Ugrás a fő tartalomra

Az ördög füstje

Nyilvánvalóan sok témát és felfedeznivalót dob felszínre a Tamási Áron-emlékév, és talán ahhoz is hozzásegíti a magyar közönséget, hogy megismerje az író egészen különleges világát, amely méltatlanul kevésszer kerül reflektorfénybe. A Soproni Petőfi Színház és a Zentai Magyar Kamaraszínház koprodukciójában az Ördögölő Józsiást dolgozta fel, zenés változatban, Pataki András rendezésében.

A próbálkozás ugyan dicsérendő, de a végeredmény, sajnos, nem hozott elő új színeket Tamási Áron mesejátékából. Szarka Gyula zenéje jól illeszkedik az író világához, a dalszövegekről ez már jóval kevésbé mondható el. A néhol fájóan primitív prozódia, a több helyen kissé alpári „humorbomba”, vagy a gyengécske popslágerek szintjén mozgó közhelygyűjtemény a legkevésbé sem nevezhető méltónak Tamási gyönyörűséges székely ízeihez, ahhoz az eleven, mély képi szimbolikájú, sűrű, ragyogó nyelvhez, amely az ő hangját olyan jellegzetessé teszi a magyar irodalomban. Kár ezért.

A mesék világa, különösen a népmeséké éppen attól varázslatos, hogy magától értetődő természetességgel hiteti el velünk, tényleg bármi megtörténhet, szegény emberből király lehet, az agyafúrt főhős legyőz minden akadályt, s a jó mindig legyőzheti a rosszat. Tamási Áron az Ördögölő Józsiásban gyakorlatilag népmesét írt meg, amelyben mindez valóságosan is megtörténik, feltéve, ha hiszünk a csodák valóságában. Nagy kár, hogy ebben a feldolgozásban nem kapjuk meg ezt a csodát, a fantázia szűkösnek bizonyul, a mese szövete valahogy elfoszlik. Ez a szűkösség legfájóbban a látványban jelentkezik, igazából semmi meseszerű nincs az előadás vizuális világában, sem a jelmezeket (Szélyes Andrea), sem a díszletet (Pataki András) illetően. Előbbi egy kimustrált operett-jelmeztár second hand megoldásait idézi, utóbbi is híján van az atmoszférateremtésnek, s a népi építészetnek csupán lebutított változatát adja.

Ami pozitívumként kiemelhető az előadásból az a színészi játék némelyikében fedezhető fel. Nagyon jó, hogy a soproni színház olyanfajta koprodukciós megoldásokban gondolkodik, amelyek – mint most is – lehetővé teszik, hogy együtt dolgozzanak a Zentai Magyar Kamaraszínház színészeivel, akiket ezen a fesztiválon több előadásban is láthatunk. A délvidéki teátrum társulatának tagjai ebben az előadásban is bizonyítják nem lankadó játékkedvüket, ismét üde és élettel teli figurákat hoznak, kiemelkedik ezek közül Verebes Judit játéka. A többiek közül pedig a Józsiást alakító Papp Attila, valamint Villikó szerepében Marosszéki Tamás tűnik ki, elsősorban a természetesség okán.

Szomorúan vehetjük tudomásul, hogy nem sikerült Tamási Áron bűbájos meséjét olyan mai érvényességgel megszólaltatni, ami esetleg átvihetné a most felnövő, újabb korosztályoknak ezt a mágikus szépségű, nagyon egyedi hangot, amely még ezen a mesén keresztül is olyan szívet melengetően szól a szülőföldhöz való ragaszkodásról, arról, hogy mi is a valódi gazdagság: „Ott nemcsak a fák, hanem a szívek is teremnek, mégpedig mindenféle és változatos meséket. Így aztán a mese úgy bélepi ott a nagy eget, hogy a nagy ég örökkétig szivárványos. Továbbá (Borókia) arról is nevezetes, hogy ott minden ember úgyszólván király, mert maga kormányozza magát.”

Talán legközelebb…

Ungvári Judit
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí