Ugrás a fő tartalomra

Az elmúlás művészi teremtése


Nyikolaj Erdman Az öngyilkos című műve az elmúlt évtizedek egyik legnépszerűbb orosz darabja lett a magyar színházakban. Az 1928-ban íródott drámát sokáig politikai okokból nem lehetett bemutatni Oroszországban (jellemző, hogy az ősbemutatóját Svédországban tartották), ám már ott is jónéhány nagy sikerű előadása volt. Mi indokolhatta, hogy a nagyváradi Szigligeti Színházban most műsorra tűzték? Erre a kérdésre is választ adhatunk a kisvárdai előadásuk után.

A kiinduló szituáció sokaknak ismerős lehet: egy rossz házassági kapcsolat, amelynek kínjai a munkanélküliséggel is küzdő főhőst, Szemjon Szemjonovics Podszekalnyikovot lelki krízisbe viszik, s ez komolyan felveti számára az öngyilkosság kérdését. A Hunyadi István által alakított főszereplő a nejével egy olyan szobában lakik, amely kerete okán egy díszes festménynek hat – a Golicza Előd által tervezett díszlet jó alap ahhoz, hogy megidéződhessen az önként vállalt halál művészettörténeti háttere. Ez visszafogott eleganciával részben meg is történik az első felvonásban. Először azzal, hogy a fiatalembernek reménye lesz arra, hogy a művészi alkotás, konkrétan a zenélés révén értelmet kaphat az élete – ám ez az út hamar véget ér, amikor kiderül, hogy nem képes megszólaltatni a tubát. (Érdekes, hogy ez a fantasztikus hangszer már másodszor kap hasonló szerepet a kisvárdai fesztivál egy produkciójában – múlt héten a szabadkaiak Három nővér-előadásában a Béres Márta által alakított Mása is megküzdött a tubával.)


Számos, a saját területén sikertelen kortársa szeretné kihasználni a halálát olyan látszatot keltve, hogy az öngyilkosságot az ő különleges személyiségük, el nem ismert fontosságuk motiválta. Egyfajta modern imitatio Christi-történetek sejlenek így fel – mintha megváltható lenne egy értelmiségi, egy kereskedő vagy egy táncos egy másik ember áldozatos halálával. Ez a Dimény Levente által megszemélyesített Kalábuskin vezetésével szépen halad – ám a második felvonásban kisiklik. Mivel Podszekalnyikov ebben az előadásban nem öli meg magát, az érte áldozatosan küzdő (Tasnádi-Sáhy Noémi és Molnár Júlia által alakított) felesége és anyósa lesz a konfliktus győztese. De ennek az előadás végén már nincs tétje, mert ott már nem az erdmani témáról van szó, hanem olyan „politikai” üzenetekről, amelyek a rendszerváltás utáni Magyarországra vonatkoznak. Ez izgalmas lehetne, ha olyan árnyaltságú mondatokat hallanánk, mint az eredeti drámában, de a didaxis sajnos lerontja Az öngyilkos fantasztikus gazdagságú textusát. Itt kapunk választ az írásom elején feltett kérdésre: Botos Bálint rendezői motivációja az lehetett, hogy politikai mondandót jelenítsen meg. Nem előzmény nélküli az ilyen vállalkozás: Ascher Tamás kaposvári vagy Jordán Tamás budapesti rendezése szintén felvállalta ezt, de ők nem sematikus üzenetek beillesztésével operáltak.

Az izgalmas díszlet mellett egy ilyen rövid írásban is külön említést érdemelnek a Bajkó Blanka-Alíz tervezte, konzekvens koncepciót tükröző jelmezek és a Trabalka Cecília által szerzett zenei betétek is.

Mindenekelőtt a színművészek remek alakításainak köszönhető, hogy a dráma eredeti szellemiségét felülíró rendezői koncepció ellenére az előadás jobb színvonalat képvisel az átlagosnál. Ha valaki még nem látta, érdemes érte elutazni Nagyváradra.

Gulyás Gábor
Képek: Tugya Vilmos

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...