Ugrás a fő tartalomra

Szakmai Klub: Forráspont | Az öngyilkos


Forráspont – a beregszászi Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház előadása

Nyikolaj Erdman: Az öngyilkos – a nagyváradi Szigligeti Színház előadása

Érdekes módon újra egy olyan darab került műsorra a fesztiválon, amelyet filmből ismerhet a közönség. Ezzel kezdte a hozzászólását Gyürky Kata kritikus a beregszásziak előadása kapcsán. Ugyanakkor kiemelte: nagyon sok különbség volt az előadás és a film, de a darab eredeti változata és a most látott produkció között is. A beregszásziak verziójában például megjelent két szereplő, aki nem volt a Yasmina Reza darabjában, az idős anyuka és a tizenéves lány. Az előadás színészeit ezért először a változtatásokról faggatta a kritikus. Orosz Ibolya ezzel kapcsolatban elmondta, igyekeztek olyan verziót kidolgozni, amit az a közönség is jól fogad, amelynek ők játszanak, miközben nem akartak olcsó megoldásokat. A színész úgy fogalmazott, az ismert filmváltozat éppen a humorától fosztotta meg a színdarabot, ezért azt már az elején eldöntötték, hogy a humort erősíteni kívánják az előadásban. A változtatások azért voltak fontosak, mert közelíteni akarták ahhoz a közeghez, amiben ők élnek, és az eredeti francia darabban szereplő középosztálybeli család környezete nem ismerős annyira az ő közönségüknek – mondta Orosz Ibolya. Gulyás Gábor esztéta felvetette, nem volt teljesen érthető az, hogy más címen játszották a darabot, mivel nem volt benne olyan alapvető módosítás, ami ezt indokolta volna. Hozzátette viszont, hogy számára mindig nagy élmény a beregszászi társulatot látni. Pataki András rendező arról beszélt, szerinte még inkább az abszurditás irányába kellett volna elvinni az előadás stílusát, ugyanis az a groteszk, már-már abszurd poentírozás, ami megjelent, nagyon jól működött a produkcióban. Több hozzászóló is említette, hogy az „öldöklés istene” utalás megidézte a háborús konfliktust, amelytől nem lehetett elvonatkoztatni. A színészek beszámoltak arról is, hogy utoljára januárban játszották ezt az előadást, azóta nem volt alkalmuk. Kiderült a beszélgetésen az is, hogy Oleh Melnyicsuk, a produkció rendezője nem tudott átjutni a határon.

Több izgalmas kérdést is felvetett a nagyváradiak előadása Nyikolaj Erdman: Az öngyilkos című darabjából. A felvezetőben Gyürky Kata irodalomtörténész, kritikus elmondta, maga az öngyilkos-problematika is érdekes az orosz irodalomban, Dosztojevszkij például komoly publicisztikát szentelt a témának az 1850-es években. Az Erdman-darabban is történik erre utalás. A kritikus kiemelte az előadás jelmezeit, a pazar színészi alakításokat, majd megkérdezte, hogyan esett a választás éppen erre a darabra. Botos Bálint rendező ennek kapcsán arról beszélt, hogy meg akarta mutatni azt a viszonylagosságot, amit az ideológiák használata eredményez. A rendező szerint éppen ez okozza a mai nemzedékek problémáinak gyökerét, hogy folyamatosan megváltoztatott ideológiák, megerőszakolt értékrendek mentén élnek, amelyek között az egyetlen hajtóerő a sértettség. Ezért igyekeztek elmenni az előadásban is az abszurditásig. Gulyás Gábor esztéta azt hangsúlyozta, nagyon jó megoldás volt a képkeretbe helyezett térelem, amelyben a főhős élete zajlott, ez egyúttal egy művészeti reflexiót is behozott. Szintén jónak értékelte a bábszínházra emlékeztető játékstílust, és kiemelte a főszereplő, Hunyadi István játékát. Azt is megemlítette, hogy a darabban a főhős egyfajta Imitatio Christi történnik meg, a megváltás gondolata is központi problematika ebben a darabban. Németh Fruzsina Lilla szerkesztő-riporter hozzászólásában a clown-szerűséget méltatta, Török Viola zsűritag pedig arról beszélt, hogy az előadás felvetette a művészlét és a hit alapvető kérdéseit, azt, hogy fel kell-e áldoznia magát a közösségért.

Lejegyezte: Ungvári Judit

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...