Ugrás a fő tartalomra

Mulatság helyett



Tolsztoj: Az élő holttest – Szegedi Pinceszínház – Aradi Kamaraszínház

Hosszú asztalt ülnek körül a szereplők. Pontosabban nemcsak ők, hanem a nézők egy része is. Akár vacsorát is kínálhatnának, de ehelyett majd egy keserű történetet tálalnak fel. Előbb azonban még játszani kezd az asztal mögött a zenekar – és a muzsika elementáris ereje mindvégig meghatározza az előadás hangulatát. Eleinte úgy látszik, hogy Tapasztó Ernő rendezése elsősorban tartalom és atmoszféra kontrasztjából építkezik, vagyis a tragikus történet cserepeit a mulatság jelenetei közt szórja szét. A színészek rendre kapcsolatba lépnek a közönséggel is, nemcsak faggatják, de szó szerint táncba is viszik őket. Csak egyvalaki nem ül le sosem az asztal mellé, áll kívül – szó szerinti és átvitt értelemben is – a mulatozáson: a főszereplő, Fegya Protaszov.


Ami a tolsztoji történetből a színen kibomlik, az nem klasszikus „bűn és bűnhődés” kérdéskör, nem is a hiábavaló önfeláldozás példájának prezentálása, sokkal inkább egy olyan, alapvetően egzisztencialista ihletésű történet, amelynek során a társadalmon kívül álló antihős körül elfogy a levegő; vesztét kiprovokáló, ám környezetét meg nem váltó tettei elháríthatatlanul, feltartóztathatatlanul következnek egymásból. Ennek megfelelően a színészi játékmód terén hasonló kontraszt figyelhető meg, mint tartalom és atmoszféra esetében: a Fegyát játszó Jászberényi Gábor alapvetően realisztikus, kimunkált és szuggesztív, nagyban a jelenlét erejére építő alakítása áll szemben a többiek finomabban vagy élesebben stilizáló, gyakran látványosan harsány eszközökkel élő játékmódjával.

Kérdés, hogy Az élő holttest ideális alapanyag-e ehhez a formai konstrukcióhoz. Hiszen nem közismert, sőt, kifejezetten ritkán játszott alkotás, így az előadás nem reflektálhat más bemutatók koncepciójára, nem írhat felül játékkonvenciókat, a történet cserepeinek unortodox összerakása nem lepheti meg az alapművet nem ismerő nézőt (márpedig feltételezhető, hogy még egy színházi fesztiválon is ők vannak többségben), sőt még arra is ügyelni kell, hogy a befogadó ne veszítse el a fonalat. Ami érzésem szerint sikerül – ám jóval kevésbé sikerül fenntartani a néző figyelmét, az első percek felkeltette várakozást. Aminek sokkal inkább gyakorlati, mint elméleti okai vannak. A stilizálás egyhangú, szinte minden szereplő egyetlen hanglejtést, ugyanazokat a gesztusokat használva szólal meg, így játékuk rövid idő alatt kiismerhető lesz, s a főszereplővel szemben álló masszaként egyre inkább érdektelenné válnak. Bizonytalanok a nézővel való kapcsolatteremtés körvonalai is; mintha a színészek gyakran egyszerűen nem vennék figyelembe, hogy az asztal mindkét oldalán ülnek nézők. Azok a nézők pedig, akik frontálisan látnak rá a színre, óhatatlanul figyelik középpontba került nézőtársaikat is, sokszor el-elkalandozva a színpadi történésektől. S noha Tapasztó Ernő gyakran színre hoz találó játékötleteket is (a legmulatságosabbak a gyalázatosan viselkedő halottakhoz köthetőek), a forma egyre vékonyabbnak tetszik – a játék utolsó harmadában már csak a zene, néhány jó poén és Jászberényi alakításának szuggesztivitása viszi előre az előadást. Amelyből valószínűleg nem az elméleti konstrukciót vagy a formateremtő igényt, hanem az erős atmoszférát, a zene erejét őrzi majd leginkább a befogadói emlékezet.

Urbán Balázs
Képek: Tugya Vilmos


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí