Ugrás a fő tartalomra

Az elmúlás művészi teremtése


Nyikolaj Erdman Az öngyilkos című műve az elmúlt évtizedek egyik legnépszerűbb orosz darabja lett a magyar színházakban. Az 1928-ban íródott drámát sokáig politikai okokból nem lehetett bemutatni Oroszországban (jellemző, hogy az ősbemutatóját Svédországban tartották), ám már ott is jónéhány nagy sikerű előadása volt. Mi indokolhatta, hogy a nagyváradi Szigligeti Színházban most műsorra tűzték? Erre a kérdésre is választ adhatunk a kisvárdai előadásuk után.

A kiinduló szituáció sokaknak ismerős lehet: egy rossz házassági kapcsolat, amelynek kínjai a munkanélküliséggel is küzdő főhőst, Szemjon Szemjonovics Podszekalnyikovot lelki krízisbe viszik, s ez komolyan felveti számára az öngyilkosság kérdését. A Hunyadi István által alakított főszereplő a nejével egy olyan szobában lakik, amely kerete okán egy díszes festménynek hat – a Golicza Előd által tervezett díszlet jó alap ahhoz, hogy megidéződhessen az önként vállalt halál művészettörténeti háttere. Ez visszafogott eleganciával részben meg is történik az első felvonásban. Először azzal, hogy a fiatalembernek reménye lesz arra, hogy a művészi alkotás, konkrétan a zenélés révén értelmet kaphat az élete – ám ez az út hamar véget ér, amikor kiderül, hogy nem képes megszólaltatni a tubát. (Érdekes, hogy ez a fantasztikus hangszer már másodszor kap hasonló szerepet a kisvárdai fesztivál egy produkciójában – múlt héten a szabadkaiak Három nővér-előadásában a Béres Márta által alakított Mása is megküzdött a tubával.)


Számos, a saját területén sikertelen kortársa szeretné kihasználni a halálát olyan látszatot keltve, hogy az öngyilkosságot az ő különleges személyiségük, el nem ismert fontosságuk motiválta. Egyfajta modern imitatio Christi-történetek sejlenek így fel – mintha megváltható lenne egy értelmiségi, egy kereskedő vagy egy táncos egy másik ember áldozatos halálával. Ez a Dimény Levente által megszemélyesített Kalábuskin vezetésével szépen halad – ám a második felvonásban kisiklik. Mivel Podszekalnyikov ebben az előadásban nem öli meg magát, az érte áldozatosan küzdő (Tasnádi-Sáhy Noémi és Molnár Júlia által alakított) felesége és anyósa lesz a konfliktus győztese. De ennek az előadás végén már nincs tétje, mert ott már nem az erdmani témáról van szó, hanem olyan „politikai” üzenetekről, amelyek a rendszerváltás utáni Magyarországra vonatkoznak. Ez izgalmas lehetne, ha olyan árnyaltságú mondatokat hallanánk, mint az eredeti drámában, de a didaxis sajnos lerontja Az öngyilkos fantasztikus gazdagságú textusát. Itt kapunk választ az írásom elején feltett kérdésre: Botos Bálint rendezői motivációja az lehetett, hogy politikai mondandót jelenítsen meg. Nem előzmény nélküli az ilyen vállalkozás: Ascher Tamás kaposvári vagy Jordán Tamás budapesti rendezése szintén felvállalta ezt, de ők nem sematikus üzenetek beillesztésével operáltak.

Az izgalmas díszlet mellett egy ilyen rövid írásban is külön említést érdemelnek a Bajkó Blanka-Alíz tervezte, konzekvens koncepciót tükröző jelmezek és a Trabalka Cecília által szerzett zenei betétek is.

Mindenekelőtt a színművészek remek alakításainak köszönhető, hogy a dráma eredeti szellemiségét felülíró rendezői koncepció ellenére az előadás jobb színvonalat képvisel az átlagosnál. Ha valaki még nem látta, érdemes érte elutazni Nagyváradra.

Gulyás Gábor
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Három a francia igazság

Szerencsés nép a francia, hiszen a vaudeville, mint a 16-17. századi Párizs utcáinak lassanként cselekményessé összefűzött vidám dalai olyan műfajokra hatottak jelentősen, mint a sanzon, az opéra comique, vagy éppen a kabaré. A többszáz éves vaudeville-t nem véletlenül társítják Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című, 1960-ban bemutatott világhírű komédiájához, hiszen a darab esszenciáját adja mindannak, amit L’Hexagone környékén gondolnak komikumról, szerelemről, erotikáról és szatíráról. Kétségtelen, hogy a vígjáték óriási sikeréhez – a világon a legtöbbet játszott francia darab – hozzájárult az 1965-ben Tony Curtis és Jerry Lewis főszereplésével bemutatott mozi is, de minden bizonnyal enélkül is rendszeres szereplője lenne a kasszasikert és a közönség szórakoztatását is szem előtt tartó direktorok repertoárjának. Mert hogy a Boeing nem titkoltan a nevettetés szándékával hódít, és miért is ne lenne helye akár a kisvárdai versenyprogramban? Főként, ha olyan színvon...

A 2024-es év díjazottai

2024. június 21. és 29. között megrendezték a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiválját. A versenyprogram előadásait Balogh Tibor dramaturg, színikritikus, a fesztivál művészeti tanácsadója válogatta. A színházi seregszemle idei díszvendége az alapítása 25. évfordulóját ünneplő székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház volt. Mások mellett Szabadkáról, Újvidékről, Kassáról, Székelyudvarhelyről, Kolozsvárról, Sepsiszentgyörgyről, Marosvásárhelyről, Nagyváradról, Csíkszeredából, Beregszászból és Gyergyószentmiklósról érkeztek a magyar nyelven játszó színházak, valamint láthatók voltak a Térszínház, a Ferencvárosi Pinceszínház és az Udvari Kamaraszínház, a versenyprogramon kívül pedig az Újszínház, a Lilom Produkció, az Orlai Produkció és a Veres 1 Színház előadásai is. Kilenc nap alatt huszonhét produkció került színre három helyszínen. Balázs Zoltán színész, rendező elhozta középiskolásoknak szánt színésztechnikai beszélgetőjátékát, az Aranybogár elnevezésű módszertani foglalkozást. A s...

Az időtlenné tett népszínmű

Szigligeti Ede viszonylag keveset játszott népszínművével érkezett idén Kisvárdára a vajdasági Tanyaszínház. A többségi társadalommal szemben álló család történetét feldolgozó előadásban a sztereotipikus cigány-ábrázolásokkal leszámolva, a cselekményt időtlenségbe helyezve mutatják be a vajdasági akadémisták a kitaszított szerelmeseket. A Tanyaszínház szereplései során amint megkedvelünk egy társulatot, az máris átalakul – mivel ezekben a produkciókban főként az Újvidéki Művészeti Akadémia mindenkori (akár végzős vagy frissen végzett) hallgatói vesznek részt. Gombos Dániel vezetésével, akit A cigány t koordinátoraként olvashatunk a színlapon, azt láthatjuk, hogy egy olyan dinamikus és alapjaiban átgondolt vezetés jellemzi a társulatot, amely a Tanyaszínház fundamentális értékeire fókuszál. Legyen szórakoztató, ám foglalkozzon elgondolkodtató témákkal, teremtsen lehetőséget a fiataloknak és jusson el minél több vajdasági nézőhöz. Az idei előadásban tizenkét hallgató és hat frissen végze...