Ugrás a fő tartalomra

Szétpattant szappanbuborék

A beregszászi társulat Forráspont címmel két házaspár érzelmi párbaját kínálta a fesztiválra beválogatott előadásában. A színlapon nem szerepel szerző, de aztán kiderül, hogy a történet alapvetően Yazmina Reza Az öldöklés istene című művéből építkezik és egyfajta léleksztriptízt ígér. A darabot, amelyből népszerű film is készült, több helyen játsszák, általában nagy sikerrel. Oleh Melnyicsuk rendezése nem forradalmasítja Yazmina Reza szövegét, még ha bizonyos dramaturgiai változások érzékelhetőek is, ám elsősorban lebonyolítja a történetet. Jó szereplehetőséget kínálva a beregszászi Kárpálaljai Megyei Magyar Drámai Színház néhány művészének. A produkció bemutatóját akkor tartották, amikor még nem tört ki a háború, most viszont az öldöklésre igencsak érzékenyek vagyunk. Rettegést, fájdalmat hozott. Túllépett a családok viszályán. Az előadásban, amikor a háborút emlegetik a szavak élesebbé válnak. Közeli az öldöklés, nem fordíthatjuk már el a fejünket előle.

Megmaradva azonban Yazmina Reza történeténél, a cselekmény a bulvár és a mélyebb pszichés rétegek között egyensúlyoz. A házaspár arról próbál beszélgetni, hogy miért verekedtek össze a gyerekeik. Egy ideig nincs is baj, aztán később ők maguk is egymásnak esnek. Méghozzá nem is akárhogy. Az udvariasságtól az agresszióig vezető út lenne igazán izgalmas. Ha kiderülne mikor is jön el az a bizonyos forráspont. Az előadás kísérletet is tesz erre, hogy szembesítsen a folyamattal, ám egyenetlen a ritmus. Néhol felerősödik a játék, máskor veszít kissé az erejéből. A színészeken alapvetően nem múlik, a házaspárok tagjai Orosz Melinda, Orosz Ibolya, Ferenci Attila és Sőtér István is jól meghatározható karaktert formál. Mindegyikőjük ismerős. Később ki is tárulkoznak rendesen, de mintha ennek a nagy hanggal és indulattal járó kiborulásnak, nem lenne igazi tétje. Csak az következik be, amit előre sejthettünk. A látszólagos harmónia mögött rengeteg az elfojtás. Aztán győznek az előítéletek és az intolerancia. Persze azt is látjuk, ahogy az önuralmat felváltja a tombolás. Mindenki megmutatja igazi énjét. Az előadás azzal is megpróbál szembesíteni, miként nyomunk egymásra bélyeget, az együttélésben pedig miként hazudunk folyamatosan. Mindenki álcázza saját magát, sokkal jobbnak mutatkozik, mint valójában. A családon belüli erőszak is a színpadra kerül.


Vass Magdolna nagymamája családjának szégyene, de nem tudják eldugni, testi zavarait sem képesek leplezni. A nagyobb baj, hogy az esendőség méltóságának megteremtése helyett nem veszik komolyan a problémát. Végül az a bizonyos szappanbuborék szétpattan. Felfedi az önzőséget, azt, hogy egyre kevésbé vagyunk elfogadóak. A beígért teljes lelki lemeztelenedés azonban inkább külsőségekben jelenik meg.

A produkció többször tágabbra nyílik, de aztán beszűkül, fontos mondatok, gondolatok is elhangzanak, mégis marad némi hiányérzet, még akkor is, ha Fornosi D. Júlia által megformált lánygyermek megmutatja nekünk a megtalált hörcsögöt. A szappanbuborék viszont már csak illúzió marad.


Balogh Gyula
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí