Ugrás a fő tartalomra

B.O.R. - Boldogságban oldott részletek




A Figura Stúdió Színház a Kisvárdai Sport Hotel éttermét tegnap estére birtokba véve varázsolt nekünk egy előadást. Ugyan egyetlen színész szereplésével létrejövő produkcióról van szó, mégis végig érezhető, hogy itt több ember összehangolt munkájáról beszélhetünk. Kolozsi Borsos Gábor és Márkó Eszter rendező mellett Zsigmond András séf, Korpos Szabolcs zongorista és Sike Tamás több bora is fontos szerepet kapott.

Sokat tesz hozzá, hogy ez az előadás nem csupán látványban és hangzásban ad nekünk valamit, hanem jó gasztroszínházhoz híven az ízlelőbimbóinkat is megszólítja. Elsőre úgy éreztem, hogy a borok válogatásán van a hangsúly, később ez azonban kiegészült az ételekkel. Már nem csupán az volt fókuszban, hogy milyen italt fogyasztunk, hanem az is, hogy melyikhez milyen ételt párosítunk.

Asztaltársainkra, ízlelésünkre és Kolozsi Borsos Gábor játékára is kellett figyelmet fordítanunk, ami így erős koncentrációt igényelt. A szórakozás, a jókedv és a fokozatos oldódás mégsem maradhatott el.

Mi történik akkor, ha két introvertált idegent egymás mellé ültetünk egy ilyen előadás során? Hányadik tételnél veszik a bátorságot ahhoz, hogy esetleg bemutatkozzanak vagy tartalmasabb kérdést tegyenek fel annál, minthogy a másik kér-e még egy kis vizet. A kísérlet azt mutatja, hogy legalább a negyedikig kell várni (fokozottan zárkózott személyek esetében talán csak a hatodiknál törik meg a jég). Tehát valahol az olaszrizling környékén eredt meg annyira a nyelvünk, hogy felfedezzük, rengeteg közös húzódik meg a csendesség mögött. Ekkorra már a terem is felbolydult, az elfogyasztott borok során egyre élénkebb társalgás alakult ki és ezzel arányosan emelkedett a váratlan vendég hangereje is.

A vendég titokzatos megjelenésére eleinte mindenki mégis számít. Bent ülünk a térben és tudjuk, hogy valami történni fog, valaki érkezik. Majd mikor loholva, hatalmas bőröndjét maga után hurcolva megérkezik, mindenki megnyugszik. Igen, elkezdődött. De a loholás talán sosem ér véget és az egymásba fűzött szavaknak nem mindig látjuk értelmét, az idegen azonban pontosan tudja mit akar mondani, mi az az út, amin szándékában áll végigvezetni minket.

„Jó estét! Ó, bocsánatot kérek, ha alkalmatlan időben jöttem volna, egyenek csak nyugodtan! Jó étvágyat kívánok!” Jó étvágy nélkül ugyanis, ha nem is élvezhetetlen az előadás, de sokat veszít abból a rétegéből, amire épít. Mindeközben hogyan ehetünk jó étvággyal úgy, hogy szerencsétlen idegenvezetőnknek egy falat sem jut?

Miközben a néző (evő-hallgató) elvész a kacsamáj, bárásnysaslik és vörösboros marhapörkölt szentháromságában, végighallgatja szegény hajszolt idegen történetét. Tudniilik a felesége... hát ő mondta neki, hogy előadást kellene... hogy akkor most itt...

Zavarban van, félreérthetetlenül zavarban van. Így beszél aztán Dionüszoszról, szőlőről, borról, mámorról éppúgy, mint a hagymáról. A nézőket csupán annyira vonja be, amennyire nem zavarja meg az étkezésüket, a lágy zongorahang végigkíséri az élményt, beleolvad a közegbe, mint a levegő. Mikor mégis abbamarad, akkor kapjuk fel a fejünket: valami elmúlt.


A szövegek szépen simulnak egymásba, a karakter végig zavart, de lelkes szónokként fel-le rohangálva adja elő mondandóját. Lassan kibontakozik előttünk szomorú sorsa. Mi hiába eszünk, ő sosem érhet el a tányérhoz, ennek a madárijesztőnek nem jut egyetlen falat sem. Hiába terít meg magának, ha egyetlen vendég is kimaradt, akkor ő bizony odaadja adagját. Az állandó rohanás közben mégis jut időnk enni és inni is, még akkor is, ha vannak pillanatok mikor úgy érezzük: jól esne még pár perc, mire végzünk a borral.

Úgy éreztem az alappillért Csehov szövege (A dohányzás ártalmasságáról) jelenti, amibe beleépíti a többit is.

Ahogy egyre tovább haladunk az időben felsejlik előttünk az előadó valódi sorsa. Röplapokat osztogat egy pszichiátriai intézetről, zilált madárijesztőként várja a feleségét, aki valószínűleg sosem jön el, mégis annyi mondani akarás, annyi közölnivaló szorult belé.

Lehetetlen egyszerre mindenre figyelni. A színészi játék óhatatlanul háttérbe szorul időnként a hét tételes borsor és menü mellett. Finoman igyekszik megtalálni az egyensúlyt, néha mégis megbillen és a vendég közlendője nem jut el minden nézőhöz. Mégis, mivel az élmény több lábon áll, nehéz melléfogni. A jó hangulat garantált, olyannyira, hogy sokan az előadás után is maradnak beszélgetni.

A kezdetben még idegenekből pedig lassan ismerősök, barátok válnak, mire az utolsó kortyok is elfogynak.

Bakos Apolka
Képek: Máté Viktor



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Csatában az „orgonizmus” ellen

Különleges, napjainkra erősen reflektáló előadást készített Ricz Ármin a Szabadkai Népszínházban. A rendezőt a Tartuffe-előadás kapcsán pályájáról is kérdeztük. Ha jól tudom te színészként kezdted a pályát. Miért, mikor döntöttél úgy, hogy rendezőként is dolgoznál, tanulnál? Másfél éve vagyok a Szabadkai Népszínház társulatánál, és körülbelül azonos arányban kapok színészi és rendezői feladatokat. Már a színművészetin fölébredt bennem a vágy, hogy rendezzek is. Mi egy háborús generáció vagyunk, folyamatosan azt tapasztaltam, hogy kis létszámú csoportokban dolgoztam. Néztük folyamatosan az osztálytársainkat, és akkor éreztem meg, hogy mennyire fölvillanyozó érzés tud lenni, hogyha felcsillan egy-egy jó gondolat, vagy egy instrukció, amivel a társainkat segíthetjük. Miben láttad a Tartuffe relevanciáját és hogyan, miért tud ez a dráma működni most, 2024-ben Szabadkán? Én választottam a szöveget, mert azt gondolom, hogy egy jól működő darab. A közösségi média és az internetes kommunikáció...