Ugrás a fő tartalomra

Az ördög füstje

Nyilvánvalóan sok témát és felfedeznivalót dob felszínre a Tamási Áron-emlékév, és talán ahhoz is hozzásegíti a magyar közönséget, hogy megismerje az író egészen különleges világát, amely méltatlanul kevésszer kerül reflektorfénybe. A Soproni Petőfi Színház és a Zentai Magyar Kamaraszínház koprodukciójában az Ördögölő Józsiást dolgozta fel, zenés változatban, Pataki András rendezésében.

A próbálkozás ugyan dicsérendő, de a végeredmény, sajnos, nem hozott elő új színeket Tamási Áron mesejátékából. Szarka Gyula zenéje jól illeszkedik az író világához, a dalszövegekről ez már jóval kevésbé mondható el. A néhol fájóan primitív prozódia, a több helyen kissé alpári „humorbomba”, vagy a gyengécske popslágerek szintjén mozgó közhelygyűjtemény a legkevésbé sem nevezhető méltónak Tamási gyönyörűséges székely ízeihez, ahhoz az eleven, mély képi szimbolikájú, sűrű, ragyogó nyelvhez, amely az ő hangját olyan jellegzetessé teszi a magyar irodalomban. Kár ezért.

A mesék világa, különösen a népmeséké éppen attól varázslatos, hogy magától értetődő természetességgel hiteti el velünk, tényleg bármi megtörténhet, szegény emberből király lehet, az agyafúrt főhős legyőz minden akadályt, s a jó mindig legyőzheti a rosszat. Tamási Áron az Ördögölő Józsiásban gyakorlatilag népmesét írt meg, amelyben mindez valóságosan is megtörténik, feltéve, ha hiszünk a csodák valóságában. Nagy kár, hogy ebben a feldolgozásban nem kapjuk meg ezt a csodát, a fantázia szűkösnek bizonyul, a mese szövete valahogy elfoszlik. Ez a szűkösség legfájóbban a látványban jelentkezik, igazából semmi meseszerű nincs az előadás vizuális világában, sem a jelmezeket (Szélyes Andrea), sem a díszletet (Pataki András) illetően. Előbbi egy kimustrált operett-jelmeztár second hand megoldásait idézi, utóbbi is híján van az atmoszférateremtésnek, s a népi építészetnek csupán lebutított változatát adja.

Ami pozitívumként kiemelhető az előadásból az a színészi játék némelyikében fedezhető fel. Nagyon jó, hogy a soproni színház olyanfajta koprodukciós megoldásokban gondolkodik, amelyek – mint most is – lehetővé teszik, hogy együtt dolgozzanak a Zentai Magyar Kamaraszínház színészeivel, akiket ezen a fesztiválon több előadásban is láthatunk. A délvidéki teátrum társulatának tagjai ebben az előadásban is bizonyítják nem lankadó játékkedvüket, ismét üde és élettel teli figurákat hoznak, kiemelkedik ezek közül Verebes Judit játéka. A többiek közül pedig a Józsiást alakító Papp Attila, valamint Villikó szerepében Marosszéki Tamás tűnik ki, elsősorban a természetesség okán.

Szomorúan vehetjük tudomásul, hogy nem sikerült Tamási Áron bűbájos meséjét olyan mai érvényességgel megszólaltatni, ami esetleg átvihetné a most felnövő, újabb korosztályoknak ezt a mágikus szépségű, nagyon egyedi hangot, amely még ezen a mesén keresztül is olyan szívet melengetően szól a szülőföldhöz való ragaszkodásról, arról, hogy mi is a valódi gazdagság: „Ott nemcsak a fák, hanem a szívek is teremnek, mégpedig mindenféle és változatos meséket. Így aztán a mese úgy bélepi ott a nagy eget, hogy a nagy ég örökkétig szivárványos. Továbbá (Borókia) arról is nevezetes, hogy ott minden ember úgyszólván király, mert maga kormányozza magát.”

Talán legközelebb…

Ungvári Judit
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...