Ugrás a fő tartalomra

„Jó érzés nézőként is jelen lenni”


A Szegedi Pinceszínház az Aradi Kamaraszínházzal közösen 2021. november 4-én mutatta be Lev Nyikolajevics Tolsztoj Az élő holttest című darabját Tapasztó Ernő rendezésében. Kancsár Orsolya, a színház ügyvezető igazgatója Lizaveta Andrejevna Protaszovát, a címszereplő feleségét játssza az előadásban. Vele beszélgettünk.

Évtizedek óta működik a Szegedi Pinceszínház egy olyan városban, ahol a Szegedi Nemzeti Színház is üzemel. Milyen nehézségekkel kell szembenéznie a társulatnak függetlenként?

A legnagyobb problémát mindig az anyagiak jelentik. Mivel nem állami támogatású színház vagyunk, mindig csak az előző évadban derül ki, mennyi pénzből gazdálkodhatunk. Nehézség, hogy nem tudunk előre tervezni. Szegeden jelentős a kulturális élet egyébként, szerencsére nem vagyunk riválisai a másiknak, sőt, kiegészítjük egymást.

Milyen többletjelentést kap napjainkban Tolsztoj darabja, amikor már társadalmilag is elfogadottak és igen gyakoriak a válások?

Szerelem, megcsalás mindig van, ettől aktuális bármikor a darab. Nagy érzelmekről szól. Sokszor fordul elő, hogy attól még, hogy valakik szeretik egymást – ez mindennapos –, nem tudnak együtt élni. Mást akarnak, máshogyan szocializálódtak, máshonnan jöttek, mások a családi minták.

Mit jelent ma „normálisnak” lenni? Milyenek most a megtörendő társadalmi normák?

Mindenki magához képest kell, hogy normális legyen. Az félsiker, ha valaki a tükör elé tud állni, és azt tudja mondani, hogy „én így szeretnék lenni”. A lényeg az, hogy önazonos legyen, ki merje mondani, mit szeretne, és akkor normális.

Színészként mi a legnagyobb kihívás ebben az előadásban?

Végig jelen vagyunk a színpadon, a kétórás előadás alatt egy percre sem lankadhat a koncentráció. Az eredeti írott darabban sok idő telik el. Ezt valahogy úgy kell megformálni, hogy folyamatában lássuk a történéseket. Nagy érzelmi amplitúdókat járunk be, amit viszont éppen emiatt, jó is játszani.

Az egész előadás egy lakodalomban játszódik, ahol a díszletben is jelzett helye van mindenkinek. Mi az a pont, amikor a szereplők elhagyják a helyüket? Mi a kiváltó ok?

A próbák során jött ez elő. A Pinceszínházban nem is a színpadon, hanem az előtérben játszunk, ott rendeztük be az asztalokat. Ez egy szűkebb tér, csak azok a nézők férnek be, akik az asztalnál ülnek. Filmes megoldás, mindenhol történik valami, és csak egy dologra tud figyelni a közönség. A legtöbb szereplő nem mozdul el, egyszer-egyszer, mikor kifelé beszélnek, vagy a halál közeledtekor. A rendezésben ez eredetileg nem fogalmazódott meg.

Az élőzene segíti vagy nehezíti a játékot?

Mindenképpen segíti. Nagyon jó hangulata van, amikor már leülne a hangulat, mindig feldobja az embert. Ez is nehéz, hogy a zene gyakran ellentétben van a játszott érzelemmel: mindenki mulatozik, én meg sírok a Fegya után. A zene visz magával.

Nem ez az első alkalom, hogy részt vesz a fesztiválon: mi a legkedvesebb élménye, ami Kisvárdához kötődik?

Tavaly még minden új volt, a Karnyónét játszottuk. Jó itt lenni, úgy egészében. Azt sajnálom, hogy nem tudunk végig részt venni a fesztiválon, hogy megnézzük a többieket, aztán beszélgessünk. Ezt sajnos senki nem tudja megtenni, mert család van, munka van, pedig az sokat hozzáadna a fesztiválhangulathoz, ha ott lehetnénk a többi előadáson is. Más helyzetben ezeket nem láthatnánk, hiszen az évadban végig játszunk. Jó érzés nézőként is jelen lenni.

Szalánczi Ágota
Kép: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí