Ugrás a fő tartalomra

Szakmai Klub: A doktor úr | Novecento | Ördögölő Józsiás



Molnár-Kellér-Zerkovitz: A doktor úr – a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának előadása

Alessandro Baricco: Novecento – Székely Bea (Zentai Magyar Kamaraszínház) előadása

Tamási Áron - Szarka Gyula: Ördögölő Józsiás – a Soproni Petőfi Színház és a Zentai Magyar Kamaraszínház előadása


Kiugróan jónak találta a szakmai közönség A doktor úr marosvásárhelyi előadását. Keresztes Attila rendezése rendkívül eredeti interpretációban tálalta Molnár Ferenc univerzumát – hangsúlyozta Kovács Dezső kritikus, aki szerint éppen olyan bravúros formát találtak ki az előadás alkotói, mint amilyen bravúros technikai tudással írt Molnár a huszadik század elején. Az előadás zenéje ennek az eredeti formának köszönhetően kilendítette az alapanyagot abból a szirupos közegből, ami jellemezte a századelőt – mondta. Az az ötlet, hogy minden szereplő dalát Bokor Barna „szinkronizálta” énekhanggal, valamint a jellegzetes „dark” játékstílus olyan elemeltséget adott hozzá a produkcióhoz, ami groteszkké, néhol egyenesen abszurd drámává varázsolta át Molnár Ferenc művét, amiben kiválóan működött a színészi játék. Utóbbit tekintve a Puzsér szerepét alakító Galló Ernő alakítását emelték ki a legtöbben, akinek Kovács Dezső szerint minden megnyilvánulása nagyszerű stiláris, nyelvi poén volt. Balogh Gyula kritikus hozzáfűzte, Keresztes Attila remekül látta meg, hogy ezzel az alapanyaggal valamit „kezdeni kell”, ha egy mai alkotó azt szeretné, hogy a Nagykörúton kívül is megszólaljon. Az előadás formanyelvi megoldásai egyöntetű elismerést váltottak ki a jelenlévőkből. Árkosi Árpád rendező arról beszélt, hogy egyfajta magyar Goldonit avatott az előadás, amelynek az adja az értékét, hogy nagy szabadságfokkal reflektálhat az aktualitásokra, így folyamatosan élő színházat eredményez. Kozma András szerint a remek humor és a tökéletes kompozíció mellett erős transzcendens utalások is felfedezhetők voltak a produkcióban, a szolgálólány démonikus hanghatásai is ezt húzták alá. Olyan volt az egész, mint egy különös haláltánc – fűzte hozzá a dramaturg, amely még a 20. század démonikus történéseit is megidézte a Hitler-kinézetű doktor figurájával.

A Novecento előadásáról szólva azt emelték ki a hozzászólók, mennyire hatalmas megterhelés egy magányosan játszó színésznek akárcsak egy órán keresztül is fenntartani a néző figyelmét. Kovács Dezső hangsúlyozta, Székely Bea esetében fontos volt látni azt, hogy mennyiféle arca van színészként, hiszen korábban A fogadósnőben is láthatta őt a közönség a fesztiválon. Szabó Attila színháztörténész arról beszélt, hogy nagyszerű volt az előadás zeneisége, és valóságos dialógus alakult ki a zene, illetve a színészi játék között, és szinte mozgásszínházi színezetet kapott így a darab.

A z Ördögölő Józsiás előadásával kapcsolatban Gyürky Kata kritikus arról szólt, hogy Tamási Áron darabja 1952-ben keletkezett, és talán a dátum is jelzi, hogy a mesejáték komoly áthallásokat tartalmaz. Az erdélyiség szimbólumaként jelenik meg a Tündérkert, amely a gonosz támadásának van kitéve. A hozzászólók többen is azt említették, hogy ez a darab úgy mesejáték, hogy közben felnőtteknek szól, Kozma András azt mondta, erkölcsi tanulságokat hordoz a mű annak érdekében, hogy az író saját közösségének túlélését segítse. A darab rendezője, Pataki András beszámolt arról, hogy ezt az előadást gyermekközönségnek játszották. A zenével kapcsolatban elmondta, igyekeztek Tamási szövegeit alapul venni, ahol lehetett, de Szarka Gyula, az előadás zenéjének megalkotója az író kulcsszavait használta fel a dalszövegekhez is. A hozzászólók elmélkedtek azon is, hogy vajon Tamási Áron szövegei hogyan működnek a kortárs színpadon, mennyire kell beleavatkozni. Árkosi Árpád ehhez hozzáfűzte, lélektani realizmussal semmiképpen nem szabad közelíteni Tamási világához.

Lejegyezte: Ungvári Judit

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...