Ugrás a fő tartalomra

Szakmai Klub: Forráspont | Az öngyilkos


Forráspont – a beregszászi Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház előadása

Nyikolaj Erdman: Az öngyilkos – a nagyváradi Szigligeti Színház előadása

Érdekes módon újra egy olyan darab került műsorra a fesztiválon, amelyet filmből ismerhet a közönség. Ezzel kezdte a hozzászólását Gyürky Kata kritikus a beregszásziak előadása kapcsán. Ugyanakkor kiemelte: nagyon sok különbség volt az előadás és a film, de a darab eredeti változata és a most látott produkció között is. A beregszásziak verziójában például megjelent két szereplő, aki nem volt a Yasmina Reza darabjában, az idős anyuka és a tizenéves lány. Az előadás színészeit ezért először a változtatásokról faggatta a kritikus. Orosz Ibolya ezzel kapcsolatban elmondta, igyekeztek olyan verziót kidolgozni, amit az a közönség is jól fogad, amelynek ők játszanak, miközben nem akartak olcsó megoldásokat. A színész úgy fogalmazott, az ismert filmváltozat éppen a humorától fosztotta meg a színdarabot, ezért azt már az elején eldöntötték, hogy a humort erősíteni kívánják az előadásban. A változtatások azért voltak fontosak, mert közelíteni akarták ahhoz a közeghez, amiben ők élnek, és az eredeti francia darabban szereplő középosztálybeli család környezete nem ismerős annyira az ő közönségüknek – mondta Orosz Ibolya. Gulyás Gábor esztéta felvetette, nem volt teljesen érthető az, hogy más címen játszották a darabot, mivel nem volt benne olyan alapvető módosítás, ami ezt indokolta volna. Hozzátette viszont, hogy számára mindig nagy élmény a beregszászi társulatot látni. Pataki András rendező arról beszélt, szerinte még inkább az abszurditás irányába kellett volna elvinni az előadás stílusát, ugyanis az a groteszk, már-már abszurd poentírozás, ami megjelent, nagyon jól működött a produkcióban. Több hozzászóló is említette, hogy az „öldöklés istene” utalás megidézte a háborús konfliktust, amelytől nem lehetett elvonatkoztatni. A színészek beszámoltak arról is, hogy utoljára januárban játszották ezt az előadást, azóta nem volt alkalmuk. Kiderült a beszélgetésen az is, hogy Oleh Melnyicsuk, a produkció rendezője nem tudott átjutni a határon.

Több izgalmas kérdést is felvetett a nagyváradiak előadása Nyikolaj Erdman: Az öngyilkos című darabjából. A felvezetőben Gyürky Kata irodalomtörténész, kritikus elmondta, maga az öngyilkos-problematika is érdekes az orosz irodalomban, Dosztojevszkij például komoly publicisztikát szentelt a témának az 1850-es években. Az Erdman-darabban is történik erre utalás. A kritikus kiemelte az előadás jelmezeit, a pazar színészi alakításokat, majd megkérdezte, hogyan esett a választás éppen erre a darabra. Botos Bálint rendező ennek kapcsán arról beszélt, hogy meg akarta mutatni azt a viszonylagosságot, amit az ideológiák használata eredményez. A rendező szerint éppen ez okozza a mai nemzedékek problémáinak gyökerét, hogy folyamatosan megváltoztatott ideológiák, megerőszakolt értékrendek mentén élnek, amelyek között az egyetlen hajtóerő a sértettség. Ezért igyekeztek elmenni az előadásban is az abszurditásig. Gulyás Gábor esztéta azt hangsúlyozta, nagyon jó megoldás volt a képkeretbe helyezett térelem, amelyben a főhős élete zajlott, ez egyúttal egy művészeti reflexiót is behozott. Szintén jónak értékelte a bábszínházra emlékeztető játékstílust, és kiemelte a főszereplő, Hunyadi István játékát. Azt is megemlítette, hogy a darabban a főhős egyfajta Imitatio Christi történnik meg, a megváltás gondolata is központi problematika ebben a darabban. Németh Fruzsina Lilla szerkesztő-riporter hozzászólásában a clown-szerűséget méltatta, Török Viola zsűritag pedig arról beszélt, hogy az előadás felvetette a művészlét és a hit alapvető kérdéseit, azt, hogy fel kell-e áldoznia magát a közösségért.

Lejegyezte: Ungvári Judit

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Švejk, humor, háború

Jól ismert történet, új köntösben Elég csak kimondani vagy leírni – mindenféle magyarázat nélkül –, hogy Švejk, ami bizonyosan többünk számára ismerősen cseng. Ebben közrejáthatott az is, hogy Jaroslav Hasek cseh humorista és író Švejk, a derék katona című alkotását csaknem hatvan nyelvre fordították le, köztük magyarra. A mű alapján ezúttal Kaj Ádám rendezésében készült el a Švejk az óbudai Térszínházban dark operett, avagy zenés monarchiasirató műfaji megjelöléssel. A Kehely kocsmától a frontig egy egészen sajátos atmoszférát teremtő dalok kíséretében jutunk el, amelyek szövegét Vörös István, zenéjét pedig Bucz Magor jegyzi. A zene szerves része az előadásnak Az előadás a Déryné Program Barangoló alprogram részeként készült el, így díszlet kidolgozásánál fontos szempont lehetett, hogy könnyen utaztatható legyen. Orth M. Dániel, aki a látványért felelt, a Kehely kocsma terében megtalálható díszletek áthelyezésével – és funkciók átruházásával – oldotta meg a különböző helyszínek látván...

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...