Ugrás a fő tartalomra

A karakter szeretete vezérelt

Bucz Magor zeneszerző számos rangos hazai és nemzetközi zenei díj birtokosa. A Térszínház igazgatója társulatának új előadásával, a Švejk című dark operett, avagy zenés monarchiasiratóval érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára.

Önmagad által is bevallottan a klasszikus zenéből kiindulva és ahhoz kapcsolódva érdekelnek a különböző, akár könnyűzenei stílusirányzatok is. Hogyan jelenik meg ez az alkotói látásmód a Švejkben?

Vörös István költővel, a dalszövegek szerzőjével és Kaj Ádám rendezővel inspirálón hatottunk egymásra a próbafolyamat során, az előadás hármunk alkotómunkájának az eredménye. Ahogyan nekem alkalmam nyílt hatni például a rendezésre, úgy István és Ádám meglátásait magam is beépítettem a zenei anyagba. Így az általad említett nyitottság elsősorban az alkotótársaim irányában nyilvánult meg, és természetesen ebből fakadón meghatározta a zeneszerzői munkámat is, vagyis a közönség alapvetően könnyűzenei élményt kap, de ha hegyezi a fülét, vagy klasszikus zenei tapasztalatokkal bír, akkor felfedezhet különböző zenei utalásokat. A zenetörténet korszakai, dallamok, hangzatkapcsolatok, egyéb megidézett részletek is megjelennek az előadásban. Csupán egy példa: a nyitány a császári himnusz és a cseh himnusz keveréke, ami jazz bandre hangszerelve szólal meg, vagyis basszusgitáron, zongorán, szaxofonon és dobon. Mindemellett a közönség találkozhat a sramli, az operett, de a pop világával is, és az egészet az tartja össze, ahogyan mi viszonyulunk a Švejkhez.

Mi a legfontosabb számodra a darab főhősével kialakított alkotói viszonyodban?

Az, hogy szeretem, az összes hülyeségével együtt. Akár róla énekel egy szereplő, akár neki, vagy éppen ő maga fakad dalra, az minden esetben „švejki kontextusban” került megfogalmazásra, amiben a karakter szeretete vezérelt. A zenei anyagban egyébként is adott több, önmaga jelentésén túlmutató vezérmotívum, amelyek – külön dramaturgiai ívet kirajzolva – végig nyomon követhetők az előadásban.

A hangszeres művészek nem csupán a zenei alapját adják a produkciónak, de színpadi dramaturgiai szerepet is kapnak. Miért tartod ezt lényegesnek?

Amíg apám élt (Bucz Hunor, a Térszínház alapító-igazgatója, a szerk.) és együtt dolgoztunk, már akkor is kísérleteztem azzal, hogy létrehozzak a koncertszínház felé mutató előadásokat, amelyekben a zenekar szerves része a színpadi történéseknek. Itt egy kocsmát látunk, amitől elválaszthatatlanok a zenészek. A mi világunk kissé burleszk, hiszen bizonyos szempontból egy halott katonazenekar jelenik meg a színpadon. Sokáig kerestük az előadás műfaji meghatározását, és azért lett végül dark operett, avagy zenés monarchiasirató, mert ezzel a kissé behatárolhatatlan megnevezéssel is szerettük volna inspirálni a kollégákat, hogy a formát megtöltsük tartalommal. Az így létrejött zenei világban helyet kap az improvizáció is.

A színházvetés viszont nem improvizáció, igazgatóként hogyan látod a Térszínház jövőjét?

Gyermekkorom óta meghatározó számomra a Térszínház, hiszen ebben a környezetben nőttem fel. Amikor átvettem az igazgatást, az első célom az volt, hogy felkutassak jó néhány jelentős alkotót és művészt, akik meghatározók voltak a színház működésében és ismét bevonjam őket az előadások létrehozásába. Óriási értékek rejlenek abban az örökségben, amit tovább viszek, viszont ezt szeretném megújítani. Fontos számomra a tradíció, de tovább gondolom mindazt, ami a Térszínház szellemiségét jelenti. Ennek jelenidejű állomása a Švejk. Hiszem, hogy apámnak is tetszene.

Oláh Zsolt


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi

Gyors az élet...

Szellemes szerepformálások, maníroktól mentes színpadi játék és figyelemre méltó zenei megoldások: a nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynője, Novák Eszter rendezése nem véletlenül aratott állótapsos, zajos sikert a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválján. Amikor egy színház előveszi a Csárdáskirálynőt, igazgató, rendező és karmester egyaránt számos megoldandó kérdéssel szembesül: melyik kottaanyagot játsszák? Lesz-e elegendő zenész, aki megszólaltatja Kálmán Imre muzsikáját? Hogyan dolgozzák át a zenei anyagot? Akad-e primadonna és bonviván, akik képesek elénekelni a cseppet sem könnyű duetteket, együtteseket és szóló számokat? Találnak-e szubrettet és táncos komikust, akik ördöngös mozgásukkal lázba hozzák a közönséget? Miként szól majd az énekkar? S egyáltalán akarnak és tudnak-e újat mondani, hitelesen fogalmazni a Csárdáskirálynőn keresztül, ami immár több, mint száz éve a legnépszerűbb operettek egyike? Számos Csárdáskirálynőt volt szerencsém látni, mások mellett szege