Ugrás a fő tartalomra

Szakmai Klub: Káosz | Mephisto

Myka Myllyaho: Káosz – a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház előadása

Klaus Mann: Mephisto – az Újvidéki Színház előadása

Üdének, valamint formailag és tartalmilag is színesnek nevezték a gyergyóiak Káosz című előadását a Szakmai Klub hozzászólói. Urbán Balázs kritikus azt hangsúlyozta, a női perspektívát bemutató darabból készült előadás kimondottan „antidepresszáns” hatású. A produkcióban nagyon szépen bomlik ki a három nő története, mondta a kritikus, jól megkomponált látványvilág kíséretében, amelyben nagyon sok apró finomságot fedezhetett fel a néző. Gyürky Kata kritikus hozzátette, ezt a darabot nagyon könnyen el lehetett volna vinni a bulvár irányába, de szerencsére nem így történt, már-már abszurdba hajló módon jelenítették meg a női sors „sírva nevetős” élethelyzeteit. Krizsik Alfonz színművész szerint nagy erénye volt az előadásnak, hogy nemcsak a nők perspektívájából szemlélt férfiakat parodizálta a játék, hanem önironikus éle is volt. Többen is beszéltek arról, hogy a férfi-nő sztereotípiák hogyan jelentek meg az előadásban. Volt, aki túlságosan klisésnek tartotta a megjelenő figurákat, de volt olyan is, aki szerint éppen ezekkel megy szembe az előadás. Török Viola, rendező, zsűritag szerint nagyon is lényeges, ahogyan komolyan veszik az alkotók azt a világot, ami körülvesz minket a sztereotípiáival, az elvárásaival, és ami a mostani női generációknak nagyon nagy kihívásokat jelent. Napjainkban a nő szerepének újragondolása, az értékek újraértékelése zajlik, és ez senkinek sem könnyű – tette hozzá. Gulyás Gábor esztéta felhívta a figyelmet arra, hogy érdemes megismerni a kortárs finn szerzőnek női darabja mellett a trilógia többi részét is, az első színmű Pánik címen három harmincas korosztályú férfiról szól, a harmadik darabot pedig Harmónia címen játsszák jelenleg is Finnországban.

Egészen más színezetű volt a fesztiválprogram előző estéjének másik előadása. Klaus Mann regényéből, a Mephistóból az Újvidéki Színház készített színpadi adaptációt, Boris Liješević rendezésében. Gulyás Gábor először Schillert idézte, aki szerint a legfontosabb érték a szabadság. Azt is mondta, hogy bár az ember hajlamos ebből a történetből párhuzamokat vonni a mára, a mai világ egészen másképpen működik. Gyürky Kata kritikus kifogásolta, hogy szerinte nem lehetett együttérezni a főszereplővel, aki fokozatosan sodródik bele abba a helyzetbe, ahogy kiszolgáltatottá válik a hatalomnak. Erre reagálva Lénárd Róbert – aki egyébként az előadásban szereplő dalok szövegeit jegyzi – azt mondta, nem akarták, hogy bármilyen együttérzés, vagy „bevonódás” történjen, a regényhez toldott, kicsit brechti szongok is ezt a célt szolgálták. Venczel Valentin, az Újvidéki Színház igazgatója elmesélte, eredetileg egy berlini vendégrendező állította volna színpadra a művet, ez azonban meghiúsult. Elmondta azt is, a regénynek nevezett pamfletszerű mű valójában a színészről szól, nem többről és nem kevesebbről, a történelmi háttér csak a kontextust adja hozzá.

Lejegyezte: Ungvári Judit



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Csatában az „orgonizmus” ellen

Különleges, napjainkra erősen reflektáló előadást készített Ricz Ármin a Szabadkai Népszínházban. A rendezőt a Tartuffe-előadás kapcsán pályájáról is kérdeztük. Ha jól tudom te színészként kezdted a pályát. Miért, mikor döntöttél úgy, hogy rendezőként is dolgoznál, tanulnál? Másfél éve vagyok a Szabadkai Népszínház társulatánál, és körülbelül azonos arányban kapok színészi és rendezői feladatokat. Már a színművészetin fölébredt bennem a vágy, hogy rendezzek is. Mi egy háborús generáció vagyunk, folyamatosan azt tapasztaltam, hogy kis létszámú csoportokban dolgoztam. Néztük folyamatosan az osztálytársainkat, és akkor éreztem meg, hogy mennyire fölvillanyozó érzés tud lenni, hogyha felcsillan egy-egy jó gondolat, vagy egy instrukció, amivel a társainkat segíthetjük. Miben láttad a Tartuffe relevanciáját és hogyan, miért tud ez a dráma működni most, 2024-ben Szabadkán? Én választottam a szöveget, mert azt gondolom, hogy egy jól működő darab. A közösségi média és az internetes kommunikáció...