Ugrás a fő tartalomra

A Napkirály ítélete

Mintha az utóbbi időben kezdenék felfedezni az alkotók, hogy Molière darabjai igenis elhelyezhetők modern kontextusban, s egyre bátrabban hajítják a sarokba a rizsporos parókát és az alexandrinusokat. A Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválján mindjárt két remekbe szabott, 21. századira hangolt Molière-feldolgozást láthattunk, a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház A mizantrópból, a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata pedig a Tartuffe-ből csinált „high-tech” verziót. Mindkét megközelítés nagyon érvényes, elgondolkodtató és maximálisan bizonyítja, Jean-Baptiste barátunk segítségével korunk bugyraiban is útmutatást kaphatunk.

A szabadkai Tartuffe-öt jegyző Ricz Ármin éppúgy a fiatalabb rendezőgenerációhoz tartozik, akárcsak A mizantrópot készítő Visky Andrej, és ez így van rendjén, eljött az ideje, hogy ez a korosztály is megtalálja a hangját ezeken a darabokon keresztül. Ricz Ármin magabiztosan és következetesen nyúlt a Tartuffe világához, amelyből épp csak azt tartotta meg, ami feltétlenül szükséges, nem bíbelődött fölösleges részletekkel, határozott vonalakat rakott fel a színpadra. Ebben talált egy remek társat is Oláh Tamás dramaturg személyében, aki bravúrosan húzta meg mintegy másfél órásra a művet, és nagyon ügyesen hangolta maira a szöveget, amelyben röpködnek napjaink szleng kifejezései a csesztetéstől a lepetézésig. A szövegkezelés ugyanakkor azért is tetszetős, mert karakterizál: a család valamennyi tagja mai nyelven beszél, míg a molière-i verses sorok avíttságát főként Tartuffe és az őt majmoló Orgon hozza, nagyon jó megoldás. Vizuálisan is egyértelműen a 21. században járunk, a miliő nagyjából egy újgazdag család kertje, hangsúlyozottan műpázsittal beborítva (itt grillezik Tartuffe az egyik jelenetben). A háttérben, a vetített képen nagyon kék égen nagyon fehér felhők gomolyognak, mintha csak a Windows-kezdőképernyőt látnánk, a műfű zöldjével együtt 3D-ben, bár akár a Teletabik harsány kék-zöld színeire is asszociálhatunk, annál is inkább, mert a szereplők is harsány színekben pompáznak. Minden erős és hangsúlyos, Elmira (Kalmár Zsuzsa) piros kosztümje, Cléante (Baráth Attila) sárga öltönye enyhe prémmel bolondítva a karjain, Damis (Nyári Ákos) úri-gangsta rikító zöldszőrbundája (díszlet- és jelmeztervező Salamon Luna). A kellékekben is nagyon hangsúlyos mai eszközhasználat érhető tetten: a roller, a lépésszámláló és a pulzusmérő, amely jelzi, hogy Damis épp ideges. Valér (Budinčević Krisztián) villódzó szívecskés baseball-sapkát visel, Tartuffe gatyájából pedig bluetoothos rádió kerül elő. A vizuális összképhez tartozik még az időnként megjelenő kamerakép, amely hangsúlyozottan biztonsági kamera, pörgő timecode-dal. Ebben láthatjuk például Orgon arcát, amikor kilesi a felesége elcsábítására szolgáló akciót.

A redukált időtartam és a viszonylag kevés szöveg ellenére is bravúrosan épülnek föl a karakterek, s ebben nagy segítséget jelent az előadás zenéje is (zeneszerző: Pálfi Ervin). Finoman odatett „entrée” Tartuffe franciául elénekelt imája, amely egy ájtatos sanzon benyomását kelti, de az előadás kezdetének erős, artikulálatlan rapszólamokból álló kakofóniája is megadja az alapot a karakterizáláshoz. Az előadás egész világa mintha generálisan is azt üzenné nekünk, hogy egy olyan világban járunk, ahol nem a „szöveges content” a fontos, hanem a kép és az akusztika. A színészek jól veszik ezeket az akadályokat, annak ellenére, hogy nincs túl sok szöveges mankó a figurateremtéshez. A rendező elmókázik a vénasszony szerepével, Pernelle-nét itt férfi játssza (Ralbovszki Csaba), a többiek viszont nem lógnak ki a hagyományos szerepfelfogásból. Talán csak maga Tartuffe (Hajdú Tamás) tűnik „átlagosnak”. Nem törekedett arra a rendező, hogy egy küllemében is viszolyogtatónak tűnő alakot formázzon, ez a Tartuffe akár egy szépfiúként is felfogható, s így leginkább a szélhámossága hangsúlyos, amit különösen Orgonnal (Kovács Nemes Andor) előadott duettjük közben érezhetünk, míg a biztonsági kamerában a bankkártyák és autókulcsok átadását, illetve a tulajdoni papírok aláírásának aktusát látjuk éppen.

Az előadás vége letaglózó pillanat. A szerzői szándékot felülíró – tegyük hozzá: kozmetikázott, a Napkirály udvarának is kompatibilis – második változat deus ex machinája ugyanis itt egy drón formájában érkezik meg, ami igen kemény üzenet. Korunkban tehát nem királyok uralkodnak felettünk, hanem a mindenható techné, amely ezesetben ítélkezik is, most éppen Orgon javára. Ugyanakkor a „kellemes” női robothangból abszolút érezhető, ugyanígy dönthetne másként is. Kérdés, hogy mi írja felül egy adott pillanatban a moralitást. Az, hogy Tartuffe-öt a drón „szemével” mintegy keresztre feszítve látjuk, nem azt jelenti, hogy krisztusi minőséget hordoz, hanem pusztán a mesterséges intelligencia győzelmét hirdeti az ember felett – morális kérdésektől teljesen függetlenül. Szép új világ…

Ungvári Judit

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi

Gyors az élet...

Szellemes szerepformálások, maníroktól mentes színpadi játék és figyelemre méltó zenei megoldások: a nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynője, Novák Eszter rendezése nem véletlenül aratott állótapsos, zajos sikert a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválján. Amikor egy színház előveszi a Csárdáskirálynőt, igazgató, rendező és karmester egyaránt számos megoldandó kérdéssel szembesül: melyik kottaanyagot játsszák? Lesz-e elegendő zenész, aki megszólaltatja Kálmán Imre muzsikáját? Hogyan dolgozzák át a zenei anyagot? Akad-e primadonna és bonviván, akik képesek elénekelni a cseppet sem könnyű duetteket, együtteseket és szóló számokat? Találnak-e szubrettet és táncos komikust, akik ördöngös mozgásukkal lázba hozzák a közönséget? Miként szól majd az énekkar? S egyáltalán akarnak és tudnak-e újat mondani, hitelesen fogalmazni a Csárdáskirálynőn keresztül, ami immár több, mint száz éve a legnépszerűbb operettek egyike? Számos Csárdáskirálynőt volt szerencsém látni, mások mellett szege