Ugrás a fő tartalomra

Kemény Woyzeck, kemény rock


Rendhagyó módon alakult június 29-én a színházi fesztivál programja – a délutáni előadást technikai okok miatt nem Kisvárdán, hanem Szatmárnémetiben lehetett megnézni. Ez közel kétórányi utazás után volt lehetséges, s természetesen visszafelé sem volt rövidebb. De megérte!

A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György társulata egy olyan Woyzecket adott elő, ahol a főhős rockénekes. Nem főállásban, de számára ez élete legfontosabb tevékenysége. A német Rammstein zenekar számait adja elő az alkalmi zenekara – élvezetes átiratokban, jó koncertminőségben. Kemény zene ez, valódi hard rock! Szokatlan élmény a színházban ilyesmivel szembesülni, de perfekt módon működik az előadás. A rockegyüttes tagjai, Woyzeck, Marie, Tamburmajor, Doktor, Kapitány, Bolond, Margret, Altiszt és Kikiáltó adják elő a prózai, pontosabban a drámai eseményeket is. Folyamatosan ugratják és ugráltatják egymást. Egyfolytában szembesülnek a megaláztatás, a megcsalatás és a féltékenység jelenségeivel, s ez olyan hangulatot teremt, amely a kiszolgáltatottság erős formájaként értelmeződik. Erről szólnak az eljátszott Rammstein-dalok is.


Van egy fontos szereplő, aki nem játszik a zenekarban, mert nem tud zenélni. Sőt beszélni sem. Mert ő egy kutya. Egy ifjú németjuhász, akit Pacónak hívnak – ő kapta Andres szerepét, s nagyszerűen helyt is áll Woyzeck közeli barátjaként. A címszereplő nem olyan csenevész, gyenge fizikumú karakter, amilyet az elmúlt években megszokhattunk ebben a darabban – Nagy Csongor Zsolt erőteljes fellépésű macsó alak, méltán lehet frontembere a zenekarnak. Érthető, hogy miért szeretett bele a Budizsa Evelyn által alakított, szépséges Marie. De a dinamikus, férfias test itt most érzékeny lelket rejt, amit a kitűnő színész képes eredeti módon megjeleníteni – így jöhet létre a gyilkosság, ami Georg Büchner torzóban fennmaradt drámájának az alapja. A többi színészi alakítás is hiteles – a Tamburmajort alakító Orbán Zsolt, a Doktort megformáló Rappert-Vencz Gábor, a Kapitányt játszó Diószegi Attila ugyanúgy pontos, mint a Bolond szerepében Bodea Gál Tibor, Margretként Rappert-Vencz Stella, az Altisztként Szabó János Szilárd és a Kikiáltóként Péter Attila Zsolt szerepformálása. Albu István rendező színészvezetése jó ritmusú és magas színvonalú.

A színpadképek fantasztikusan izgalmasak. Egy vasfüggönyt idéző elválasztó elem mögött változnak a díszletek – látványosan kihasználva a forgószínpad, a süllyesztő és a zsinórpadlás lehetőségeit. Mivel Szőke Zsuzsi nemcsak a díszleteket tervezte, hanem a jelmezeket is, így érthető, hogy miért olyan egységes stílusúak a színpadképek. Nincsenek historizáló elemek, az egész kortársnak hat, de úgy, hogy a jelenkori jegyek sem hangsúlyosak. Feltűnőek viszont a fényeffektusok, amelyek a klasszikus világítási megoldásokon túl rendre izgalmas játékokat hoznak létre.

Két síkon halad az előadás. Egyrészt megjelennek annak a történetnek a lelki dimenziói, amelyben Johann Christian Woyzeck borbély féltékenységből megöli élete párját, Marie-t, s aztán a gyilkosság miatt elnyeri méltó büntetését. Megrendítően drámai előadásban látjuk mindezt. Másrészt újabb és újabb dalokat énekel németül Woyzeck a zenekara élén – túlzás nélkül mondható, hogy egy teljes koncertnyi zenélést élvezhetünk. A dalok mindegyike olyasmiről szól, ami az énekest egzisztenciálisan érinti, s bár a szövegek nyelvi megformáltsága messze elmarad Büchner mondataitól, a színház és a hard rock fura szimbiózisa mégis működik. Izgalmas élményeket ad a szatmárnémeti Woyzeck.


Gulyás Gábor

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí