Ugrás a fő tartalomra

A hatalom természetrajza

Dejan Projkovszki
macedón rendező egy újvidéki beszélgetésünk alkalmával azt mondta, hogy a Balkánon mintha mindenki azt várná, hogy Godot egyszer csak föltűnik az életükben, és megváltja a térséget a több évtizedes politikai örökségtől. Ahogyan sok helyen, ott is mindig aktuális a III. Richárd, mert egy felelősségét nem érzékelő vezető előbb-utóbb eljut addig, hogy országát adná egy lóért.


A hatalom talán az egyetlen olyan pozíció a világon, aminek birtokában az ember halhatatlannak érezheti magát. Láttuk már, hogy fölszabadítóból hogyan válik valaki a nép hóhérává, és ez a jelenség rezonál Richárd manipulációs törekvéseire. A gépezet mindenhol hasonlón működik: egyik Richárd és Henrik váltja a másikat, a végén pedig ugyanazt a két-három nevet látjuk forogni. Mindazonáltal Richárd nem okozója, hanem következménye a rendszernek, amibe beleszületett, de felelőssége vitathatatlan. Jó húsz éve Valló Péter rendezésében kamerák és mikrofonok előtt zajlott választási kampánya, később Andrei Şerban ortopéd csizmát adott a lábára, Zsótér Sándor sármossága mögé bújó, számító törtetőnek láttatta, ifj. Vidnyánszky Attila pedig profi sportolót faragott belőle. 

Dejan Projkovszki az Újvidéki Színház társulatával komolyan vette a Richárdra illő lehetséges jelzőket: Mészáros Árpád a címszerepben egyszerre hidegvérű pszichopata, gyilkos gazember, pohos mérges varangy és groteszkül festő nyomorék, karmesteri pálcának is beillő sétabottal a kezében. Az előadás elején Valentin Szvetozarev és Szergej Szvetozarev gótikus stílusra emlékeztető vártermébe érkezik, amelynek falai ridegek, szürkék, misztikusak. Ablakain rácsok, padlóján nyirkos föld, amelyre, mint sírhalomra kerül majd a vágyott trón. Szinte nem is e világi látvány, ahogyan a jórészt kificamodott, megnyomorodott szereplők sem, akik egyszer tétován bolyonganak, máskor nagyon is tudatosan keringenek egymás körül. Jól ismert, mindennapi sakkjátszma ez: szemmel tartjuk egymást, és ha te oda állsz, én ide lépek, ha arra indulsz, én erre megyek, majd meglátjuk, hogy végül ki, hova kerül. Példának okáért Buckingham előbb Richárd mellé, majd a vesztőhelyre. Senki nem lehet biztos a dolgában, még a cinkostárs sem. Érdekes, hogy a második részre összekotort földdel eleinte mindenki óhatatlanul kapcsolatba kerül, hiszen rálép és a lábán hordja a porát, de belemarkolnak, tolják maguk előtt, csúsznak, másznak is rajta, sőt, egymásra dobálják. 

A fatalista rendezői koncepció szerint a hatalommánia elől senki nem menekül, meleg vér csorog a meztelen testeken, némelyik nem is sebes már, hanem szinte megnyúzott. A nők elmegyógyintézeti, zárt osztályi minőségben beleőrülnek, hogy tisztában vannak vele: nincs, nem is lehet választásuk, férjük, gyermekük halott, ők maguk kiszolgáltatottjai egy zsarnoknak. Ivana Ristić izgalmas szín- és anyagpárosításokat választott a jelmezekhez, amelyekben a fekete, a vörös és az arany színe dominál, mintha selyem és bársony hatású kosztüm is lenne a szereplőkön, viszont igazán a bőr kap hangsúlyt. Richárd nadrágja is ebből készült, de a többieken is láthatók a szexuális fetishre emlékeztető szorosra húzott kiegészítők, karpántok, mellhámok: testcellák közlekednek a színpadon. Goran Trajkoszki felel a zenei szövetért, ami monoton, nyugtalanító sejtelmességével végig kíséri az előadást. Néha felhangzik egy-egy ismert operarészlet, például Puccini Gianni Schicchijéből az „O mio babbino caro / Mi piace è bello, bello” kezdetű szoprán ária. Értékelem Projkovszki egyedinek tűnő humorát, hiszen a magyar fordítás így hangzik: „Én édes jó apácskám / Nincsen szebb nála senki!”


A többek számára talán kissé lassúnak tűnő első rész után dinamikusabb, összefogottabb másodikat láthattak a nézők, akik értékelték az újvidéki társulat produkcióját. Minden bizonnyal izgalmas szakmai vita övezi majd az előadást, aminek végén Richmond nem jelenik meg a színen, de Projkovszki szerint erre nincs is szükség, hiszen láthattuk, hogy úgyis ugyanaz következik, mint ezelőtt: „gyász éj, s halál”.


Oláh Zsolt
Képek: Tugya Vilmos



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí