Ugrás a fő tartalomra

Zseni kontra középszer

Vándortársulat játssza el Tapasztó Ernő rendező felfogása szerint Mozart és Salieri históriáját a Szegedi Pinceszínház és az Aradi Kamaraszínház Amadeus produkciójában. A Salierit alakító Balog József egyben a kikiáltó is. Bohócosan lisztes képűre sminkelték a színészeket, akik bár nem annyira élettel teli harsánysággal, mint amikor a Karnyónét adta remekül ugyanennek a két színháznak a fúziója, vásári stílusban játszanak. Ebbe belefér, hogy le-leesik a nem is annyira rizsporos, mint inkább rasztahajas paróka, vagy, hogy Salieri műanyag ásványvizes palackból oltja a szomját. Ez arra jó, hogy legalább gúnyt űzzenek Peter Shaffer bulvárdarabjából, ami úgy tesz, mintha hú, de mélyenszántó lenne, de megmarad a felszín felszínén. A mára szupersztárrá vált Mozart képet közvetíti. Azt a közhelyekre alapozott figurát, akit szinte mindenki ismer belőle. Nem véletlenül csináltak belőle ajándéktárgyakat, képével pólót, desszertet, likőrt, musicalt, bármit, ami értékesíthető. Mozartról él egy kép, pontosan az, amit Shaffer felhasznál és kihasznál.

A szertelen, könnyelmű, hamar elégő, önsorsrontó, önérvényesítésre eléggé képtelen, tehetsége virágjában, szegénysorban meghaló géniusz képe, akit letipor a gonosz. Ilyen leegyszerűsítő a bulvár- látszat, és Shaffer darabja is az, bármennyire igyekszik ezt titkolni. Hiába a filozofáló eszmefuttatások, a lét végső értelmének keresése, a talentum mibenlétének firtatása, mindez csak fűszer, csinos felszín. Tapasztó kikerüli ezt a sok tekintetben hazug felfogást, és nem használja, mint több előadás, már-már giccsesen Mozartot, mint aláfestő zenét. Persze lehet fenségesen is használni, Szikora János például ezt tette Szolnokon, amikor az egész Liszt Ferenc Kamarazenekart a színpadra ültettette, és Alföldi Róbert, akinek Darvas Iván volt Salieriként a partnere, valóban játszott zongorán, amikor a tiszteletére írt Salieri zenét, lezser, majdhogynem hányaveti könnyedséggel, percek alatt sokkal jobbá variálta. Tapasztó leleménye az is, hogy csak az előadás utolsó részében szólal meg zene, a Requiem esetében ez már végképp elkerülhetetlen, de sokáig a színészek, kíséret nélkül, a’capella éneklik, vagy dúdolják a zenéket, amelyek így gyakran ironikussá válnak, ezzel megóvják a produkciót a könnyzacskókra apelláló sziruposságtól, amibe már több Amadeus produkció beleveszett. Gulyás Hermann Sándor Mozartja szókimondó, hebrencs, tekintélyt nem, csak tehetséget tisztelő, felnőni nemigen tudó, örök kamasz. Hogy zseni is, azt különösebben meg sem próbálja eljátszani a képességes színész. Az igazi nagyság érzékeltetése lehet, hogy nem fér bele a vándortrupp-koncepcióba. Kedvesen évődősek, már-már kölykösen viháncolósak a Sebők Maja által alakított Constanze-vel, a feleségével való jelenetei.

A többi szerepet Kancsár Orsolya, Büky Beáta, Varga Bálint, Gyuriska János, Beszterczey Attila adják kellő invencióval, abszolút ráérezve a produkció stílusára. Papp Janó korhűnek látszó, de azért némiképp karikaturisztikus, színpompás jelmezeket tervezett, Szvatek Péter díszleteit leginkább székek és kottaállványok alkotják, a pompázatos szalonbelsőt nekünk kell elképzelnünk. Romantikus, bombasztikus helyett kissé karcos változatot látunk. Több mint húsz éve éppen Kisvárdán kapta meg a fődíjat Czajlik József komáromi rendezése, ami már-már szárazan koppanós, fanyarul gunyoros volt Ollé Erik címszereplésével, akiről elhittem, hogy szeszélyes, kiszámíthatatlan zseni. De a mostani előadás is jó. Odaszúr a bonbonná vált Mozart képnek, kellőképpen játékos, és némiképp elgondolkodtat a középszer mindinkább elharapódzó uralmáról, meg arról, hogy miért létszükségletük, hogy kikészítsék a zseniket.


Bóta Gábor
Képek: Ráthonyi Ráhel Sára





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol