Ugrás a fő tartalomra

2 dimenziós világ, sarkos élekkel

Abszurd, klisé-paródia három nőről, három nő életéről, munkahelyi, párkapcsolati problémáikról, és társadalomban elfoglalt szerepükről, ezt hozza be a színpadra a Káosz című kortárs finn darab. A Gyergyószenmiklósi Figura Stúdió Színház előadása kapcsán a rendezővel, Deli Szófiával és a dramaturggal, B. Markó Orsolyával beszélgettünk.

Egy finn kortárs szövegből csináltak előadást, ami elég ritka a magyar színházi életben. Hogy találták meg a darabot?

Az igazgatónk kért fel engem, hogy rendezzek egy néhány szereplős darabot, amiben csak nők játszanak. Ez egy elég nehéz feladat, mert a drámairodalom nem bővelkedik ilyen szövegekben. Én régről ismertem Mikka Myllyaho egy korábbi darabját, a Pánikot, és ez, amivel most dolgoztunk, annak a folytatása, nagyon jó anyag, kifejezetten nőkre írva. Persze, az eredeti szöveget rendesen átvariáltuk Orsival.

Ez pontosan mit jelent?

A finn szöveget megpróbáltuk erdélyire szabni. Helyspecifikus előadást szerettünk volna, így a női karakterek problémáit kissé „finomhangoltuk” a gyergyói világra. A szereplők és a storyline is nagyon nyugatias volt, ezeket is a gyergyói nők ügy-bajos dolgaihoz igazítottuk, hogy a nézők könnyebben tudjanak vele azonosulni.

A díszlet egy nagyon gyermeki világot idéz meg.

A sorozatok, tévéshowk világát szerettük volna megidézni, ez a jelenetváltásokra és az effektekre is igaz. Szerettük volna, hogy pörgős legyen, egyik jelent jöjjön a másik után, mint ahogy az egyik epizód jön a másik után a tévékben.

Nekem kifejezetten az ötvenes, hatvanas évek Amerikájának stílusa ugrott be. Ez miért működik a gyergyói nézőknek?

Az erdélyi kultúrközegben nagyon elterjedt az amerikai kultúra. A rendszerváltás után azonnal beszivárgott és azóta is nagyon intenzíven él. A román alapkultúrában rengeteg amerikanizáció van, hiszen a kommunizmus alatt tiltott dolgokra később nagyon rákaptak az emberek. Így ez a gyergyói nézőknek teljesen érthető.

Az előadás egy sztereotípia-paródia, mit gondonak a sztereotípiákról?

Igen, itt minden erről szól, a karakterek, a szituációk, a problémák egyaránt. Ennek az volt a lényege, hogy könnyen tudjunk kapcsolódni az eseményekhez, hogy a nézőknek meglegyen az az élménye, hogy ezt ők is átélték, ilyen szituációk már velük is megtörténetek. Szerintem a világunkban nagyon sok minden épül a sztereotípiákra.

Gyakran alkalmaztak 2 dimenziós mozgásokat, ezeknek mi volt a lényege?

És jelmezeket is, mi ezeket „laposjelmezeknek” hívtuk. Az alapprobléma az volt, hogy sok karakterváltás történik az előadásban és a nőknek sokszor kell férfi szerepeket felvenniük. Erre kerestünk egy elemelt, abszurd megoldást, ami végül a 2 dimenziós mozgás lett. És persze ez is a sztereotípiákra hajaz. Ezt egyébként a Runway divatbemutatók stílusából kölcsönöztük.

Káosz az előadás címe, ez nem túl általános ehhez a tematikához?

Úgy voltunk vele, hogy annyira átírtuk már ezt a darabot, hogy legalább az eredeti címét hagyjuk meg. Például az eredeti szöveg a végére mindhárom nő életére ad megoldást, de ez nekünk már túlságosan amerikaias happy end lett volna. Emiatt mi azt levágtuk. Azt gondoljuk a megoldás kitalálása a nézők feladata.

Végül is adtak egy megoldást, hallgassunk sok Abbát…

És utazzunk sokat!

Varga-Amár Rudolf
Képek: Tugya Vilmos



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...