk. A jelenlegi évadban szerepel Mezei Kinga összművészeti alkotása, a Hidegpróba, Görgey Gábortól a Handabasa, avagy a fátyol titkai, Domokos Istvántól a Szedjetek szét és Csehov Sirálya. A következő évadot illetően gyerekelőadást is színpadra viszünk majd, Szabó Béla zentai származású író tollából. Fontosnak gondoljuk, hogy vajdasági szerzők, alkotók műveivel foglalkozzunk, szerintünk ez a dolgunk, ez a második fő szempont a repertoár kapcsán. A harmadik, hogy figyelembe vegyük azt, hogy a színészeknek milyen szerepeket adunk. A színészeket fokozatosan kell edzeni, kondicionálni, és jókor, jó szereppel megkínálni, hogy mindig tudjanak valami újat megmutatni magukból, hogy tudjanak fejlődni. Igazából ez is fontos rész a repertoár kialakításában, mert hiába van a listánkon egy nagyon jó szöveg egy nagyon jó rendezővel, de ha a társulat nem érett meg rá, vagy nem a társulatnak való, akkor félretesszük a polcra, és majd elővesszük, amikor odajutottunk.

A fesztiválra a Handabasa, avagy a fátyol titkai előadást hoztátok, ami egy vígjáték. Mit érdemes tudni a munkafolyamatról?

Az az érdekes helyzet, hogy a rendező László Sándor, aki majdnem mindenkit tanított. Bár baráti viszony alakult ki közöttünk az évek során, de közben akarva-akartalanul is működik a mester-tanítvány kapcsolat. Ő kívül-belül ismer minket, pontosan tudja, hogy mikor kell minket megsegíteni, mikor meglökni vagy hagyni. Persze, voltak olyan próbák, amikor a színészek magukat rendezték, nem azért, mert a tanár úr nem csinálta volna ezt meg, hanem mert egyszerűen folyamatosan jöttek az ötletek.

Kovács Abigél
Nyitókép forrása: szenttamas.rs

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...