Ugrás a fő tartalomra

Bűnhődés a város szélén

Elég nagy baj, ha nem érdekel, mi fog történni a következő pillanatban. Ha a szereplők sorsa közömbös. Mert az első percekben csak egy nagyszájú vesztes és egy öntudatos szerencsétlen van a színpadon. És bár a későbbiekben árnyaltabbá válnak a karakterek, de még mindig nem érdekel a sorsuk. Nem kell, hogy szeressem őket, elég lenne a sajnálat, az együttérzés, vagy akár a gyűlölet. Az az érzésem, hogy ezeket a szereplőket láttam már valahol, ezek a dolgok már egyszer megtörténtek. Csak élesebben, erősebben és áthatóbban. Persze csak a színpadon. És élek a gyanúperrel, hogy František Langer is pont ugyanígy volt vele, amikor megírta a Külvárost.

Kedvenc szerzői között lehetett Dosztojevszkij és Molnár Ferenc. Raszkolnyikov vívódik, tudja, hogy nagy a bűne és idővel már nem hiszi el, hogy van rá bocsánat. Belülről emészti fel a bűntudat és csak egy lökés kell Szonyától, a szerelmétől, aki Annához hasonlóan szintén prostituált, hogy végül vállalja a gyilkosság következményeit. Liliom is a halálba menekül, hiszen egész élete bűnös volt és talán a legnagyobb vétke, hogy magával rántotta az ártatlan, Annához hasonlóan szeretetéhes Julikát is, örök boldogtalanságra ítélve őt abban a pillanatban, amikor először találkoztak a körhintánál.

A különbség szintén szembetűnő. Raszkolnyikov vívódása és meghasonlása filozofikus, mélyre hatoló, egyszerre gyűlölöm és bátorítanám. Liliom pedig megkerülhetetlen. Egyszerre nagytermészetű és behízelgően szeretetreméltó. Ezzel szemben Franciról sokáig azt hiszem, ő maga is tudja, hogy csak egy senki, és akkor válik valakivé, ha kiderül, ölt. Mintha hencegne. Sokáig nem hiszem el a bűntudatot, inkább olyan, mintha hírnévre vágyna, ha már táncosként csupán egy koszos külvárosi lokál vendégeinek elismerését és némi pénzt tud begyűjteni. Anna indítékai világosak. Egyedül van, talán mindig is egyedül volt, lecsúszott és már nem hiszi el, hogy vissza tud kapaszkodni. Elfogadta a sorsát, de azt nem, hogy többé nem szerethet, bármi is legyen az ára. Akár a halála.

Úgy érzem, Béhr Márton és Kiss Szilvia is keresik minden pillanatban, hogyan lehetne mélyíteni Franci és Anna személyiségét, mert a szöveg nem ad nekik elég stabil mankót ehhez. A többi karakter pedig egydimenziós marad akkor is, ha például Olasz István hátborzongatóan kegyetlen Építész úrként, vagy Mokos Attila meghatóan elveszett és meghasonlott lélek a Bíró szerepében. Ha úgy tetszik, mindenki más csak hallgatóság Franci számára, akinek elmesélheti a bűnét. A barátai megvédenék, az özvegy és a rend őrei pedig egyszerűen nem is akarnak tudni róla. Senkitől nem kap egy cseppnyi feloldozást, legfeljebb hamis tanácsokat. A kórust alkotó négy ballonkabátos, svájcisapkás lány bézsben olvad bele a környezetébe és minden megszólalásukkal a főszereplők kenyerét veszik el. Hiszen ezek a gyakran magyarázatként vagy belső monológként szolgáló szövegek nem kell, hogy ki legyenek mondva. Ezeknek meg kell történniük a színpadon. Minden mondat egy tekintet, egy mozdulat, egy hangsúly kellene, hogy legyen. Sokszor meg is történik, így ami elhangzik, ismétlés.

Az audiovizuális eszközök árnyalnak, finomítanak vagy akár felerősítik a történéseket, előzékenyen segítő kezet nyújtanak. A füstben elhaló fény, a vonat távolodó dudálása, mind romantizál, megemel. Sajnos azonban ez sem elég. A lány halála nem csak Francinak nem hoz megváltást.

Szepesi Krisztina
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí