Ugrás a fő tartalomra

Kulcs a csipkéhez, avagy kék talpak a keresztfán


Versek szavak nélkül – festészetbe oltva. Ezek a kapaszkodók az Élőhomok című előadáshoz összművészeti produkciót ígérnek a vajdasági alkotóktól. A költő Tolnai Ottó és a festőművész Petrik Pál életművének ismerete nélkül (akiknek a motívumait összevetíti az előadás) vajon talál-e kulcsokat a néző, akit magyar színpadon a szavak, a verbalitás dominanciájához szoktattak? Tud-e társalkotóvá válni, tovább szőni saját asszociációinak útvonalán a rendezőnek (s egyben az előadás egyetlen női szereplőjének, Mezei Kingának) – és munkatársainak világát?

A válaszom
: igen. Izgalmas kísérlet lenne visszafordítani versbe és képbe a befogadóban létrejött alakzatokat, vagy akár társítani benyomásait Kisvárda korábbi előadásaihoz: közvetlen, itt és most létrejött környezetéhez. Az előző esti, ezen a színpadon látott anatevkai házikók otthonosan szépséges függönyeihez, avagy az azt megelőző nap Amadeusához, ahol pedig zenéről volt szó zene nélkül: beszéddel, zeneimitációval, zörejjel, ritmikával. S nem utolsósorban szintúgy előkerült -- ott meglehetős nyomatékkal -- az ürítés, a bili, ahogyan itt ugyancsak (sőt még a mai este hátralévő részében, az utána következő Leenane szépében is).

Hogy kerül a bili az asztalra, miként működnek e korántsem költői funkciók színpadon? Az Amadeusban a szerelem, a pajkosság, a játékos-infantilis-polgárpukkasztó alkotói szabadság jegyében Mozart és felesége közt. A Leenane szépében az anya-lánya kapcsolat kínzó, megnyomorító, undort keltő, leuraló dimenziójában. Az Élőhomok esetében a groteszk kisvárosi-falusi figurák életének természetes darabjaként, a téblábolás, a mindennapi rituálék keretében, s mint csínytevés -- az alkotás lehetséges velejárójaként. A vizeletből és a székletből egy sugallatra, a helyzet ihletésében festék válik: felspriccelhető, felkenhető a vászonra, üvegre.

Történet nincs, kis történések vannak, s rólunk is szól, mit látunk mi, mi áll össze bennünk a mozaikokból, etűdökből, a szépen feltett kompozícióból és koreográfiából, ha a nagyobb ívek: a születés-halál-esküvő-féltékenység ívei jobban ki is rajzolódnak. Használati tárgyak és művészeti bevillanások, szakralitás és banalitás, Klee angyalai és Chagall menyasszonyai járják pajkos táncukat. Cirkuszi abrobatika és sokrétű zene, fényfestés és napelem, homoktól felfúvódott hasú férfi, gyöngyöket síró pár kerül elénk; ketrecbe-kalitkába-szülőágyba záruló nő, fejkendős férfi, meredeken felfutó, a síkon elcsúszó alakok kavalkádja zajlik. Behorpad egy felület a beleugró embertől, kifordulnak a tetőablakok, ki-be néz az egymást kereső, kergető férfi és nő.

És egyszer csak mozgásba lép a fűrész: szétvágja a harmadik a padot a szerelmesek között. A szétfröccsent tojásokból liszttel-homokkal tészta készül a földön, a biciklis térül-fordul, a vasalók nyomán kék sáv rajzolódik ki. Így-úgy készülnek közben a festmények változatos felületeken és matériával, átrajzolva-átszínezve fénnyel, porral.

A mandalaszerű képződmények szentségével és pillanatnyiságával szemben áll a függeszkedő, gyönyörűséges csipkék áttetsző állandósága. Mezei Kinga nem először dolgozik a csipkével. Légies tökélyük, kristályos alakzataik ismétlődő és végtelen változatban összeállva örök minták felettünk, felettük. A tojás, a bárány, a madár, a hal, a víz, bor, tojás, virág archetípusai a maguk kis és nagy összefüggéseiben megelőlegezik a zárókép emberi történetének isteni vetületét, a maga után földön és égen kék lábnyomot hagyó gyermek tragikus és reményt adó áldozatát.

Gilbert Edit
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí