Ugrás a fő tartalomra

KÖZTIFESZT | Balogh Tibor köszöntője



„Nem kiabáltam a természetet,
Csak érzém, mit szivembe ültetett;
S midőn szerelmet a leánynak esdék:
Nem oly szagú volt mint a nyomdafesték.”

Ekként szabadna szeretni bort, nőt és hazát. A hivatásos olvasóvá, szerkesztővé lett Arany János intelemözöne, a Vojtina ars poétikája, programválogató hivatásos nézőként gyakran fülembe cseng. Figyelmetlen bakfis-e a reménybeli naiva, ha előbb visít fel a jelenetben, mint a pofont kapja? Vagy abszurd? Utóbbi hangnem lényegi eleme, hogy a reakció előzze meg az érzékelést. A „Nem a való hát: annak égi mássa / Lesz, amitől függ az ének varázsa” kezdetű strófa szinte bármire feljogosít: érzékelés – észlelés – reakció: az idegrendszerünk természetes válasza a bennünket érő ingerekre, tetszőleges sorrenden bekövetkezhet korunk színpadán.

Az érzékek laboratóriuma a színház általában is, de a világjárvány okozta karantén-helyzetben, amikor esélytelen volt a nézőkkel való találkozás, jelesül kidomborodott a próbák képességfenntartó műhelyjellege, azon belül pedig a rettegésoszlató játékosság. Miért is ne? Az utcáról kitiltott, a lakásukba összezárt családtagok ezt tették szintúgy: drámáztak: beszélgettek, veszekedtek, majd elővették a humorukat, hogy elkerüljék a tragédiát.

Hirtelen jött a kapunyitás. A laboratóriumokból néhol túlérett, máskor félkész alkotások kerültek a közönség elé, ezért magam sem egyhamar gyűjtöttem össze a fesztiválműsorba illő előadáskincseket. Talán nem utazgattam be az egyenlítőhossznyi távolságot hiába. Remélem, sikerül a mostani határainkon túl alkotók változatos értékvilágát megmutatnom, ami közben érzékelhetővé teszem a korhangulatot is: KÖZTIFESZT a mostani: a bensőnk világjárvány és világháború közti pompája. Külön örömem, hogy a jubileumalkalmi darabok sem udvariasságiak; keményen ostromolni fogják a zsűri figyelmét.

Tamási Áron születése 125. évfordulója jó alkalom arra, hogy a színjátékai formanyelvét újratanuljuk. A Hangjegy Színház fiatal csapata és a Békéscsabai Jókai Színház társulata az Énekes madár előadásával megmutatta, egyik esetben kortársi, a másikban archaikus technikával, mennyire lehet az idő kútjából felszínre hozni a darab lényegét, az igaz szerelem és a becsület varázserejét. Ezzel az élménnyel tesz gazdagabbá minket a Soproni Petőfi Színház és a Zentai Magyar Kamaraszínház koprodukciójában, Szarka Gyula zenéjével, az Ördögölő Józsiás előadása is.

Zenta nem csak az Ördögölő Józsiás, A fogadósnő és a Novecento meghívása okán Díszvendég: a figyelemébresztő, megismertető gesztus annak a városnak is szól, amely a Délvidék színházi hírességei sokaságának a tényleges vagy a szellemi szülőhelye.

Közel két évtizede vagyok a kisvárdai fesztivál visszatérő látogatója, hetedik éve a versenyprogramok gazdája. E tisztembe birkatürelemmel érkeztem. Megértéssel fordultam az elődeim iránti szolidaritásból távolmaradó társulatokhoz, nem kérleltem és nem zaklattam senkit azért, hogy adja meg jelenlétével a tiszteletet a saját magyarságának. Megvallom, csak türelemben vagyok birka. Egyebekben tettem azért, hogy megtörjön a bojkott hangulat, hogy kifogyjanak fitymáló szavaikból a szakhatóságok némely véleményformálói, s megnyíljanak az előrelépéshez fontos pénzcsapok. Ma itt tartjuk az országban egyetlen reprezentatív versenyfesztivált.

Nem az öreg önmagam örömére dolgozom. Hívom a fiatalokat. Most éppen Eszenyi Enikő Csengeri Alkotó Központjának színjátszói tréningeznek a zsinagógában, Balázs Zoltán gimnazistáknak tart workshopot, s bemutatkozik vizsgarendezésével egy marosvásárhelyi színészosztály. Egyszer majdcsak kiszorulok!

Balogh Tibor

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...