Ugrás a fő tartalomra

Szétpattant szappanbuborék

A beregszászi társulat Forráspont címmel két házaspár érzelmi párbaját kínálta a fesztiválra beválogatott előadásában. A színlapon nem szerepel szerző, de aztán kiderül, hogy a történet alapvetően Yazmina Reza Az öldöklés istene című művéből építkezik és egyfajta léleksztriptízt ígér. A darabot, amelyből népszerű film is készült, több helyen játsszák, általában nagy sikerrel. Oleh Melnyicsuk rendezése nem forradalmasítja Yazmina Reza szövegét, még ha bizonyos dramaturgiai változások érzékelhetőek is, ám elsősorban lebonyolítja a történetet. Jó szereplehetőséget kínálva a beregszászi Kárpálaljai Megyei Magyar Drámai Színház néhány művészének. A produkció bemutatóját akkor tartották, amikor még nem tört ki a háború, most viszont az öldöklésre igencsak érzékenyek vagyunk. Rettegést, fájdalmat hozott. Túllépett a családok viszályán. Az előadásban, amikor a háborút emlegetik a szavak élesebbé válnak. Közeli az öldöklés, nem fordíthatjuk már el a fejünket előle.

Megmaradva azonban Yazmina Reza történeténél, a cselekmény a bulvár és a mélyebb pszichés rétegek között egyensúlyoz. A házaspár arról próbál beszélgetni, hogy miért verekedtek össze a gyerekeik. Egy ideig nincs is baj, aztán később ők maguk is egymásnak esnek. Méghozzá nem is akárhogy. Az udvariasságtól az agresszióig vezető út lenne igazán izgalmas. Ha kiderülne mikor is jön el az a bizonyos forráspont. Az előadás kísérletet is tesz erre, hogy szembesítsen a folyamattal, ám egyenetlen a ritmus. Néhol felerősödik a játék, máskor veszít kissé az erejéből. A színészeken alapvetően nem múlik, a házaspárok tagjai Orosz Melinda, Orosz Ibolya, Ferenci Attila és Sőtér István is jól meghatározható karaktert formál. Mindegyikőjük ismerős. Később ki is tárulkoznak rendesen, de mintha ennek a nagy hanggal és indulattal járó kiborulásnak, nem lenne igazi tétje. Csak az következik be, amit előre sejthettünk. A látszólagos harmónia mögött rengeteg az elfojtás. Aztán győznek az előítéletek és az intolerancia. Persze azt is látjuk, ahogy az önuralmat felváltja a tombolás. Mindenki megmutatja igazi énjét. Az előadás azzal is megpróbál szembesíteni, miként nyomunk egymásra bélyeget, az együttélésben pedig miként hazudunk folyamatosan. Mindenki álcázza saját magát, sokkal jobbnak mutatkozik, mint valójában. A családon belüli erőszak is a színpadra kerül.


Vass Magdolna nagymamája családjának szégyene, de nem tudják eldugni, testi zavarait sem képesek leplezni. A nagyobb baj, hogy az esendőség méltóságának megteremtése helyett nem veszik komolyan a problémát. Végül az a bizonyos szappanbuborék szétpattan. Felfedi az önzőséget, azt, hogy egyre kevésbé vagyunk elfogadóak. A beígért teljes lelki lemeztelenedés azonban inkább külsőségekben jelenik meg.

A produkció többször tágabbra nyílik, de aztán beszűkül, fontos mondatok, gondolatok is elhangzanak, mégis marad némi hiányérzet, még akkor is, ha Fornosi D. Júlia által megformált lánygyermek megmutatja nekünk a megtalált hörcsögöt. A szappanbuborék viszont már csak illúzió marad.


Balogh Gyula
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...