Ugrás a fő tartalomra

„Amikor először olvastam a Megmaradnit, megkönnyeztem”

A magyar identitás és a magyarság megmaradásának igencsak összetett kérdéskörét járja körül Csurka István kétszeres József Attila-díjas író, dramaturg és politikus több mint harmincöt évvel ezelőtt írt darabja, a Megmaradni. A történelmünk bemutatását misszióként vállalta fel az elmúlt évtizedekben az Udvari Kamaraszínház, mely társulat évről évre visszajár a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljára. Az itteni találkozásokról és a Megmaradni című előadásról Andrási Attila Jászai Mari-díjas író- rendezővel, a teátrum igazgatójával beszélgettünk.

Évek óta résztvevői a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja programjának. Mit jelent Önöknek a színházszakmai seregszemle?

Sokat jelent nekünk a júniusi fesztivál, hiszen ez egyben a találkozások helye is a felvidéki, a délvidéki és az erdélyi barátainkkal. Az elmúlt években változott a színházi fesztivál profilja: már nem csupán határontúli társulatok szemléje, így előadóként is mindig nagy örömmel jövünk Kisvárdára. Például itt vendégeskedtünk a Tizennyolc című előadásunkkal. Ekkor olyan technikai problémák merültek fel, amelyet izgalmas és egyben felszabadító érzés volt megoldani, így a közönség azt láthatta, amit valóban színre vittünk.

Idén a Megmaradni című előadással vesznek részt a fesztiválon. Mi volt a fő motivációja, hogy megrendezze a Csurka-darabot?

Több mint harmincöt évvel ezelőtt készült Csurka István Megmaradni című műve, ami – úgy vélem – ma is aktuális témát dolgoz fel, így tud mai lenni, és képes szólni a nézőkhöz. A Megmaradni közvetlenül a rendszerváltás előtt készült. Amikor először olvastam a ’90-es évek közepén, bevallom, hogy rendkívüli élmény volt, megkönnyeztem. Ugyanis szabadkai születésű vagyok, tehát elszakított területen születtem és éltem ifjúkoromban, és értettem a dráma minden szavát, hiszen átéltem, és több generáció átélte egészen a trianoni békediktátumtól. A darab ugyanis a határon túli magyarság sorsát mutatja be, ami sokáig tabutémának számított az anyaországban. A Csurka-darab rendkívül bátran és pontosan leírja az etnikai kiszorítás politikáját – ehhez hozzátartozik az anyanyelvhasználat kérdése is –, ami máig valós probléma az elcsatolt területeken. Úgy vélem, hogy a szellemi elitnek egyszersmind kötelessége, hogy szóljon a nemzet sorsáról, az Udvari Kamaraszínház pedig ezen kötelességnek igyekezett megfelelni, amikor színre vitte Csurka István művét.

A történelmi tényeken alapuló előadásokban hisz mint rendező.

Valóban. Nem telhet el úgy egy napom – pedig már a 68. életévembe fogok lépni decemberben –, hogy ne olvassak a történelmünkről. Anélkül pedig nem alkotok, tehát nem írok, nem rendezek előadást, hogy ne kutassak. Az előadások pedig úgy vélem, hogy alkalmasak arra, hogy tanuljunk a magyar történelemről. Színházi alkotóként csupán annyit tehetünk, hogy felkeltjük a nézőkben az érdeklődést, hogy maguk nézzenek alaposan utána a történelmi tényeknek. Ugyanis a színházban a történelem szót kell lefordítanunk. Mint tudjuk, a történelem szó annyit jelent, hogy a jelenünket eredményező múltunk. Ezt kell megérteni. Mi pedig ehhez próbáljuk közelebb hozni az embereket.

Visszatérve a Megmaradni című előadásra... Hogyan sikerült megkapniuk a Csurka-darab felhasználási jogát?

Sokáig azt hittem, nem tudjuk megszerezni a jogokat, de egyeztetésbe kezdtünk a rokonokkal, akik végül megadták a játszási engedélyt. Isten kegyelmes volt velünk. Sokat imádkoztam érte, mert nagyon szerettem volna színpadra vinni ezt a hatalmas erejű drámát. Hiszen – ahogy azt említettem –, amikor először olvastam, megkönnyeztem. S azért könnyeztem meg, mert azonnal megértettem ennek a súlyát és annak a felelősségét is, hogy erről beszélnünk kell.

Lengyel Emese

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi

Gyors az élet...

Szellemes szerepformálások, maníroktól mentes színpadi játék és figyelemre méltó zenei megoldások: a nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynője, Novák Eszter rendezése nem véletlenül aratott állótapsos, zajos sikert a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválján. Amikor egy színház előveszi a Csárdáskirálynőt, igazgató, rendező és karmester egyaránt számos megoldandó kérdéssel szembesül: melyik kottaanyagot játsszák? Lesz-e elegendő zenész, aki megszólaltatja Kálmán Imre muzsikáját? Hogyan dolgozzák át a zenei anyagot? Akad-e primadonna és bonviván, akik képesek elénekelni a cseppet sem könnyű duetteket, együtteseket és szóló számokat? Találnak-e szubrettet és táncos komikust, akik ördöngös mozgásukkal lázba hozzák a közönséget? Miként szól majd az énekkar? S egyáltalán akarnak és tudnak-e újat mondani, hitelesen fogalmazni a Csárdáskirálynőn keresztül, ami immár több, mint száz éve a legnépszerűbb operettek egyike? Számos Csárdáskirálynőt volt szerencsém látni, mások mellett szege