Ugrás a fő tartalomra

A hatalom természetrajza

Dejan Projkovszki
macedón rendező egy újvidéki beszélgetésünk alkalmával azt mondta, hogy a Balkánon mintha mindenki azt várná, hogy Godot egyszer csak föltűnik az életükben, és megváltja a térséget a több évtizedes politikai örökségtől. Ahogyan sok helyen, ott is mindig aktuális a III. Richárd, mert egy felelősségét nem érzékelő vezető előbb-utóbb eljut addig, hogy országát adná egy lóért.


A hatalom talán az egyetlen olyan pozíció a világon, aminek birtokában az ember halhatatlannak érezheti magát. Láttuk már, hogy fölszabadítóból hogyan válik valaki a nép hóhérává, és ez a jelenség rezonál Richárd manipulációs törekvéseire. A gépezet mindenhol hasonlón működik: egyik Richárd és Henrik váltja a másikat, a végén pedig ugyanazt a két-három nevet látjuk forogni. Mindazonáltal Richárd nem okozója, hanem következménye a rendszernek, amibe beleszületett, de felelőssége vitathatatlan. Jó húsz éve Valló Péter rendezésében kamerák és mikrofonok előtt zajlott választási kampánya, később Andrei Şerban ortopéd csizmát adott a lábára, Zsótér Sándor sármossága mögé bújó, számító törtetőnek láttatta, ifj. Vidnyánszky Attila pedig profi sportolót faragott belőle. 

Dejan Projkovszki az Újvidéki Színház társulatával komolyan vette a Richárdra illő lehetséges jelzőket: Mészáros Árpád a címszerepben egyszerre hidegvérű pszichopata, gyilkos gazember, pohos mérges varangy és groteszkül festő nyomorék, karmesteri pálcának is beillő sétabottal a kezében. Az előadás elején Valentin Szvetozarev és Szergej Szvetozarev gótikus stílusra emlékeztető vártermébe érkezik, amelynek falai ridegek, szürkék, misztikusak. Ablakain rácsok, padlóján nyirkos föld, amelyre, mint sírhalomra kerül majd a vágyott trón. Szinte nem is e világi látvány, ahogyan a jórészt kificamodott, megnyomorodott szereplők sem, akik egyszer tétován bolyonganak, máskor nagyon is tudatosan keringenek egymás körül. Jól ismert, mindennapi sakkjátszma ez: szemmel tartjuk egymást, és ha te oda állsz, én ide lépek, ha arra indulsz, én erre megyek, majd meglátjuk, hogy végül ki, hova kerül. Példának okáért Buckingham előbb Richárd mellé, majd a vesztőhelyre. Senki nem lehet biztos a dolgában, még a cinkostárs sem. Érdekes, hogy a második részre összekotort földdel eleinte mindenki óhatatlanul kapcsolatba kerül, hiszen rálép és a lábán hordja a porát, de belemarkolnak, tolják maguk előtt, csúsznak, másznak is rajta, sőt, egymásra dobálják. 

A fatalista rendezői koncepció szerint a hatalommánia elől senki nem menekül, meleg vér csorog a meztelen testeken, némelyik nem is sebes már, hanem szinte megnyúzott. A nők elmegyógyintézeti, zárt osztályi minőségben beleőrülnek, hogy tisztában vannak vele: nincs, nem is lehet választásuk, férjük, gyermekük halott, ők maguk kiszolgáltatottjai egy zsarnoknak. Ivana Ristić izgalmas szín- és anyagpárosításokat választott a jelmezekhez, amelyekben a fekete, a vörös és az arany színe dominál, mintha selyem és bársony hatású kosztüm is lenne a szereplőkön, viszont igazán a bőr kap hangsúlyt. Richárd nadrágja is ebből készült, de a többieken is láthatók a szexuális fetishre emlékeztető szorosra húzott kiegészítők, karpántok, mellhámok: testcellák közlekednek a színpadon. Goran Trajkoszki felel a zenei szövetért, ami monoton, nyugtalanító sejtelmességével végig kíséri az előadást. Néha felhangzik egy-egy ismert operarészlet, például Puccini Gianni Schicchijéből az „O mio babbino caro / Mi piace è bello, bello” kezdetű szoprán ária. Értékelem Projkovszki egyedinek tűnő humorát, hiszen a magyar fordítás így hangzik: „Én édes jó apácskám / Nincsen szebb nála senki!”


A többek számára talán kissé lassúnak tűnő első rész után dinamikusabb, összefogottabb másodikat láthattak a nézők, akik értékelték az újvidéki társulat produkcióját. Minden bizonnyal izgalmas szakmai vita övezi majd az előadást, aminek végén Richmond nem jelenik meg a színen, de Projkovszki szerint erre nincs is szükség, hiszen láthattuk, hogy úgyis ugyanaz következik, mint ezelőtt: „gyász éj, s halál”.


Oláh Zsolt
Képek: Tugya Vilmos



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Csatában az „orgonizmus” ellen

Különleges, napjainkra erősen reflektáló előadást készített Ricz Ármin a Szabadkai Népszínházban. A rendezőt a Tartuffe-előadás kapcsán pályájáról is kérdeztük. Ha jól tudom te színészként kezdted a pályát. Miért, mikor döntöttél úgy, hogy rendezőként is dolgoznál, tanulnál? Másfél éve vagyok a Szabadkai Népszínház társulatánál, és körülbelül azonos arányban kapok színészi és rendezői feladatokat. Már a színművészetin fölébredt bennem a vágy, hogy rendezzek is. Mi egy háborús generáció vagyunk, folyamatosan azt tapasztaltam, hogy kis létszámú csoportokban dolgoztam. Néztük folyamatosan az osztálytársainkat, és akkor éreztem meg, hogy mennyire fölvillanyozó érzés tud lenni, hogyha felcsillan egy-egy jó gondolat, vagy egy instrukció, amivel a társainkat segíthetjük. Miben láttad a Tartuffe relevanciáját és hogyan, miért tud ez a dráma működni most, 2024-ben Szabadkán? Én választottam a szöveget, mert azt gondolom, hogy egy jól működő darab. A közösségi média és az internetes kommunikáció...