Ugrás a fő tartalomra

Ólomcipőben jár az idő


Táborosi Margaréta
neve rendezőként számomra egyet jelent a lírával, a szenvedéllyel és a naivan szép igazságkereséssel. Baricco pedig maga a pofátlanul bájos morajlás. Kézenfekvőnek tűnt a párosítás, így bíztam benne, hogy nagy baj nem lehet.

A hajón született és örökre ott muzsikáló fiú története olyan mélabús, mint a blues, olyan lüktető, mint a jazz és olyan fájdalmasan hömpölygő, mint az óceán. Talán tényleg megtörtént. Olyan jó lenne azt hinni, hogy volt egy ilyen mesebeli fiú, akiből a világ legjobb zongoristája lett, és aki sosem vágyott arra igazán, hogy szárazföldre lépjen. Akinek a hajó volt az egész világ. Egy megnyugtatóan véges világ. Annyira monumentálisan megejtő lenne a tudat, hogy ő létezett.

És jött Székely Bea, aki az Akadémia elvégzése után pár évig fellépett egy hajón és úgy érezte, hogy az ő személyes története felér Danny Boodmann T.D. Lemon Novecentoéval. Nem hibáztatom, hiszen mindenkinek a saját története a legfontosabb, de a legtöbb esetben ez a történet mégsem érdekel senkit, mert a külvilág számára nincs benne semmi említésre méltó. Fontos az önbizalom is, sokszor vesszük hasznát az életben, de szerencsés, ha ez az önbizalom egészséges. Sok formátumos művész nem hitte el, hogy egyedül képes megtölteni egy színpadot, lekötni a figyelmet és adni tud valamit, amihez nem kell mankó, elég a jelenléte. E színésznő úgy érezte, ő képes minket egy óra tizenöt percen át elvarázsolni, elvinni egy különös világba és átvenni a regény történetmesélője, egy esetlenül mókás, csodás trombitás helyét. Teszi mindezt felvonultatva az összes tanult színészi eszközt, mozgással és énekléssel feldúsítva. A probléma csupán az, hogy ezen eszköztár egyetlen darabja sem éri el énekhangjának minőségét. Minden mozdulat, minden megszólalás csinált, harsány, mégis erőtlen. Olyan, mintha nem hinné el, hogy a kevesebb, de mélyebb jelenlét is elég lehet. És lehet, hogy tényleg nem is lenne elég. Ami azonban biztos, hogy az erőlködés sosem vezet eredményre. Olyan ez, mint amikor elképesztő erőfeszítéssel próbálunk meg tüzet csiholni, pedig csak a helyes technika és egy apró szikra hiányzik.

Jól énekel, és ha nincs egyedül a színpadon, feltehetőleg a tánctudás is abszolút elegendő. Bízom benne, hogy a zongoraszólókra komponált mozgás csak egy rosszul sikerült improvizáció, mert akkor megbocsátható lenne. Az azonban nem megbocsátható, hogy ez a fájdalmasan lírai történet harsány karikatúrává válik Székely Bea előadásában. Az elengedés fájdalmas szépsége és a végső megnyugvás érzése helyett kapunk egy belső monológot arról, hogy nem lehet örökké énekesnőnek lenni egy hajón, mert ugye a művész is öregszik, meg a világ is változik, és a főhős két jobbkezes viccének totális félreértelmezését, ami egyébként a regény egy olyan tipikusan könnyezve mosolygós pillanata, amiből több is van, bár ez az előadásból sajnos szintén nem derül ki.

Danny Boodmann T.D. Lemon Novecento azt tanítja nekünk, hogy lehet elég az, ameddig ellát a szem, és teljes lehet az élet akkor is, ha nem kapunk meg mindent, amire vágytunk. Ha sikerülne magamévá tennem ezt a szemléletet, sokkal jobban éreztem volna magam az előadás után.

Szepesi Krisztina
Kép: Máté Viktor

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...