Ugrás a fő tartalomra

Szakmai klub: Szerelem és más bűntények | Az örökség



Szerelem és más bűntények – a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház előadása

Schwechtje Mihály: Az örökség – a Komáromi Jókai Színház előadása

Nagyon magas rendű rendezői színháznak minősítette sepsiszentgyörgyi társulat előadását Kovács Dezső kritikus a Szakmai Klub első beszélgetésén. Szerinte rendkívül gazdag rétegzettségű, szerteágazó előadást láthatott a közönség, amelyben a különböző szkeccsekből egy világkép bontakozik ki. A kritikus hozzátette, nagyon izgalmas az, ahogyan a narrációt és a cselekvést egyszerre használja az előadás, amely egyszerre filozofikus, lírai és epikai hatású. Érdekes látni azt a jól komponált képzuhatagot is, amely megjelenik a háttérben, a „párhuzamos történetek” filmszerű víziót alkotnak, amelyben leginkább a szemlélődés a meghatározó. Kovács Dezső szerint a rendező, Theodor-Christian Popescu nagy formát alkotott meg, miközben a látott töredékes történetek bárhol elkezdődhetnek és be is fejeződhetnek. A kritikus külön kiemelte a színészi munkát, például az Anicát játszó Korodi Jankáét és Pálffy Tiborét. Ugyanakkor elmondta azt is, szerinte a kitűnő formai újítások mellett a darab szüzséje kissé vérszegénynek tetszik. Gyürky Kata kritikus arról beszélt, hogy a darabbéli gengsztervilág „főembere”, Milutin dominóelv-szerűen rántja magával az „alárendeltjeinek” sorsát. Érdekes volt megfigyelni, hogy ebben a történetben, amely egy szerb film forgatókönyve alapján készült, valójában senki sincs a helyén. Gulyás Gábor esztéta szerint ez az előadás a megváltozott világunkra reflektál, amelyben már minden csak áttételesen, itt mobiltelefonon keresztül, mint egy vlogban mutatkozik meg. Ez a közvetítettség a mostani fiatal generációknak már teljesen természetes, és mindenképpen jó az, ha egy színházi előadás ezzel a formával kísérletezik. Dömötör Adrienne kritikus is megemlítette az izgalmas formát, emellett a színészi munka, a társulat erősségét is hangsúlyozta. Török Viola zsűritag szerint a produkció nagyon tragikus üzenetet hordoz a mai világról, amelyben egyre meghatározóbb a virtuális valóság. Kozma András dramaturg is ehhez kapcsolódott, szerinte a valóság és az illúzió egymásra hatása az emberi lét alapproblémáira világított rá ebben a darabban. Árkosi Árpát rendező ehhez hozzátette még, hogy a sepsiek előadása a nézőtől is bátorságot igényel, hiszen dolgoznia kell a befogadáson.

Egészen másfajta valóságábrázolásról beszéltek a hozzászólók a komáromi színház előadása kapcsán, amely valós történetből, és egy dokumentumfilmből merített. Gilbert Edit arról szólt, hogy izgalmas, felkavaró előadás született meg Schwechtje Mihály drámájából, realisztikus játékmóddal megvalósítva. Sokan éppen ezt a nyers élményt, a kortárs valóság ilyenfajta ábrázolását várják a színháztól – fogalmazta meg a kritikus. A hozzászólások többsége elismerően szólt a színészi játékról, elsősorban a Polgármester szerepében Fabó Tibort, a Jusztinát alakító Szvrcsek Anitát, valamint a drogos nőt és a drogos férfit játszó Holocsy Krisztinát és Szabó Viktort dicsérték. Élénk vita bontakozott ki arról, vajon mennyire volt sztereotip a romák ábrázolása. Molnár Flóra fiatal kritikus felvetésére, miszerint a cigányságot sztereotípiákban jelenítette meg az előadás, többen is tiltakoztak, mondván, itt egy bizonyos réteget ábrázolt a szerző és ennek nyomán az alkotók is, szó sincs arról, hogy általánosították volna a cigányság egészére. Fabó Tibor, az előadás színésze hangsúlyozta, hogy ha nem a nyers valójában mutatják meg ezt a problémát, akkor éppen az a „félrenézés” valósul meg, ami ellen az előadás, és az alapjául szolgáló dokumentumfilm is megszületett.

Lejegyezte: Ungvári Judit


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...