Ugrás a fő tartalomra

Szakmai Klub: A doktor úr | Novecento | Ördögölő Józsiás



Molnár-Kellér-Zerkovitz: A doktor úr – a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának előadása

Alessandro Baricco: Novecento – Székely Bea (Zentai Magyar Kamaraszínház) előadása

Tamási Áron - Szarka Gyula: Ördögölő Józsiás – a Soproni Petőfi Színház és a Zentai Magyar Kamaraszínház előadása


Kiugróan jónak találta a szakmai közönség A doktor úr marosvásárhelyi előadását. Keresztes Attila rendezése rendkívül eredeti interpretációban tálalta Molnár Ferenc univerzumát – hangsúlyozta Kovács Dezső kritikus, aki szerint éppen olyan bravúros formát találtak ki az előadás alkotói, mint amilyen bravúros technikai tudással írt Molnár a huszadik század elején. Az előadás zenéje ennek az eredeti formának köszönhetően kilendítette az alapanyagot abból a szirupos közegből, ami jellemezte a századelőt – mondta. Az az ötlet, hogy minden szereplő dalát Bokor Barna „szinkronizálta” énekhanggal, valamint a jellegzetes „dark” játékstílus olyan elemeltséget adott hozzá a produkcióhoz, ami groteszkké, néhol egyenesen abszurd drámává varázsolta át Molnár Ferenc művét, amiben kiválóan működött a színészi játék. Utóbbit tekintve a Puzsér szerepét alakító Galló Ernő alakítását emelték ki a legtöbben, akinek Kovács Dezső szerint minden megnyilvánulása nagyszerű stiláris, nyelvi poén volt. Balogh Gyula kritikus hozzáfűzte, Keresztes Attila remekül látta meg, hogy ezzel az alapanyaggal valamit „kezdeni kell”, ha egy mai alkotó azt szeretné, hogy a Nagykörúton kívül is megszólaljon. Az előadás formanyelvi megoldásai egyöntetű elismerést váltottak ki a jelenlévőkből. Árkosi Árpád rendező arról beszélt, hogy egyfajta magyar Goldonit avatott az előadás, amelynek az adja az értékét, hogy nagy szabadságfokkal reflektálhat az aktualitásokra, így folyamatosan élő színházat eredményez. Kozma András szerint a remek humor és a tökéletes kompozíció mellett erős transzcendens utalások is felfedezhetők voltak a produkcióban, a szolgálólány démonikus hanghatásai is ezt húzták alá. Olyan volt az egész, mint egy különös haláltánc – fűzte hozzá a dramaturg, amely még a 20. század démonikus történéseit is megidézte a Hitler-kinézetű doktor figurájával.

A Novecento előadásáról szólva azt emelték ki a hozzászólók, mennyire hatalmas megterhelés egy magányosan játszó színésznek akárcsak egy órán keresztül is fenntartani a néző figyelmét. Kovács Dezső hangsúlyozta, Székely Bea esetében fontos volt látni azt, hogy mennyiféle arca van színészként, hiszen korábban A fogadósnőben is láthatta őt a közönség a fesztiválon. Szabó Attila színháztörténész arról beszélt, hogy nagyszerű volt az előadás zeneisége, és valóságos dialógus alakult ki a zene, illetve a színészi játék között, és szinte mozgásszínházi színezetet kapott így a darab.

A z Ördögölő Józsiás előadásával kapcsolatban Gyürky Kata kritikus arról szólt, hogy Tamási Áron darabja 1952-ben keletkezett, és talán a dátum is jelzi, hogy a mesejáték komoly áthallásokat tartalmaz. Az erdélyiség szimbólumaként jelenik meg a Tündérkert, amely a gonosz támadásának van kitéve. A hozzászólók többen is azt említették, hogy ez a darab úgy mesejáték, hogy közben felnőtteknek szól, Kozma András azt mondta, erkölcsi tanulságokat hordoz a mű annak érdekében, hogy az író saját közösségének túlélését segítse. A darab rendezője, Pataki András beszámolt arról, hogy ezt az előadást gyermekközönségnek játszották. A zenével kapcsolatban elmondta, igyekeztek Tamási szövegeit alapul venni, ahol lehetett, de Szarka Gyula, az előadás zenéjének megalkotója az író kulcsszavait használta fel a dalszövegekhez is. A hozzászólók elmélkedtek azon is, hogy vajon Tamási Áron szövegei hogyan működnek a kortárs színpadon, mennyire kell beleavatkozni. Árkosi Árpád ehhez hozzáfűzte, lélektani realizmussal semmiképpen nem szabad közelíteni Tamási világához.

Lejegyezte: Ungvári Judit

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí