Ugrás a fő tartalomra

Kölcsönös kapocs

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztíválját kíséri a Kozma Gábor Viktor színész és Bélai Marcel rendező által közösen vezetett Viewpoints - A hiteles színpadi akció keretei elnevezésű workshop. A színészek látásmódját bővítő kurzus módszereiről és a közös munkájukról, illetve arról kérdeztük az alkotókat, hogy milyen teret ad Kisvárda a műhelynek.

Hogyan kerültetek kapcsolatba a fesztivállal?

Kozma Gábor Viktor: 
Balogh Tibor kért föl minket, mint A Vadász Esélye alkotóközösséget, hogy tartsunk workshopot. Marcellel azt beszéltük, hogy dolgozzunk össze, és nézzük meg azt, hogy hogyan tudjuk egyrészről a tréninget, másrészről pedig az alkotói folyamatot úgy párhuzamosan, egymást támogatva vezetni, ami egyfajta közös keresésre nyújt teret a színművészeti hallgatóknak. Amellett döntöttünk, hogy elővesszük a Viewpoints „technikát”. Nem akarom ennek nevezni, mert félreviszi a gondolkodást, és a nemzetközi szakirodalom sem így hivatkozik rá. Ez alapvetően egy improvizációs, dekonstrukcióra épülő, minimalista és posztmodern improvizációs technika. Sokszor úgy fogalmazzák meg, hogy ez egy gyakorlatba ültetett filozófia. Ennek az alapjait vezetem én. Ezen keresztül kísérletezünk a térrel és az idővel, aminek segítségével az improvizációt különböző szempontok alapján vezetjük. Arra épül a logikája, hogy bizonyos támpontokat ad, ami alapján aztán a színész döntéseket tud hozni a színpadon, irányítani tudja a figyelmét, és ez szervezi az improvizációját. A technikán keresztül különös figyelemmel lehet vizsgálni a jel és jelentés képződés kapcsolatát. Emellett úgy döntöttünk, hogy legyen írott, drámai szövegekből kiinduló kreatív alkotás is, amit Marcell vezet.
 
Bélai Marcel:
Az alapvető kiindulópontja ennek a résznek az volt, hogy dolgozzunk olyan szövegekkel, amikkel talán nem fognak foglalkozni a diákok abban a három-öt évben, amíg tanulnak a főiskolákon vagy egyetemeken, mert nem feltétlenül képezi a tananyagnak a részét. Úgyhogy most jelenleg Füst Milán-, Brecht- és Molière-szövegekkel dolgozunk. Azt próbáljuk keresni benne, hogy milyen különböző színházi „kulcsokkal”, színészi játékmódokkal lehet megnyitni különböző stílusú, vagy különböző kódrendszerben íródott szövegeket. Ezen belül megnézni azt, hogy egy adott szöveget, a realista kulcs mellett, milyen egyéb maszkos vagy elemelt kulcs tud működtetni. Mondjuk meg tudja-e nyitni Molière szövegét teljes perspektívájában egy realista kulcs, vagy sem. Szerintem Kisvárda mindenféleképpen jó lehetőség arra, hogy a jelenleg Kolozsvárról, Marosvásárhelyről, illetve az SZFE-ről érkező hallgatók a találkozás mellett ilyen módon tudjanak együtt dolgozni.

A jövőben milyen közös munkákat terveztek?

Kozma Gábor Viktor: 
Ilyen formációban először dolgozunk együtt, de közösen vezetjük alkotóközösségünket. Ilyen szempontból a közös munka az adott, de hogy ennek mi lehet a kerete a továbbiakban, az sok szempontból a financiális támogatástól függ. Folyamatosan keressük azt, hogy milyen formában tudunk együtt dolgozni, és ezt kölcsönös kapocsnak érzem.

Bélai Marcel: Ennek a legutóbbi, mármint a workshop előtti legutóbbi fázisa az Édes Anna volt. Gábor, az osztályvezetője annak az osztálynak, amelyben rendeztem. Úgyhogy ez volt az utolsó formációnk.

Kozma Gábor Viktor: A jelenlegi workshopunkon nagyon jó, hogy van egy didaktikai, és van egy rendezői szem egymás mellett. Az, hogy a technikát és a kreatív munkát hogyan lehet összehangolni, további fontos műhelymunkák témáját képezhetné.

Bélai Marcel: A magam részéről nem szoktam a workshopot, mint kategóriát különválasztani az alkotói munkától. Most is, mint általában, egy szövegből indulok ki, illetve úgy próbálok dolgozni a hallgatókkal vagy résztvevőkkel, mintha mi ezt az anyagot a színpadra akarnánk állítani.

Ráthonyi Sára
1. kép Ráthonyi Ráhel Sára
További képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

A karakter szeretete vezérelt

Bucz Magor zeneszerző számos rangos hazai és nemzetközi zenei díj birtokosa. A Térszínház igazgatója társulatának új előadásával, a Švejk című dark operett, avagy zenés monarchiasiratóval érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Önmagad által is bevallottan a klasszikus zenéből kiindulva és ahhoz kapcsolódva érdekelnek a különböző, akár könnyűzenei stílusirányzatok is. Hogyan jelenik meg ez az alkotói látásmód a Švejkben? Vörös István költővel, a dalszövegek szerzőjével és Kaj Ádám rendezővel inspirálón hatottunk egymásra a próbafolyamat során, az előadás hármunk alkotómunkájának az eredménye. Ahogyan nekem alkalmam nyílt hatni például a rendezésre, úgy István és Ádám meglátásait magam is beépítettem a zenei anyagba. Így az általad említett nyitottság elsősorban az alkotótársaim irányában nyilvánult meg, és természetesen ebből fakadón meghatározta a zeneszerzői munkámat is, vagyis a közönség alapvetően könnyűzenei élményt kap, de ha hegyezi a fülét, vagy klasszikus zene...