Ugrás a fő tartalomra

Ha már nem tehet másképp, jobb, ha élvezi

A Szabadkai Népszínház Magyar Társulata, ahogy az igazi népszínházhoz illik, nagy, színes, bőszoknyás sokadalomként vonult fel a Refi Színpadra. Elviselhetően meleg, hársillatú, nyári este, a közönség fáradt, és várja a felüdülést. Nagy felelősség egy fesztiváli nap utolsó fellépőjének lenni, a tét: feltenni a koronát az egész napos élményekre, vagy az utolsó vért is kipréselni a nézőkből. De ne legyünk ilyen komolyak, húzdrácigány. A népi banda húzza, fújja, pengeti a talpalávalót. Nem akárki mulat már három napja: Balázs, a fiatal kisbirtokos. Fiatal felesége, Pólika megelégeli a tékozlást, is visszamegy nevelőanyáihoz, akik ahelyett, hogy vigasztalnák, vissza akarják küldeni férjéhez. Számunkra ez felháborító, de abban a korban egészen más volt a nő helye, így nem akadunk fenn, ahogy a cigányozáson sem. A három hóbortos vénasszony nagyon mulatságos, terjedelmesek, és nem csak a sok rétegnyi alsószoknyától… Mesébe illő a hangulat, ám még sincs mese, itt dolgozni kell, szőni, fonni, pletykálni. Pedig, mint kiderül, ők is voltak fiatalok, de biz ám, pirulnak is bele.


A dzsentri világ idilli világát idézi a darab, kicsit irigyeljük a szereplőket, hisz titkon mi is szeretnénk célok és felelősség nélkül létezni, mulatni. A darabban folyton esznek-isznak. Nem marad megbontatlanul a szekrényben őrzött pálinka, és milyen úriember az olyan, aki nem bivalytejjel issza a kávét. Pedig bizony lehet a luxustól is fanyalogni, ha megteheti az ember.

Balázs férfiúi gőgjét és már-már állatias züllését is kifejezi az, ahogy a kolbászba harap. A kolbásszal pedig lehet pajzán tréfát űzni, sőt verekedni is. A Balázst játszó Hajdú Tamás bravúros játéka megidézi a móriczi világ csizmaszárcsapkodós, mulatós reménytelenségét. Különösen emlékezetes, ahogy az egyik nevelőanya egy szál lúdtollal „zenél”, teljes beleéléssel. Nem számít, hogy nem áll össze a dallam, ez az ő nótája. Ő sem, ahogy Balázs sem élhet muzsikaszó nélkül.

Az előadás szünetében a zenészbanda magával csalja a közönséget, megyünk, lassan, míg az utcára nem érünk. Ott körbeálljuk Balázst és a zenekart, el-elkap a nótáskedv, lábunk járná az ütemre, de moderáljuk magunkat, mert azért mégiscsak színházban vagyunk, vagy mi. Más szituációban hatásvadász népbolondításnak tűnne, de itt a darab szerves része. Balázs elesik, a földön fekszik, a zenészek körülállják, a fülébe cincognak, így húzzák el a nótáját. Annyira hiteles, hogy az egyik néző fel akarja segíteni.

A második felvonásban távolról, az utcáról halljuk a nótaszót, a színpad előtt be nem tervezett biodíszletként hatalmas éjjeli lepkék repkednek. A szabad tér varázsa, gondolom, biztos csak a vidék illata teszi, hogy olyan jól szórakozom. Pedig nem, a produkció színészileg is nagyon rendben van. Fergeteges játék a gesztusokkal, tánccal, hisz az arcmimikájuk a szabadtári színpad távolságában kevéssé látható. Jól esik látni az ilyen ízes népszínházi produkciót. Amely azon kívül, hogy szórakoztat, hagyományőrző szerepet is betölt. Túl azon, hogy megszólítja a mindannyiunkban ott élő dzsentrit, közel hoz egy letűnt kort. Móricz szereplői kilépnek a kötelező olvasmányok megsárgult lapjai közül, életre kelnek, táncolnak, szerelmesek. Olyanok, mint mi.

A vége természetesen happy end, a levágni tervezett üsző „már tehén azóta, tán már borjat is ellett”. A házaspár újra egymásra talál, és akkor újra megszólal a muzsikaszó. És ekkor már Pólika is a bandával énekel. Ha az ember lánya dzsentrihez megy, nem tehet másképp, és ha már nem tehet másképp, jobb, ha élvezi.


Gulisio Tímea
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Csatában az „orgonizmus” ellen

Különleges, napjainkra erősen reflektáló előadást készített Ricz Ármin a Szabadkai Népszínházban. A rendezőt a Tartuffe-előadás kapcsán pályájáról is kérdeztük. Ha jól tudom te színészként kezdted a pályát. Miért, mikor döntöttél úgy, hogy rendezőként is dolgoznál, tanulnál? Másfél éve vagyok a Szabadkai Népszínház társulatánál, és körülbelül azonos arányban kapok színészi és rendezői feladatokat. Már a színművészetin fölébredt bennem a vágy, hogy rendezzek is. Mi egy háborús generáció vagyunk, folyamatosan azt tapasztaltam, hogy kis létszámú csoportokban dolgoztam. Néztük folyamatosan az osztálytársainkat, és akkor éreztem meg, hogy mennyire fölvillanyozó érzés tud lenni, hogyha felcsillan egy-egy jó gondolat, vagy egy instrukció, amivel a társainkat segíthetjük. Miben láttad a Tartuffe relevanciáját és hogyan, miért tud ez a dráma működni most, 2024-ben Szabadkán? Én választottam a szöveget, mert azt gondolom, hogy egy jól működő darab. A közösségi média és az internetes kommunikáció...