Ugrás a fő tartalomra

Szakmai Klub: Száll a kakukk fészkére | A fogadósnő



Kesey-Wasserman: Száll a kakukk fészkére – a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház előadása

Goldoni: A fogadósnő – a Zentai Magyar Kamaraszínház előadása.

Vajon merészség-e hozzányúlni egy kultikus könyv adaptálásához, egy szintén kultikusnak számító filmfeldolgozás után? Ez volt az egyik kulcskérdése a Száll a kakukk fészkére című előadásról szóló beszélgetésnek. A székelyudvarhelyi produkcióval szemben több kritikai észrevételt is megfogalmaztak a hozzászólók, miközben többször elhangzott az is, hogy nagyon aktuális és fontos a téma. Balogh Gyula kritikus azt mondta, a lázadás lehetősége, vagy a hatalommal való visszaélés egy olyan zárt közegben, mint amilyen a darabban ábrázolt „bolondok háza”, akár sokkal merészebb adaptációt is lehetővé tett volna. A kritikus szerint kicsit sztereotip módon ábrázolták az előadásban a „bolondokat”, ami éppen azért problémás, mert valójában éppen arról is szól ez a darab, hogy nem biztos, hogy ezek az ápoltak a bolondok. Ugyanakkor megjegyezte, jó, hogy az előadásban következetesen lekopik ez a „bolondság-máz”, és egyre normálisabbá válnak a szereplők. A színészek közül kiemelte a McMurphyt alakító Barabás Árpádot, aki részletgazdag játékkal hozta a mindent felforgató lázadó figuráját. Hozzátette, a főnővér alakja viszont kevésbé volt erős, így nem volt igazán ellenpontja McMurphynek. Gyürky Kata kritikus hozzászólásában azt említette, hogy számára érdekes volt egy másfajta ellenpont, mégpedig a közösség és az őket „megváltani” készülő figura feszültsége. Szerinte izgalmasan hangsúlyozta a jelmez is ezt a szembenállást, míg mindenki fehérben volt, addig a főhős fekete ruhában jelent meg. Kiemelte a társulat jó csapatmunkáját, ami például a hokimeccsnézés jelenetében mutatkozott meg. Gulyás Gábor esztéta többek között arról beszélt, hogy a bolond-normális, vagy a beteg-egészséges problematika filozófiai értelemben is érdekes kérdéskör és nagyon komoly szakirodalommal bír, például Michel Foucault is foglalkozott a témával. Megdicsérte az előadás bizonyos elemeit, például az indián, Bromden belső gondolatainak ábrázolásmódját. Többen is megemlítették az előadás hosszúságát, vagyis azt, hogy lehetett volna feszesebb, sűrűbb a történet. Török Viola, a zsűri tagja hangsúlyozta, nagyon fontos kérdéseket feszeget a produkció, nevezetesen, hogy ebben az őrült világban mik lehetnek az ember esélyei, különösen akkor, ha nem áll be a sorba, hanem szembemegy a környezet elvárásaival. Abban a hozzászólók egyetértettek, hogy fontos ezekről a kérdésekről beszélni a színpadon.

A zentaiak produkciójáról, A fogadósnőről szólva Gilbert Edit úgy fogalmazott, üdítő előadás volt, amelyben rendkívül ügyes formai következetességgel dolgozott a rendező. A kritikus azon elmélkedett, vajon a női emancipációt tekintve mit mondhat nekünk ma ez a darab, amelyben valójában egy erős, önálló nő szerepel, aki mégis a női manipuláció eszközével él. Kiemelte, hogy tetszetős volt az a „kvázi bábszínház”, amely a játékban éppen nem szereplő figurákat arra használta, hogy a hangok, a zene és az effektusok segítségével mintegy mozgassák az éppen színpadon lévőket. A zenét és a hangeffektusokat többen is méltatták a hozzászólásokban. Árkosi Árpád rendező emellett beszélt arról is, hogy a Goldoni-darab a színház, a színészet alapkérdéseit is felveti, ezért is nehéz jól színre vinni. A kellékek nélküli játék és az élőzene használata szerinte egészséges és kompakt kísérlet volt a zentaiak előadásában arra, hogy megtaláljanak egy jól működő stilisztikát ehhez a darabhoz. Még akár szemtelenebb megoldásokat is elviselt volna ez a fogalmazásmód – tette hozzá a rendező. Kovács Dezső kritikus szintén pozitívumként emelte ki ezt a finom stilizációt, amely jó értelemben szembemegy a Goldoni-játszás hagyományaival. a színészi játékot tekintve Verebes Judit alakításáról szólt külön elismerően.

Lejegyezte: Ungvári Judit

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...