Ugrás a fő tartalomra

Lekerülő fekete szemkötők

Vajon mitől félnek a körülöttünk levő emberek? És vajon mitől félnek a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem másodéves magiszteri színészosztályának hallgatói? A Zsinagógában egyszerű színpadon, takarófüggönyök nélküli térben, a fejükön fekete szemkötővel várja a nézőket a tíz hallgató, a Félelemkeresők című, Balázs Zoltán rendezte előadáson.

Az előttünk kibontakozó, kaleidoszkópszerűként aposztrofált előadás egy színes és zajos összművészeti alkotás, melyben a hallgatók lehetőséget kapnak tánc- és mozgásbeli képességeik megmutatására. A színpadon történő események gyors egymásutániságában a néző gyakran csak a fejét kapkodja. Folyamatosan mini történeteket, történetrészeket, fragmentumokat látunk a színpadon. A forgatagban néha cirkuszi mutatványokat csempésznek a színpadra, valaki egykerekűvel kergeti a másikat, vagy amatőr zsonglőrmutatványt láthatunk. A feszített tempójú, gyors váltásokkal tűzdelt előadásban folyamatos az átöltözés, így az alig ötven perc sokszor egy bátor, merész, jól megkomponált játéknak tűnik. A színpadon párhuzamosan zajlanak az események, a nézőnek különösebb vezetés nélkül kell valamilyen rendszert, viszonyítási pontot, eligazítási alapot keresnie magának. Bár néhány statikusabb pillanatban van ideje a szemével végigpásztázni a teljes elé tárulkozó képet, de sokszor a saját benyomásaira hagyatkozva csatlakozik rá éppen annak a hallgatónak a történetmesélésére, amelyik vonatkozásában, mondandójában önmagát, saját életét, vagy történetét a leginkább felismerni véli.

A Grimm-testvérek meséinek nyomán létrejövő előadásban a nézői asszociáció és a szerteágazó fantáziavilág kap különösen fontos szerepet. Az előadás ugyanis nem kíván magyarázni, vagy hosszabb ideig elidőzni az egy-egy meséből kiragadott momentumok ábrázolásánál. A színpadon egy időben több esemény, kisebb interakció, játék vagy látszólag értelmetlen cselekvés is zajlik. A használt mesetöredékek eredetijének ismerete nem kötelező. Nem tudom, hogy az egyedi értelmezésben annak van-e könnyebb dolga, aki rendelkezik előzetes tudással, vagy az elképesztő találkozásokat ismeretlenként kezelő néző kerül-e előnyösebb helyzetbe. Az előadásnak nem meghatározó a valósághoz való kapcsolódása, amit magunk előtt látunk az inkább lelki vonatkozású, szembenézés a félelmekkel, és ezáltal, sokszor önmagunkkal is. A lekerülő fekete szemkötők, melyek az előadás teljes tartama alatt a további jelmez részét képezik, van, aki hajába tűzve, és van, aki nyakba kötve hordja. Ezek a fekete szalagok szemléltetik, hogy aminek a legyőzésére egyszer rászánjuk magunkat, az alól felszabadulunk, képesek leszünk uralni, és nem hagyjuk, hogy az diadalmaskodjon felettünk. Az így előkerülő elnyomott érzelmek, gyermekkori sérelmek, szorongások szinte különösebb hívás nélkül bújnak a felszínre, hogy ebben a fesztelen, szórakoztató környezetben, ahol igazán semmi nem tűnik félelmetesnek, végre valahára legyőzessenek.

Az előadás végén, látva, hogy a félelmekkel való szembenézés mennyire szórakoztató is lehet, szinte mi magunk is kedvet kapunk, hogy fekete szemkötőinket levétele után, kövessük a hallgatók példáját.

Both Gréta
Képek: Tugya Vilmos






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí