Ugrás a fő tartalomra

„Amikor először olvastam a Megmaradnit, megkönnyeztem”

A magyar identitás és a magyarság megmaradásának igencsak összetett kérdéskörét járja körül Csurka István kétszeres József Attila-díjas író, dramaturg és politikus több mint harmincöt évvel ezelőtt írt darabja, a Megmaradni. A történelmünk bemutatását misszióként vállalta fel az elmúlt évtizedekben az Udvari Kamaraszínház, mely társulat évről évre visszajár a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljára. Az itteni találkozásokról és a Megmaradni című előadásról Andrási Attila Jászai Mari-díjas író- rendezővel, a teátrum igazgatójával beszélgettünk.

Évek óta résztvevői a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja programjának. Mit jelent Önöknek a színházszakmai seregszemle?

Sokat jelent nekünk a júniusi fesztivál, hiszen ez egyben a találkozások helye is a felvidéki, a délvidéki és az erdélyi barátainkkal. Az elmúlt években változott a színházi fesztivál profilja: már nem csupán határontúli társulatok szemléje, így előadóként is mindig nagy örömmel jövünk Kisvárdára. Például itt vendégeskedtünk a Tizennyolc című előadásunkkal. Ekkor olyan technikai problémák merültek fel, amelyet izgalmas és egyben felszabadító érzés volt megoldani, így a közönség azt láthatta, amit valóban színre vittünk.

Idén a Megmaradni című előadással vesznek részt a fesztiválon. Mi volt a fő motivációja, hogy megrendezze a Csurka-darabot?

Több mint harmincöt évvel ezelőtt készült Csurka István Megmaradni című műve, ami – úgy vélem – ma is aktuális témát dolgoz fel, így tud mai lenni, és képes szólni a nézőkhöz. A Megmaradni közvetlenül a rendszerváltás előtt készült. Amikor először olvastam a ’90-es évek közepén, bevallom, hogy rendkívüli élmény volt, megkönnyeztem. Ugyanis szabadkai születésű vagyok, tehát elszakított területen születtem és éltem ifjúkoromban, és értettem a dráma minden szavát, hiszen átéltem, és több generáció átélte egészen a trianoni békediktátumtól. A darab ugyanis a határon túli magyarság sorsát mutatja be, ami sokáig tabutémának számított az anyaországban. A Csurka-darab rendkívül bátran és pontosan leírja az etnikai kiszorítás politikáját – ehhez hozzátartozik az anyanyelvhasználat kérdése is –, ami máig valós probléma az elcsatolt területeken. Úgy vélem, hogy a szellemi elitnek egyszersmind kötelessége, hogy szóljon a nemzet sorsáról, az Udvari Kamaraszínház pedig ezen kötelességnek igyekezett megfelelni, amikor színre vitte Csurka István művét.

A történelmi tényeken alapuló előadásokban hisz mint rendező.

Valóban. Nem telhet el úgy egy napom – pedig már a 68. életévembe fogok lépni decemberben –, hogy ne olvassak a történelmünkről. Anélkül pedig nem alkotok, tehát nem írok, nem rendezek előadást, hogy ne kutassak. Az előadások pedig úgy vélem, hogy alkalmasak arra, hogy tanuljunk a magyar történelemről. Színházi alkotóként csupán annyit tehetünk, hogy felkeltjük a nézőkben az érdeklődést, hogy maguk nézzenek alaposan utána a történelmi tényeknek. Ugyanis a színházban a történelem szót kell lefordítanunk. Mint tudjuk, a történelem szó annyit jelent, hogy a jelenünket eredményező múltunk. Ezt kell megérteni. Mi pedig ehhez próbáljuk közelebb hozni az embereket.

Visszatérve a Megmaradni című előadásra... Hogyan sikerült megkapniuk a Csurka-darab felhasználási jogát?

Sokáig azt hittem, nem tudjuk megszerezni a jogokat, de egyeztetésbe kezdtünk a rokonokkal, akik végül megadták a játszási engedélyt. Isten kegyelmes volt velünk. Sokat imádkoztam érte, mert nagyon szerettem volna színpadra vinni ezt a hatalmas erejű drámát. Hiszen – ahogy azt említettem –, amikor először olvastam, megkönnyeztem. S azért könnyeztem meg, mert azonnal megértettem ennek a súlyát és annak a felelősségét is, hogy erről beszélnünk kell.

Lengyel Emese

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...