Ugrás a fő tartalomra

A Napkirály ítélete

Mintha az utóbbi időben kezdenék felfedezni az alkotók, hogy Molière darabjai igenis elhelyezhetők modern kontextusban, s egyre bátrabban hajítják a sarokba a rizsporos parókát és az alexandrinusokat. A Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválján mindjárt két remekbe szabott, 21. századira hangolt Molière-feldolgozást láthattunk, a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház A mizantrópból, a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata pedig a Tartuffe-ből csinált „high-tech” verziót. Mindkét megközelítés nagyon érvényes, elgondolkodtató és maximálisan bizonyítja, Jean-Baptiste barátunk segítségével korunk bugyraiban is útmutatást kaphatunk.

A szabadkai Tartuffe-öt jegyző Ricz Ármin éppúgy a fiatalabb rendezőgenerációhoz tartozik, akárcsak A mizantrópot készítő Visky Andrej, és ez így van rendjén, eljött az ideje, hogy ez a korosztály is megtalálja a hangját ezeken a darabokon keresztül. Ricz Ármin magabiztosan és következetesen nyúlt a Tartuffe világához, amelyből épp csak azt tartotta meg, ami feltétlenül szükséges, nem bíbelődött fölösleges részletekkel, határozott vonalakat rakott fel a színpadra. Ebben talált egy remek társat is Oláh Tamás dramaturg személyében, aki bravúrosan húzta meg mintegy másfél órásra a művet, és nagyon ügyesen hangolta maira a szöveget, amelyben röpködnek napjaink szleng kifejezései a csesztetéstől a lepetézésig. A szövegkezelés ugyanakkor azért is tetszetős, mert karakterizál: a család valamennyi tagja mai nyelven beszél, míg a molière-i verses sorok avíttságát főként Tartuffe és az őt majmoló Orgon hozza, nagyon jó megoldás. Vizuálisan is egyértelműen a 21. században járunk, a miliő nagyjából egy újgazdag család kertje, hangsúlyozottan műpázsittal beborítva (itt grillezik Tartuffe az egyik jelenetben). A háttérben, a vetített képen nagyon kék égen nagyon fehér felhők gomolyognak, mintha csak a Windows-kezdőképernyőt látnánk, a műfű zöldjével együtt 3D-ben, bár akár a Teletabik harsány kék-zöld színeire is asszociálhatunk, annál is inkább, mert a szereplők is harsány színekben pompáznak. Minden erős és hangsúlyos, Elmira (Kalmár Zsuzsa) piros kosztümje, Cléante (Baráth Attila) sárga öltönye enyhe prémmel bolondítva a karjain, Damis (Nyári Ákos) úri-gangsta rikító zöldszőrbundája (díszlet- és jelmeztervező Salamon Luna). A kellékekben is nagyon hangsúlyos mai eszközhasználat érhető tetten: a roller, a lépésszámláló és a pulzusmérő, amely jelzi, hogy Damis épp ideges. Valér (Budinčević Krisztián) villódzó szívecskés baseball-sapkát visel, Tartuffe gatyájából pedig bluetoothos rádió kerül elő. A vizuális összképhez tartozik még az időnként megjelenő kamerakép, amely hangsúlyozottan biztonsági kamera, pörgő timecode-dal. Ebben láthatjuk például Orgon arcát, amikor kilesi a felesége elcsábítására szolgáló akciót.

A redukált időtartam és a viszonylag kevés szöveg ellenére is bravúrosan épülnek föl a karakterek, s ebben nagy segítséget jelent az előadás zenéje is (zeneszerző: Pálfi Ervin). Finoman odatett „entrée” Tartuffe franciául elénekelt imája, amely egy ájtatos sanzon benyomását kelti, de az előadás kezdetének erős, artikulálatlan rapszólamokból álló kakofóniája is megadja az alapot a karakterizáláshoz. Az előadás egész világa mintha generálisan is azt üzenné nekünk, hogy egy olyan világban járunk, ahol nem a „szöveges content” a fontos, hanem a kép és az akusztika. A színészek jól veszik ezeket az akadályokat, annak ellenére, hogy nincs túl sok szöveges mankó a figurateremtéshez. A rendező elmókázik a vénasszony szerepével, Pernelle-nét itt férfi játssza (Ralbovszki Csaba), a többiek viszont nem lógnak ki a hagyományos szerepfelfogásból. Talán csak maga Tartuffe (Hajdú Tamás) tűnik „átlagosnak”. Nem törekedett arra a rendező, hogy egy küllemében is viszolyogtatónak tűnő alakot formázzon, ez a Tartuffe akár egy szépfiúként is felfogható, s így leginkább a szélhámossága hangsúlyos, amit különösen Orgonnal (Kovács Nemes Andor) előadott duettjük közben érezhetünk, míg a biztonsági kamerában a bankkártyák és autókulcsok átadását, illetve a tulajdoni papírok aláírásának aktusát látjuk éppen.

Az előadás vége letaglózó pillanat. A szerzői szándékot felülíró – tegyük hozzá: kozmetikázott, a Napkirály udvarának is kompatibilis – második változat deus ex machinája ugyanis itt egy drón formájában érkezik meg, ami igen kemény üzenet. Korunkban tehát nem királyok uralkodnak felettünk, hanem a mindenható techné, amely ezesetben ítélkezik is, most éppen Orgon javára. Ugyanakkor a „kellemes” női robothangból abszolút érezhető, ugyanígy dönthetne másként is. Kérdés, hogy mi írja felül egy adott pillanatban a moralitást. Az, hogy Tartuffe-öt a drón „szemével” mintegy keresztre feszítve látjuk, nem azt jelenti, hogy krisztusi minőséget hordoz, hanem pusztán a mesterséges intelligencia győzelmét hirdeti az ember felett – morális kérdésektől teljesen függetlenül. Szép új világ…

Ungvári Judit

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Csatában az „orgonizmus” ellen

Különleges, napjainkra erősen reflektáló előadást készített Ricz Ármin a Szabadkai Népszínházban. A rendezőt a Tartuffe-előadás kapcsán pályájáról is kérdeztük. Ha jól tudom te színészként kezdted a pályát. Miért, mikor döntöttél úgy, hogy rendezőként is dolgoznál, tanulnál? Másfél éve vagyok a Szabadkai Népszínház társulatánál, és körülbelül azonos arányban kapok színészi és rendezői feladatokat. Már a színművészetin fölébredt bennem a vágy, hogy rendezzek is. Mi egy háborús generáció vagyunk, folyamatosan azt tapasztaltam, hogy kis létszámú csoportokban dolgoztam. Néztük folyamatosan az osztálytársainkat, és akkor éreztem meg, hogy mennyire fölvillanyozó érzés tud lenni, hogyha felcsillan egy-egy jó gondolat, vagy egy instrukció, amivel a társainkat segíthetjük. Miben láttad a Tartuffe relevanciáját és hogyan, miért tud ez a dráma működni most, 2024-ben Szabadkán? Én választottam a szöveget, mert azt gondolom, hogy egy jól működő darab. A közösségi média és az internetes kommunikáció...