Ugrás a fő tartalomra

Figaro-revü

Siker, pénz, csillogás – gazdag szegények, szegény gazdagok. Szerelmi cívódások, konfliktusos kapcsolatok, sértődések, félrekapcsolások, uralni próbált és elszabaduló vágyak, bizalom és megingás. Csupa olyan dolog, ami a hétköznapinak mondott és a jól pozícionált ember életét egyaránt meghatározza. A Nagyváradi Szigligeti Színház Pierre-Augustin de Beaumarchais Figaro házassága, avagy egy őrült nap című vígjátékát hozta el a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljára.

Nyerő csapaton ne változtass – tartja a mondás, s a nagyváradiak, úgy látszik, ezt igyekeznek is betartani. Botos Bálint rendezővel az elmúlt években már két sikeres produkciót (Lila ákác; Az öngyilkos) tudhatnak maguk mögött, a Figarót most szintén ő jegyzi. A színpadkép korhű is, meg nem is, hiszen a díszlet (díszlettervező: Golicza Előd) legfontosabb elemét egy ezüstszínű girlandokból álló csillogó háttérfüggöny jelenti, variábilis állványra aggatva, ezáltal revüszerű környezetet teremt. A szintén fényesen csillogó színes jelmezek (jelmeztervező: Jeli Luca Sára) ugyanakkor korhű sziluetteket vázolnak, a grófnő esetében ez még rizsporos parókával is kiegészül. Ebben a miliőben zajlik a játék, amely kissé mintha a tegnap látott Szentivánéji álom folytatása lenne: pörögnek, kavarognak az indulatok, a helyzetek, a szereplők, s nagyjából a téma is ugyanaz, ki kire vágyik, ki kiben bízhat, mire képes a hűség, vagy akár a hűtlenség érdekében.

Botos Bálint érdeme, hogy a 18. századi „habos-babos”, tipikusan francia könnyedségű vígjáték világába nagyon ügyesen csempészi bele a társadalomkritikát. Finoman fókuszálva halljuk kicsengeni Figaro és mások mondataiból a mindenkori kisember panaszát a gazdagokról és hatalmasokról, s a szegénységgel járó tisztesség örök dilemmáit. Érdekes, hogy szinte csak a főszereplő és párja tűnik a néző számára valósnak, a többiek mintha papírmasé figurák lennének, szinte bábuszerűek, elrajzoltak, néhol (ebben picit hasonlatos a tavalyi Az öngyilkos előadására) egyenesen olyan érzetünk támad, hogy élőszereplős bábszínházat látunk. Ezt kicsit erősíti a díszlet keretes szerkezeti eleme is. A játékmód több helyütt erősen stilizál, no meg a fehérre maszkolt arcok is ezt a bábszerűséget fokozzák. Nem mindenütt egyenletes az előadás ritmusa, de ahol ezek a társadalomkritikus pillanatok megteremtődnek, nagyon be tudják szippantani a nézőt.

A nagyváradi társulat tagjai ügyesen hozzák a rendező által teremtett kortárs stilisztikát. Kiemelkedő a címszereplő Sebestyén Hunor, mellette a grófnőt alakító Tasnádi-Sáhy Noémi és a Suzanne-t játszó Kocsis Anna is remekel. Az előadás érdekes, a popzenétől a klasszikusig ívelő zenei egyveleget alkot, amelyben nagyszerűen helytállnak a színészek, a Bartolóként látható Kardos M. Róbert egyenesen operaénekesi kvalitásokat villant a második felvonásban.

A nagyváradi Figaro-revüben látható, erőteljes mozgásszínházi elemeket is (különösen a második részben) felvonultató játék keserédes: mindennapi tévedéseink vígjátéka, amelyben nem kapunk igazán feloldást. Mert bár kiderülnek a turpisságok, és ez némi igazságot is szolgáltat a főhősöknek, egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy a félrekacsintók nem ugyanott folytatják, ahol abbahagyták, legfeljebb a célszemélyek változnak majd. A show megy tovább, a csillogós revü, a gazdagok és hatalmasok játékai változatlanok, s az alárendeltek csupán játékszerek a kezükben. Bár néhány szerencsésnek és/vagy agyafúrtnak, mint Figaro is, sikerülhet pillanatokra kibújni a hálóból, s akár egy másik, tisztességesebb életet teremteni, ez azért nem minden esetben lehetséges…

Ungvári Judit
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...