Ugrás a fő tartalomra

B.O.R. - Boldogságban oldott részletek




A Figura Stúdió Színház a Kisvárdai Sport Hotel éttermét tegnap estére birtokba véve varázsolt nekünk egy előadást. Ugyan egyetlen színész szereplésével létrejövő produkcióról van szó, mégis végig érezhető, hogy itt több ember összehangolt munkájáról beszélhetünk. Kolozsi Borsos Gábor és Márkó Eszter rendező mellett Zsigmond András séf, Korpos Szabolcs zongorista és Sike Tamás több bora is fontos szerepet kapott.

Sokat tesz hozzá, hogy ez az előadás nem csupán látványban és hangzásban ad nekünk valamit, hanem jó gasztroszínházhoz híven az ízlelőbimbóinkat is megszólítja. Elsőre úgy éreztem, hogy a borok válogatásán van a hangsúly, később ez azonban kiegészült az ételekkel. Már nem csupán az volt fókuszban, hogy milyen italt fogyasztunk, hanem az is, hogy melyikhez milyen ételt párosítunk.

Asztaltársainkra, ízlelésünkre és Kolozsi Borsos Gábor játékára is kellett figyelmet fordítanunk, ami így erős koncentrációt igényelt. A szórakozás, a jókedv és a fokozatos oldódás mégsem maradhatott el.

Mi történik akkor, ha két introvertált idegent egymás mellé ültetünk egy ilyen előadás során? Hányadik tételnél veszik a bátorságot ahhoz, hogy esetleg bemutatkozzanak vagy tartalmasabb kérdést tegyenek fel annál, minthogy a másik kér-e még egy kis vizet. A kísérlet azt mutatja, hogy legalább a negyedikig kell várni (fokozottan zárkózott személyek esetében talán csak a hatodiknál törik meg a jég). Tehát valahol az olaszrizling környékén eredt meg annyira a nyelvünk, hogy felfedezzük, rengeteg közös húzódik meg a csendesség mögött. Ekkorra már a terem is felbolydult, az elfogyasztott borok során egyre élénkebb társalgás alakult ki és ezzel arányosan emelkedett a váratlan vendég hangereje is.

A vendég titokzatos megjelenésére eleinte mindenki mégis számít. Bent ülünk a térben és tudjuk, hogy valami történni fog, valaki érkezik. Majd mikor loholva, hatalmas bőröndjét maga után hurcolva megérkezik, mindenki megnyugszik. Igen, elkezdődött. De a loholás talán sosem ér véget és az egymásba fűzött szavaknak nem mindig látjuk értelmét, az idegen azonban pontosan tudja mit akar mondani, mi az az út, amin szándékában áll végigvezetni minket.

„Jó estét! Ó, bocsánatot kérek, ha alkalmatlan időben jöttem volna, egyenek csak nyugodtan! Jó étvágyat kívánok!” Jó étvágy nélkül ugyanis, ha nem is élvezhetetlen az előadás, de sokat veszít abból a rétegéből, amire épít. Mindeközben hogyan ehetünk jó étvággyal úgy, hogy szerencsétlen idegenvezetőnknek egy falat sem jut?

Miközben a néző (evő-hallgató) elvész a kacsamáj, bárásnysaslik és vörösboros marhapörkölt szentháromságában, végighallgatja szegény hajszolt idegen történetét. Tudniilik a felesége... hát ő mondta neki, hogy előadást kellene... hogy akkor most itt...

Zavarban van, félreérthetetlenül zavarban van. Így beszél aztán Dionüszoszról, szőlőről, borról, mámorról éppúgy, mint a hagymáról. A nézőket csupán annyira vonja be, amennyire nem zavarja meg az étkezésüket, a lágy zongorahang végigkíséri az élményt, beleolvad a közegbe, mint a levegő. Mikor mégis abbamarad, akkor kapjuk fel a fejünket: valami elmúlt.


A szövegek szépen simulnak egymásba, a karakter végig zavart, de lelkes szónokként fel-le rohangálva adja elő mondandóját. Lassan kibontakozik előttünk szomorú sorsa. Mi hiába eszünk, ő sosem érhet el a tányérhoz, ennek a madárijesztőnek nem jut egyetlen falat sem. Hiába terít meg magának, ha egyetlen vendég is kimaradt, akkor ő bizony odaadja adagját. Az állandó rohanás közben mégis jut időnk enni és inni is, még akkor is, ha vannak pillanatok mikor úgy érezzük: jól esne még pár perc, mire végzünk a borral.

Úgy éreztem az alappillért Csehov szövege (A dohányzás ártalmasságáról) jelenti, amibe beleépíti a többit is.

Ahogy egyre tovább haladunk az időben felsejlik előttünk az előadó valódi sorsa. Röplapokat osztogat egy pszichiátriai intézetről, zilált madárijesztőként várja a feleségét, aki valószínűleg sosem jön el, mégis annyi mondani akarás, annyi közölnivaló szorult belé.

Lehetetlen egyszerre mindenre figyelni. A színészi játék óhatatlanul háttérbe szorul időnként a hét tételes borsor és menü mellett. Finoman igyekszik megtalálni az egyensúlyt, néha mégis megbillen és a vendég közlendője nem jut el minden nézőhöz. Mégis, mivel az élmény több lábon áll, nehéz melléfogni. A jó hangulat garantált, olyannyira, hogy sokan az előadás után is maradnak beszélgetni.

A kezdetben még idegenekből pedig lassan ismerősök, barátok válnak, mire az utolsó kortyok is elfogynak.

Bakos Apolka
Képek: Máté Viktor



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...