Ugrás a fő tartalomra

Bűnhődés a város szélén

Elég nagy baj, ha nem érdekel, mi fog történni a következő pillanatban. Ha a szereplők sorsa közömbös. Mert az első percekben csak egy nagyszájú vesztes és egy öntudatos szerencsétlen van a színpadon. És bár a későbbiekben árnyaltabbá válnak a karakterek, de még mindig nem érdekel a sorsuk. Nem kell, hogy szeressem őket, elég lenne a sajnálat, az együttérzés, vagy akár a gyűlölet. Az az érzésem, hogy ezeket a szereplőket láttam már valahol, ezek a dolgok már egyszer megtörténtek. Csak élesebben, erősebben és áthatóbban. Persze csak a színpadon. És élek a gyanúperrel, hogy František Langer is pont ugyanígy volt vele, amikor megírta a Külvárost.

Kedvenc szerzői között lehetett Dosztojevszkij és Molnár Ferenc. Raszkolnyikov vívódik, tudja, hogy nagy a bűne és idővel már nem hiszi el, hogy van rá bocsánat. Belülről emészti fel a bűntudat és csak egy lökés kell Szonyától, a szerelmétől, aki Annához hasonlóan szintén prostituált, hogy végül vállalja a gyilkosság következményeit. Liliom is a halálba menekül, hiszen egész élete bűnös volt és talán a legnagyobb vétke, hogy magával rántotta az ártatlan, Annához hasonlóan szeretetéhes Julikát is, örök boldogtalanságra ítélve őt abban a pillanatban, amikor először találkoztak a körhintánál.

A különbség szintén szembetűnő. Raszkolnyikov vívódása és meghasonlása filozofikus, mélyre hatoló, egyszerre gyűlölöm és bátorítanám. Liliom pedig megkerülhetetlen. Egyszerre nagytermészetű és behízelgően szeretetreméltó. Ezzel szemben Franciról sokáig azt hiszem, ő maga is tudja, hogy csak egy senki, és akkor válik valakivé, ha kiderül, ölt. Mintha hencegne. Sokáig nem hiszem el a bűntudatot, inkább olyan, mintha hírnévre vágyna, ha már táncosként csupán egy koszos külvárosi lokál vendégeinek elismerését és némi pénzt tud begyűjteni. Anna indítékai világosak. Egyedül van, talán mindig is egyedül volt, lecsúszott és már nem hiszi el, hogy vissza tud kapaszkodni. Elfogadta a sorsát, de azt nem, hogy többé nem szerethet, bármi is legyen az ára. Akár a halála.

Úgy érzem, Béhr Márton és Kiss Szilvia is keresik minden pillanatban, hogyan lehetne mélyíteni Franci és Anna személyiségét, mert a szöveg nem ad nekik elég stabil mankót ehhez. A többi karakter pedig egydimenziós marad akkor is, ha például Olasz István hátborzongatóan kegyetlen Építész úrként, vagy Mokos Attila meghatóan elveszett és meghasonlott lélek a Bíró szerepében. Ha úgy tetszik, mindenki más csak hallgatóság Franci számára, akinek elmesélheti a bűnét. A barátai megvédenék, az özvegy és a rend őrei pedig egyszerűen nem is akarnak tudni róla. Senkitől nem kap egy cseppnyi feloldozást, legfeljebb hamis tanácsokat. A kórust alkotó négy ballonkabátos, svájcisapkás lány bézsben olvad bele a környezetébe és minden megszólalásukkal a főszereplők kenyerét veszik el. Hiszen ezek a gyakran magyarázatként vagy belső monológként szolgáló szövegek nem kell, hogy ki legyenek mondva. Ezeknek meg kell történniük a színpadon. Minden mondat egy tekintet, egy mozdulat, egy hangsúly kellene, hogy legyen. Sokszor meg is történik, így ami elhangzik, ismétlés.

Az audiovizuális eszközök árnyalnak, finomítanak vagy akár felerősítik a történéseket, előzékenyen segítő kezet nyújtanak. A füstben elhaló fény, a vonat távolodó dudálása, mind romantizál, megemel. Sajnos azonban ez sem elég. A lány halála nem csak Francinak nem hoz megváltást.

Szepesi Krisztina
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...