Ugrás a fő tartalomra

Szétpattant szappanbuborék

A beregszászi társulat Forráspont címmel két házaspár érzelmi párbaját kínálta a fesztiválra beválogatott előadásában. A színlapon nem szerepel szerző, de aztán kiderül, hogy a történet alapvetően Yazmina Reza Az öldöklés istene című művéből építkezik és egyfajta léleksztriptízt ígér. A darabot, amelyből népszerű film is készült, több helyen játsszák, általában nagy sikerrel. Oleh Melnyicsuk rendezése nem forradalmasítja Yazmina Reza szövegét, még ha bizonyos dramaturgiai változások érzékelhetőek is, ám elsősorban lebonyolítja a történetet. Jó szereplehetőséget kínálva a beregszászi Kárpálaljai Megyei Magyar Drámai Színház néhány művészének. A produkció bemutatóját akkor tartották, amikor még nem tört ki a háború, most viszont az öldöklésre igencsak érzékenyek vagyunk. Rettegést, fájdalmat hozott. Túllépett a családok viszályán. Az előadásban, amikor a háborút emlegetik a szavak élesebbé válnak. Közeli az öldöklés, nem fordíthatjuk már el a fejünket előle.

Megmaradva azonban Yazmina Reza történeténél, a cselekmény a bulvár és a mélyebb pszichés rétegek között egyensúlyoz. A házaspár arról próbál beszélgetni, hogy miért verekedtek össze a gyerekeik. Egy ideig nincs is baj, aztán később ők maguk is egymásnak esnek. Méghozzá nem is akárhogy. Az udvariasságtól az agresszióig vezető út lenne igazán izgalmas. Ha kiderülne mikor is jön el az a bizonyos forráspont. Az előadás kísérletet is tesz erre, hogy szembesítsen a folyamattal, ám egyenetlen a ritmus. Néhol felerősödik a játék, máskor veszít kissé az erejéből. A színészeken alapvetően nem múlik, a házaspárok tagjai Orosz Melinda, Orosz Ibolya, Ferenci Attila és Sőtér István is jól meghatározható karaktert formál. Mindegyikőjük ismerős. Később ki is tárulkoznak rendesen, de mintha ennek a nagy hanggal és indulattal járó kiborulásnak, nem lenne igazi tétje. Csak az következik be, amit előre sejthettünk. A látszólagos harmónia mögött rengeteg az elfojtás. Aztán győznek az előítéletek és az intolerancia. Persze azt is látjuk, ahogy az önuralmat felváltja a tombolás. Mindenki megmutatja igazi énjét. Az előadás azzal is megpróbál szembesíteni, miként nyomunk egymásra bélyeget, az együttélésben pedig miként hazudunk folyamatosan. Mindenki álcázza saját magát, sokkal jobbnak mutatkozik, mint valójában. A családon belüli erőszak is a színpadra kerül.


Vass Magdolna nagymamája családjának szégyene, de nem tudják eldugni, testi zavarait sem képesek leplezni. A nagyobb baj, hogy az esendőség méltóságának megteremtése helyett nem veszik komolyan a problémát. Végül az a bizonyos szappanbuborék szétpattan. Felfedi az önzőséget, azt, hogy egyre kevésbé vagyunk elfogadóak. A beígért teljes lelki lemeztelenedés azonban inkább külsőségekben jelenik meg.

A produkció többször tágabbra nyílik, de aztán beszűkül, fontos mondatok, gondolatok is elhangzanak, mégis marad némi hiányérzet, még akkor is, ha Fornosi D. Júlia által megformált lánygyermek megmutatja nekünk a megtalált hörcsögöt. A szappanbuborék viszont már csak illúzió marad.


Balogh Gyula
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...