Ugrás a fő tartalomra

Szakmai klub: Szerelem és más bűntények | Az örökség



Szerelem és más bűntények – a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház előadása

Schwechtje Mihály: Az örökség – a Komáromi Jókai Színház előadása

Nagyon magas rendű rendezői színháznak minősítette sepsiszentgyörgyi társulat előadását Kovács Dezső kritikus a Szakmai Klub első beszélgetésén. Szerinte rendkívül gazdag rétegzettségű, szerteágazó előadást láthatott a közönség, amelyben a különböző szkeccsekből egy világkép bontakozik ki. A kritikus hozzátette, nagyon izgalmas az, ahogyan a narrációt és a cselekvést egyszerre használja az előadás, amely egyszerre filozofikus, lírai és epikai hatású. Érdekes látni azt a jól komponált képzuhatagot is, amely megjelenik a háttérben, a „párhuzamos történetek” filmszerű víziót alkotnak, amelyben leginkább a szemlélődés a meghatározó. Kovács Dezső szerint a rendező, Theodor-Christian Popescu nagy formát alkotott meg, miközben a látott töredékes történetek bárhol elkezdődhetnek és be is fejeződhetnek. A kritikus külön kiemelte a színészi munkát, például az Anicát játszó Korodi Jankáét és Pálffy Tiborét. Ugyanakkor elmondta azt is, szerinte a kitűnő formai újítások mellett a darab szüzséje kissé vérszegénynek tetszik. Gyürky Kata kritikus arról beszélt, hogy a darabbéli gengsztervilág „főembere”, Milutin dominóelv-szerűen rántja magával az „alárendeltjeinek” sorsát. Érdekes volt megfigyelni, hogy ebben a történetben, amely egy szerb film forgatókönyve alapján készült, valójában senki sincs a helyén. Gulyás Gábor esztéta szerint ez az előadás a megváltozott világunkra reflektál, amelyben már minden csak áttételesen, itt mobiltelefonon keresztül, mint egy vlogban mutatkozik meg. Ez a közvetítettség a mostani fiatal generációknak már teljesen természetes, és mindenképpen jó az, ha egy színházi előadás ezzel a formával kísérletezik. Dömötör Adrienne kritikus is megemlítette az izgalmas formát, emellett a színészi munka, a társulat erősségét is hangsúlyozta. Török Viola zsűritag szerint a produkció nagyon tragikus üzenetet hordoz a mai világról, amelyben egyre meghatározóbb a virtuális valóság. Kozma András dramaturg is ehhez kapcsolódott, szerinte a valóság és az illúzió egymásra hatása az emberi lét alapproblémáira világított rá ebben a darabban. Árkosi Árpát rendező ehhez hozzátette még, hogy a sepsiek előadása a nézőtől is bátorságot igényel, hiszen dolgoznia kell a befogadáson.

Egészen másfajta valóságábrázolásról beszéltek a hozzászólók a komáromi színház előadása kapcsán, amely valós történetből, és egy dokumentumfilmből merített. Gilbert Edit arról szólt, hogy izgalmas, felkavaró előadás született meg Schwechtje Mihály drámájából, realisztikus játékmóddal megvalósítva. Sokan éppen ezt a nyers élményt, a kortárs valóság ilyenfajta ábrázolását várják a színháztól – fogalmazta meg a kritikus. A hozzászólások többsége elismerően szólt a színészi játékról, elsősorban a Polgármester szerepében Fabó Tibort, a Jusztinát alakító Szvrcsek Anitát, valamint a drogos nőt és a drogos férfit játszó Holocsy Krisztinát és Szabó Viktort dicsérték. Élénk vita bontakozott ki arról, vajon mennyire volt sztereotip a romák ábrázolása. Molnár Flóra fiatal kritikus felvetésére, miszerint a cigányságot sztereotípiákban jelenítette meg az előadás, többen is tiltakoztak, mondván, itt egy bizonyos réteget ábrázolt a szerző és ennek nyomán az alkotók is, szó sincs arról, hogy általánosították volna a cigányság egészére. Fabó Tibor, az előadás színésze hangsúlyozta, hogy ha nem a nyers valójában mutatják meg ezt a problémát, akkor éppen az a „félrenézés” valósul meg, ami ellen az előadás, és az alapjául szolgáló dokumentumfilm is megszületett.

Lejegyezte: Ungvári Judit


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí