Ugrás a fő tartalomra

Szakmai Klub: Forráspont | Az öngyilkos


Forráspont – a beregszászi Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház előadása

Nyikolaj Erdman: Az öngyilkos – a nagyváradi Szigligeti Színház előadása

Érdekes módon újra egy olyan darab került műsorra a fesztiválon, amelyet filmből ismerhet a közönség. Ezzel kezdte a hozzászólását Gyürky Kata kritikus a beregszásziak előadása kapcsán. Ugyanakkor kiemelte: nagyon sok különbség volt az előadás és a film, de a darab eredeti változata és a most látott produkció között is. A beregszásziak verziójában például megjelent két szereplő, aki nem volt a Yasmina Reza darabjában, az idős anyuka és a tizenéves lány. Az előadás színészeit ezért először a változtatásokról faggatta a kritikus. Orosz Ibolya ezzel kapcsolatban elmondta, igyekeztek olyan verziót kidolgozni, amit az a közönség is jól fogad, amelynek ők játszanak, miközben nem akartak olcsó megoldásokat. A színész úgy fogalmazott, az ismert filmváltozat éppen a humorától fosztotta meg a színdarabot, ezért azt már az elején eldöntötték, hogy a humort erősíteni kívánják az előadásban. A változtatások azért voltak fontosak, mert közelíteni akarták ahhoz a közeghez, amiben ők élnek, és az eredeti francia darabban szereplő középosztálybeli család környezete nem ismerős annyira az ő közönségüknek – mondta Orosz Ibolya. Gulyás Gábor esztéta felvetette, nem volt teljesen érthető az, hogy más címen játszották a darabot, mivel nem volt benne olyan alapvető módosítás, ami ezt indokolta volna. Hozzátette viszont, hogy számára mindig nagy élmény a beregszászi társulatot látni. Pataki András rendező arról beszélt, szerinte még inkább az abszurditás irányába kellett volna elvinni az előadás stílusát, ugyanis az a groteszk, már-már abszurd poentírozás, ami megjelent, nagyon jól működött a produkcióban. Több hozzászóló is említette, hogy az „öldöklés istene” utalás megidézte a háborús konfliktust, amelytől nem lehetett elvonatkoztatni. A színészek beszámoltak arról is, hogy utoljára januárban játszották ezt az előadást, azóta nem volt alkalmuk. Kiderült a beszélgetésen az is, hogy Oleh Melnyicsuk, a produkció rendezője nem tudott átjutni a határon.

Több izgalmas kérdést is felvetett a nagyváradiak előadása Nyikolaj Erdman: Az öngyilkos című darabjából. A felvezetőben Gyürky Kata irodalomtörténész, kritikus elmondta, maga az öngyilkos-problematika is érdekes az orosz irodalomban, Dosztojevszkij például komoly publicisztikát szentelt a témának az 1850-es években. Az Erdman-darabban is történik erre utalás. A kritikus kiemelte az előadás jelmezeit, a pazar színészi alakításokat, majd megkérdezte, hogyan esett a választás éppen erre a darabra. Botos Bálint rendező ennek kapcsán arról beszélt, hogy meg akarta mutatni azt a viszonylagosságot, amit az ideológiák használata eredményez. A rendező szerint éppen ez okozza a mai nemzedékek problémáinak gyökerét, hogy folyamatosan megváltoztatott ideológiák, megerőszakolt értékrendek mentén élnek, amelyek között az egyetlen hajtóerő a sértettség. Ezért igyekeztek elmenni az előadásban is az abszurditásig. Gulyás Gábor esztéta azt hangsúlyozta, nagyon jó megoldás volt a képkeretbe helyezett térelem, amelyben a főhős élete zajlott, ez egyúttal egy művészeti reflexiót is behozott. Szintén jónak értékelte a bábszínházra emlékeztető játékstílust, és kiemelte a főszereplő, Hunyadi István játékát. Azt is megemlítette, hogy a darabban a főhős egyfajta Imitatio Christi történnik meg, a megváltás gondolata is központi problematika ebben a darabban. Németh Fruzsina Lilla szerkesztő-riporter hozzászólásában a clown-szerűséget méltatta, Török Viola zsűritag pedig arról beszélt, hogy az előadás felvetette a művészlét és a hit alapvető kérdéseit, azt, hogy fel kell-e áldoznia magát a közösségért.

Lejegyezte: Ungvári Judit

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí