Ugrás a fő tartalomra

Szakmai Klub: Káosz | Mephisto

Myka Myllyaho: Káosz – a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház előadása

Klaus Mann: Mephisto – az Újvidéki Színház előadása

Üdének, valamint formailag és tartalmilag is színesnek nevezték a gyergyóiak Káosz című előadását a Szakmai Klub hozzászólói. Urbán Balázs kritikus azt hangsúlyozta, a női perspektívát bemutató darabból készült előadás kimondottan „antidepresszáns” hatású. A produkcióban nagyon szépen bomlik ki a három nő története, mondta a kritikus, jól megkomponált látványvilág kíséretében, amelyben nagyon sok apró finomságot fedezhetett fel a néző. Gyürky Kata kritikus hozzátette, ezt a darabot nagyon könnyen el lehetett volna vinni a bulvár irányába, de szerencsére nem így történt, már-már abszurdba hajló módon jelenítették meg a női sors „sírva nevetős” élethelyzeteit. Krizsik Alfonz színművész szerint nagy erénye volt az előadásnak, hogy nemcsak a nők perspektívájából szemlélt férfiakat parodizálta a játék, hanem önironikus éle is volt. Többen is beszéltek arról, hogy a férfi-nő sztereotípiák hogyan jelentek meg az előadásban. Volt, aki túlságosan klisésnek tartotta a megjelenő figurákat, de volt olyan is, aki szerint éppen ezekkel megy szembe az előadás. Török Viola, rendező, zsűritag szerint nagyon is lényeges, ahogyan komolyan veszik az alkotók azt a világot, ami körülvesz minket a sztereotípiáival, az elvárásaival, és ami a mostani női generációknak nagyon nagy kihívásokat jelent. Napjainkban a nő szerepének újragondolása, az értékek újraértékelése zajlik, és ez senkinek sem könnyű – tette hozzá. Gulyás Gábor esztéta felhívta a figyelmet arra, hogy érdemes megismerni a kortárs finn szerzőnek női darabja mellett a trilógia többi részét is, az első színmű Pánik címen három harmincas korosztályú férfiról szól, a harmadik darabot pedig Harmónia címen játsszák jelenleg is Finnországban.

Egészen más színezetű volt a fesztiválprogram előző estéjének másik előadása. Klaus Mann regényéből, a Mephistóból az Újvidéki Színház készített színpadi adaptációt, Boris Liješević rendezésében. Gulyás Gábor először Schillert idézte, aki szerint a legfontosabb érték a szabadság. Azt is mondta, hogy bár az ember hajlamos ebből a történetből párhuzamokat vonni a mára, a mai világ egészen másképpen működik. Gyürky Kata kritikus kifogásolta, hogy szerinte nem lehetett együttérezni a főszereplővel, aki fokozatosan sodródik bele abba a helyzetbe, ahogy kiszolgáltatottá válik a hatalomnak. Erre reagálva Lénárd Róbert – aki egyébként az előadásban szereplő dalok szövegeit jegyzi – azt mondta, nem akarták, hogy bármilyen együttérzés, vagy „bevonódás” történjen, a regényhez toldott, kicsit brechti szongok is ezt a célt szolgálták. Venczel Valentin, az Újvidéki Színház igazgatója elmesélte, eredetileg egy berlini vendégrendező állította volna színpadra a művet, ez azonban meghiúsult. Elmondta azt is, a regénynek nevezett pamfletszerű mű valójában a színészről szól, nem többről és nem kevesebbről, a történelmi háttér csak a kontextust adja hozzá.

Lejegyezte: Ungvári Judit



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...