Ugrás a fő tartalomra

Fontos a biztonság megteremtése - Az ügyelői munka egy kis töredéke

A Kisvárdai Fesztivál ötödik napján a nagyváradi Szigligeti Színház Az öngyilkos című előadását láthatta a közönség. Lapunk ennek apropóján az előadás ügyelőjével, Vajda Zoltánnal beszélgetett.


Mióta dolgozik a színházban ügyelőként?

Tavaly ősszel ünnepeltem a 25 éves színrelépésemet. ’96 őszén kerültem a nagyváradi Szigligeti Színházhoz, az első néhány évben díszítőként dolgoztam, azután volt egy üresedés az ügyelői poszton, és körülbelül 2000 óta ügyelőként tevékenykedem. Mai nappal zárom a 26. színházi évadomat.

Van különbség egy romániai és egy magyar ügyelő munkája között?

Elég jelentős különbség van a romániai és a magyarországi ügyelői munkakör meghatározásában. Romániában nem létezik a rendezőasszisztensi munkakör, az oda tartozó feladatokat – jobb híján – az ügyelő tölti be. Romániában az ügyelő írja ki a napi próbatáblát, a rendezővel egyeztetve. Ez úgy tudom Magyarországon inkább a rendezőasszisztens dolga, és az ügyelő mezei dolgozóként odajárul a próbatáblához, onnan tudja meg, hogy mi lesz a másnapi dolga.

Hogyan vonzotta magához a színház?

Elég prózai módon. Nem mondanék olyanokat, hogy kicsi gyermekkorom óta ügyelő szerettem volna lenni, mert gyerekként nem tudtam, de még a legtöbb felnőtt ismerősömnek sincs fogalma se arról, hogy mit csinál egy ügyelő. Esetleg filmekből látják, hogy ül a pult előtt és színpadra hívja a színészeket, de ez csak egy kicsi töredéke az ügyelői munkának. A munkánk zöme próbákkal telik, a nézők szemétől távol, ott sülünk a saját zsírunkban és készítjük a leendő produktumot, amit majd megmutatunk nagy lelkesen a nézőknek. Az előadások azok a ritka alkalmak, amiket kisgazda kifejezéssel „szüretnek” lehet nevezni. Jó sokat kapálgatunk, gyomlálgatunk és aztán eljön az ünnep, amikor szüret van, szüreti bál és tapossuk a mustot. Én az ügyelői munkakörömtől függetlenül is nagyon szeretem a színházat, és meg tudnék lenni anélkül is, hogy tevőlegesen részt vegyek a munkában. Néhány havonta leküzdhetetlen vágyat érzek, hogy elutazzak Budapestre. Ha ott vagyok, és egy estét véletlenül nem színházban töltök, akkor azt úgy érzem, hogy az az estém el volt rontva, de ilyen nem szokott gyakran lenni.

Szigorú ügyelőnek tartja magát?

Praktikusan átérzi az ember, hogy ügyelőként van egy ilyen „olajozó” szerepe. Át kell látnia a felmerülő akadályokat, és azokat elhárítani. Pina Bauschnak van egy nagyszerű tánckompozíciója. Egy székekkel telezsúfolt térben egy nő, mintha vakon bolyongana, kiszámíthatatlanul, egy férfi üldözi őt, és mindig épp az útjába kerülő széket elkapja előle. A művész vakon belerepül valamibe, alkot, és ott van mellette az a kis figura, aki ő maga, nem alkot semmit, csak a nő biztonságára vigyáz. A munkám valami ehhez hasonló. Dübörög a gépezet, sokan vagyunk, egymás idegeire megyünk, feszültségek vannak, viszont az ügymenet érdekében kell egy ilyen összefogó erő, hogy ne dőljön össze a rendszer. Egy színházi szakkönyvben olvastam, hogy ahhoz, hogy az előadás veszélyesnek tűnjön, a próbának biztonságosnak kell lennie. Ezt egy nagyszerű színházi rendező és szakember írta, és bár elsősorban színészeknek szánta a könyvet, én ebben ráismertem az ügyelői tevékenységre is.

Van valamilyen Kisvárdához kapcsolódó kedves emléke?

Húsz éve lehetett, hogy az akkor még negyedik elemista leánykámat is elhoztam magammal, és végignéztük az összes előadást és szakmai beszélgetést. A szállásunk falára pedig kiragasztottam egy nagy Kárpát-medence térképet és minden este színes rajzszögekkel megjelöltem a helyet, ahonnan az aznapi előadások érkeztek. Aztán néhány évvel ezelőtt egy beszélgetésen hangzott el tőle a mondat, hogy: „Apa, ha te tudnád, hogy én mennyire untam azokat a szakmai beszélgetéseket.”

Both Gréta















Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...