A Z és Y generáció határán születtem. Ez csupán azért fontos, mert csak azt tudom leírni ahogyan én látom és érzékelem a világot, ami a Török Viola által rendezett és a marosvásárhelyi Spectrum Színház által bemutatott Bolond Istók című előadás esetében kiemelten fontos. Azon felül, hogy minden nézőben másként csapódik le, nagyban befolyásolja az értelmezést az, hogy nézőként mennyire tud hozzá kapcsolódni a korosztály, amihez egyénenként tartozunk.
Az Arany János azonos című művét feldolgozó előadás, Petőfi Sándor életútját, fontosabb megállóit hivatott bemutatni. Az előadásban Petőfi legismertebb versei csendülnek fel, legtöbb esetben megzenésítve. Olyan versek, amelyeket az iskolában tanultam, szavalóversenyen mondtam, vagy éppen a nagymamám szavalta őket gyermekkoromban. A kapcsolódási pont adott és az előadás miértjét is értem, a Petőfi 200-ra való tekintettel.
A nézőtérre érkezés pillanatában a megvilágított stúdiószínpad tárul elém, rajta csekély díszlet és a címszereplőt alakító színész, Pál Hunor.
A lány, Márton Emőke-Katinka, váratlanul szólal meg a nézőtérről, ami felkelti az érdeklődésem és kíváncsivá tesz, hogy mi fog ezzel az ajánlattal a továbbiakban történni.
Az első megérzésem az, hogy a főszereplő színházi próbálkozásait fogom látni a színpadon, aminek a lány, és későbbiekben az asszony, Szász Anna is a nézője lesz. Nem ez történik, ők is szerves részeit képezik a cselekménynek, ahogy az öreget játszó Kárp György is.
Annyiban beigazolódónak a megérzéseim, hogy látok benne egérfogó jelenetet, amit a vásári vándorszínészek bábjátékán keresztül mutatnak be, ezzel is ráerősítve a színészélet nehézségeire.
Az egyetlen díszlet a térben egy kerekeken guruló faláda, amit sokszínűen használnak. Van, hogy szekér, van, hogy tulipános láda, vagy éppen pad. A helyet és az időt is érzékeltetik vele, azt viszont nem mindig érzem, hogy mikor melyik században vagyok.
Huszonévesként nehezen kapcsolódom a szárazon felmutatott Petőfi versekhez, amelyek gyakran közhelyesnek hatnak, nem érzem azt, amit ezek a versek hivatottak közölni, számomra elvesztik a szakralitásukat és csupán szavakká formálódnak, rímbe szedve.
Amennyiben az előadásnak és az alkotó csapatnak az volt a célja, hogy egy versgyűjteményt tárjon a nézői elé, amelynek segítségével tiszteletüket mutathatják ki a költő iránt, úgy gondolom az sikerült.
Vizi Abigél
Képek: Ráthonyi Ráhel Sára
Megjegyzések
Megjegyzés küldése