Ugrás a fő tartalomra

Találkozás önmagunkkal

A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem másodéves magiszteri színészosztályának Félelemkeresők című előadását láthatta a kisvárdai közönség a fesztivál végéhez közeledve. Az előadásról a rendezővel, Balázs Zoltánnal beszélgettünk.

Nem ez az első alakalom, hogy hallgatókkal dolgozik. Hogyan dolgozott a jelenlegi osztállyal?

A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen már harmadjára rendezek vizsgaelőadást, eddig három különböző osztállyal dolgoztam. Az első osztálynak a Bruno Schulz novelláin alapuló Augusztus című előadást rendeztem, ezzel bejártuk a világot és ennek sikeressége nyomán állt fel a jelenlegi Maladype Társulat. Másodszor abban a reményben hívtak vissza az egyetemre, hogy egy másik osztályt is pallérozzak, dolgozzak velük és lehetőleg vigyek el színészeket a társulatomba, végül két fiút el is hoztam. Ezzel a második osztállyal az Alice az ágyban című Susan Sontag-darabot mutattuk be. Az események úgy hozták, hogy a bemutatóra éppen a Covid előtt került sor, sajnos emiatt csak kétszer tudtuk játszani, így mondhatjuk, hogy nagyon komoly hátránnyal indult az az osztály. A Covid árnyékában kaptam harmadszorra meghívást, hogy ezzel az osztállyal is dolgozzak, és úgy ítéltem meg, hogy annyira sokféle a személyiségük, és olyan összetetten gondolkodnak a világról, továbbá annyiféle alapképesség jellemzi őket, hogy ezeket érdemes ötvözni és egy ilyen kaleidoszkópszerű játékban összeengedni őket. Abból építkeztünk, amit gondolnak a világról, amitől félnek, vagy amire vágynak. A banalitásokból, a bárgyú szépségből, az együgyű álomból merítve, még egy utolsó nagy lélegzetvétellel neki tudnak veselkedni, hogy játszanak egy nagyot.

Miért választotta a Grimm-meséket az előadás témájául?

A Grimm testvérek a maguk összetett módján, minden meséjükben más és más módon beszélnek a tudatalattiról és a tudatunkról, és ezeknek a fura keverékét lehet megtalálni, hogyha végig- és komolyan olvasod a meséket. Az adott színészhallgatók személyiségével egyeztetett apró fragmentumokat használtunk, amiket ők halásztak ki és egészítették ki azokat a saját életükkel, elkezdtek megírni egy nagy történetet. Ennek nem kellett szükségszerűen csak egyirányúnak, vagy együgyűnek lennie. Ez egy sokféle, szerteágazó, szétfutó történet és a nézőnek minden alkalommal lehetősége van, hogy rávetítse a saját történetét, saját életét.


 
Az előadáshoz ideális játszóhelynek tartja a Zsinagógát?

A Zsinagógát nagyszerűen belaktuk. A mozgás miatt szükség van a térre, így igyekeztem nemcsak teret, de levegőt is adni. A függönyöket leszedtük, mert nem rajongok az ilyen „műszínházi” körülményekért. A Zsinagóga azért zsinagóga, hogy ne legyen színház. A színészeknek ebben nem kell beszélni. Szólamokat kell hozzáénekelni, különböző nyelveken a meglévő hangfelvételekhez, de ha nem beszéled a franciát, vagy a spanyolt, akkor is megérted, és az is mindegy, hogy a végén a szöveg szerint min kesereg. Én azt gondolom, hogy hagyni kell egy kicsit, hogy átjárjon ez az egész, nem úgy kell nézni, mint egy klasszikus színházi eseményt. Minden okkal történik, ok-okozati összefüggésben.

A hallgatóknak miért előnyös részt venni Kisvárdán ezen a fesztiválon?

Számukra mondhatni most nyílik ki a világ, sokfelé utaznak, most éppen Szebenből jöttek egy fesztiválról ide, és innen mennek is tovább. Másképp látják önmagukat is bizonyos előadások vagy állomások után. Balogh Tibor művészeti tanácsadó nagyrészt az egyetemi rendezéseimmel hív meg, mert valószínűleg ő is látja, amit már másoktól is hallottam, miszerint a növendékek a kezem alatt valahogy másképp láttatják magukat. Kisvárda mindig egy stabil, nagyon fontos állomása ennek az utazásnak, a közönség egyre „dörzsöltebb”, valószínűleg egyre igényesebb is. Mi mindig egy sajátos ízt képviselünk, amit hozunk és hozzáteszünk valamit a nagy egészhez. Kisvárda egy nagyszerű lehetőség arra, hogy a fiatalok önmagukkal találkozzanak, a nézők pedig egy másfajta fogalmazásmóddal szembesüljenek.

Képek az előadásról >>>

Both Gréta
Képek: Máté Viktor

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Csatában az „orgonizmus” ellen

Különleges, napjainkra erősen reflektáló előadást készített Ricz Ármin a Szabadkai Népszínházban. A rendezőt a Tartuffe-előadás kapcsán pályájáról is kérdeztük. Ha jól tudom te színészként kezdted a pályát. Miért, mikor döntöttél úgy, hogy rendezőként is dolgoznál, tanulnál? Másfél éve vagyok a Szabadkai Népszínház társulatánál, és körülbelül azonos arányban kapok színészi és rendezői feladatokat. Már a színművészetin fölébredt bennem a vágy, hogy rendezzek is. Mi egy háborús generáció vagyunk, folyamatosan azt tapasztaltam, hogy kis létszámú csoportokban dolgoztam. Néztük folyamatosan az osztálytársainkat, és akkor éreztem meg, hogy mennyire fölvillanyozó érzés tud lenni, hogyha felcsillan egy-egy jó gondolat, vagy egy instrukció, amivel a társainkat segíthetjük. Miben láttad a Tartuffe relevanciáját és hogyan, miért tud ez a dráma működni most, 2024-ben Szabadkán? Én választottam a szöveget, mert azt gondolom, hogy egy jól működő darab. A közösségi média és az internetes kommunikáció...