Ugrás a fő tartalomra

Tele tüdővel

Pállfy Tibor sepsiszentgyörgyi színész idén rendezéssel érkezett a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljára. Ivan Viripajev Oxigén című darabjának különleges színpadi adaptációját hozta el a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház előadása. Interjúnkban megkérdeztük az eddigi fesztiválélményéről, a rendezésről és az produkció létrehozásáról is.

Úgy tudom már a kezdetek óta részt veszel a kisvárdai fesztiválon, mit tapasztaltál az eddigi évek során?

’92-ben a Figura Stúdió Színházzal jöttem ide először, azóta majdnem minden évben eljöttem. Amilyen volt a világ a 90-es években, olyan volt maga a fesztivál, és amennyit változott 30 év alatt, úgy változott a rendezvény is. Ez egyfajta tükör annak, ami a világban történik. Eleinte egy propaganda-esemény volt, amelybe mi, a határon túli színházi emberek csempésztük bele az életet. Minden kornak megvan a maga sajátossága. A korai években teljesen más élményt nyújtott ez a fesztivál a közösség szempontjából. Találkoztunk, örültünk egymásnak, buliztunk, kibírtuk a közvetlen szomszédok méltatlankodását, és a rendőri közbelépéseket. Olyan élet volt a fesztivál alatt, szinte érzékinek mondanám. Manapság jövünk, játszunk, elbeszélgetünk valakivel, akivel régen nem találkoztunk, és futunk haza és folytatjuk a taposómalmot.

Egy ilyen komoly színészi pálya után, mikor kezdett el foglalkoztatni a rendezés, és minek a hatására kezdtél el rendezni?

Egy olyan színházi gondolkodásban kezdtem el ezt a pályát, amelyben Bocsárdi László azt mondta, hogy minden színésznek rendezőnek is kell lennie. Színészként képes kell legyél arra, hogy rendezőként is lásd a rendszert, az egészet, az előadás struktúráját. Ez a gondolat elindított egy folyamatot bennem. Rengeteg feladat, gazdag színészi út és a világnak egyfajta kiüresedése bátorított arra, hogy elfogadjak bizonyos a lehetőségeket, és valamit továbbvigyek. Ez fogalmazódott meg bennem, amikor jelentkeztem a rendezői mesterszakra. Nem a rendezőként való kiteljesedés a célom, hanem úgy érzem, egy keresői folyamatban eljutottam egy olyan pontra, ahol kipróbálnám ezt a részét is a színháznak. Elfogadom azt a lehetőséget, ami szembejön velem, és játszadozom ezzel.

Hogyan választottad az Oxigén című darabot?

Az első rendezésem is Viripajev szövege alapján készült. Már az Illúziók alatt beleszerettem ebbe a pasasba. Ekkoriban olvastam az Oxigént is és nagyon megfogott a szöveg. Biztos voltam benne, hogy egyszer szeretnék vele kezdeni valamit. Amikor még semmi nem volt meg, tudtam, hogy a szentgyörgyi színháznál van egy fiú és egy lány, akikkel ezt színpadra lehetne állítani. Annak ellenére, hogy megfogott a szöveg, rettegéssel töltött el, hogy miként lehet ezt a darabot színpadi nyelvre fordítani, és meg tudna-e születni az ennek megfelelő színház. Hatalmas kihívás volt, hiszen a klasszikus színházi dramaturgia és gondolkodás teljesen eltér ettől. Mindent el kellett felejtenem, de ez nekem nagyon szimpatikus volt. Mindig ezt keresem a színházcsinálásban, hogy olyan eszközöket fedezzek fel, amelyek nem előre betanultak. Amelyek ösztönös, zsigeri módon jönnek létre. Nézőként is azt az előadástípust élvezem, ami meglepő, friss, új. Szeretem, ha meglepnek. Azt gondolom, hogy színészként és rendezőként is leginkább úgy tudom meglepni a nézőt, ha saját magam is meglepem.

Számomra nagyon izgalmas volt az előadás mondanivalója mellett a térformája és látványvilága is. Hogyan jött ez létre?

Azt gondolom, hogy az előadás a formában teljesedik ki, de ha nincs mögötte tartalom, akkor az egész üressé válik. Ha alkotóként a tartalomból indulsz ki, akkor bátran elrugaszkodhatsz a témától, és feszegetheted a rendszer által megszabott határt. Számomra azért volt egy felüdülés ez a próbafolyamat, mert minden devised theater alapon született meg. Egy remek csapat alakult ki, amelyet a dramaturg, a két színész, a látványtervező és Bence zenei hozzájárulása teremtett. Együtt csináltunk mindent. Amikor hoztam a szöveget, már elsőre minnyájunkat beszippantott. Számomra gyönyörűséges momentum volt, amikor rájöttem, hogy nem kell senkit sem győzködnöm, mert szinte együtt lélegzünk. A totalitárius rendezői hozzáállást én igyekszem meghaladni, mert sokkal izgalmasabb egyenrangú alkotóként részt venni egy csapatmunkában és nagyobb örömet is okoz.


Szász Anna
Képek: Ráthonyi Ráhel Sára 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí