Ugrás a fő tartalomra

Akárcsak a nagyszakmáé – A kritikusi mesterkurzusról röviden

Három pogácsa, két korty kávé. Egy óra. Jobbára akkor kezdődnek ugyanis a villám-workshopok, amin előzetes jelentkezés alapján vehetünk részt diákként vagy egyetemistaként. A kritikusi mesterkurzust idén is Gyürky Katalin, Kovács Dezső és Szabó Réka vezetik, akiknek köszönhetően a látott versenyelőadásokról tudunk egy szakmai, de mindeközben barátságos és szabadabb légkörű közegben beszélgetni. Az elmúlt napok tapasztalatait próbálom az alábbiakban összegezni, bár a teljesség igénye nélkül, hisz több a gondolat, mint amit ez az oldal megbír.

Az egy-, másfél órás workshopokon főként befogadásesztétikai kérdéseket vitattunk meg, elméleti fogalmakat tisztáztunk, történeti kontextusba ástuk bele magunk, és a színháznak mint lélegző műfajnak a mindenkori kérdéseire kerestük a választ. Beszélgetéseink során ugyanis hangsúlyozódni látszott, hogy a színház örök előnye más műfajokkal szemben az, hogy élő. Ezt az elevenséget, illetve az ebből fakadó határozott körvonalakat próbáltuk egyszer még jobban megerősíteni, máskor pedig széthúzni és kitágítani, a mához igazítva.

Gyürky Katalin hívta fel arra például a figyelmünket, hogy az idei fesztiválon szerepel legalább 4-5 olyan előadás, aminek van filmváltozata is. Ennek kapcsán esett szó többek között arról, hogy vajon a színház miként viszonyul a film műfajához, illetve vice versa, a film miben tér el a színháztól és miben közelít ahhoz. Szó esett a színházi felvételekről is, reflektálva a koronavírus adta/kényszerítette online közvetítésekre, és az ezekben rejlő lehetőségekre, valamint veszélyekre is. Nem utolsósorban a new media elemeit, a különböző filmes technikák színpadi felhasználást vettük számba.


Máskor nem annyira a műfaji különbözőségek vizsgálata, mint inkább a színháztörténettel, vagy az előadás szövegével való munka került előtérbe. Szabó Réka segítségével a történeti háttérinformációk gyakran kiegészültek gyakorlatibb jellegű kulisszatitkokkal is, melyek egyaránt vonatkoztak a színészvezetés csínjára-bínjára, de kitértek a dramaturgi munka „fondorlataira” is. Nem mindennapi információkkal gazdagodhattunk, amikor betekintést engedett például a szerzői jogokat övező viták világába, vagy amikor pontos útmutatást nyújtott a kortárs román rendezőnemzedék talán számunkra nem annyira ismert labirintusában.

Ahogy az előadások is többfajta világot és világlátást vonultatnak fel, úgy a nézőkben is megannyi vélemény fogalmazódik meg. Ugyanakkor természetükből adódóan ezek a vélemények nagyon gyakran erős eltéréseket mutatnak, amelyekből persze igencsak gyümölcsöző viták tudnak kialakulni. Kovács Dezsőnek köszönhetően kicsit jobban megérthettük, hogy miként kell finoman, a másik személyét tiszteletben tartva kritikát megfogalmazni. A jó kritika, illetve kritikai felszólalás ismérve ugyanis, hogy cizellált, nem rondít bele más személyiségébe és toleráns az esetleges eltérő véleményekkel szemben is. Az intelligens, kulturált viszonyulás nem pusztán másoknak enged teret, hanem akár saját téves megközelítését is elismeri, és kész addigi véleményének megváltoztatására is. Ehhez persze az is szükséges – hangsúlyozta Szabó Réka –, hogy folyamatosan gyarapítanunk illik a színházi nyelvben való jártasságunkat, valamint elengedhetetlen az is, mondta Gyürky Katalin, hogy szépirodalmat is sokat olvasson az ember.


 Kétségkívül több oldalról meg lehetne közelíteni, hogy miért bizonyultak hasznosnak ezek a „kisszakmai” beszélgetések, és az bizton állítható, hogy mindenki valami mást visz haza magával. Ám ezeknek az alkalmaknak alapvető varázsát mégiscsak az adta, hogy résztvevőkként mi is elmondhattuk azokat a gondolatainkat a darabokkal kapcsolatban, amelyeket máshol talán kevésbé, sőt, legtöbbször egyáltalán nem fejthettünk ki vagy vállalhattunk fel. A workshop irányítói kritikai érzékünk árnyalásával, ugyanakkor véleményünk abszolút elfogadásával és tiszteletben tartásával éltek. A felszólalás igénye természetes vágyként született meg bennünk. Mivel legtöbben tanulmányainkon keresztül, hol szorosabban, hol kevésbé, de kapcsolódunk a színházhoz, talán számunkra ez a visszaigazolás számított sokat, hogy észrevételeink szintúgy lehetnek validak (akárcsak a „nagyszakmáé”). A kurzus gyümölcse pedig talán akkor érik be igazán, amikor tényleg „elindítjuk forradalmunk”, és kicsit hangosabban is felvállaljuk a meglátásainkat. Talán jövőre, vagy talán már holnap.

György Evelin
Képek: Máté Viktor











Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Átadták a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának díjait!

A Kulturális és Innovációs Minisztérium Életmű-díját a felkért, háromtagú Szakmai Bizottság (Nyakó Béla, a Kisvárdai Várszínház és a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiváljának igazgatója; Balogh Tibor, valamint Pataki András) döntése szerint Wischer Johann vajdasági színművész, rendező, valamint Biluska Annamária színésznő, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat Örökös Tagja kapta. Biluska Annamária és Wischer Johann A Kulturális és Innovációs Minisztérium Fődíját az Újvidéki Színház kapta III. Richárd című előadásáért, Dejan Projkovszki rendezésében. A társulat egységes stílusban és csapatmunkával szolgálja a címszereplő játékát. A képi világ és a zene egy olyan kor lenyomatát teremti meg, amely szabadjára engedi az emberi gátlástalanságot. Újvidéki Színház | III. Richárd A Kulturális és Innovációs Minisztérium II. helyezését megosztva kapta a Kassai Thália Színház Szentivánéji álom című előadása a shakespeare-i színházi nyelvezet megújításáért és a formabontó lát

Létezésünk disztópiái

Alapvető erkölcsi-etikai dilemmákra világít rá Ivan Viripajev darabjának, a Részegek nek az előadása, amelyet a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház mutatott be a Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján. Radu Afrim már nem először dolgozott a marosvásárhelyi társulattal. A román rendezőről és a produkció megszületéséről lapunknak Szabó Réka beszélt, aki rendezőasszisztensként és dramaturgként vett részt ezekben a munkafolyamatokban. Az akkor társulatvezető Keresztes Attila meghívására rendezte Az ördög próbáját 2014 tavaszán, ez volt Radu első munkája Marosvásárhelyen. Ennek a gyümölcsöző munkának a folytatása volt A nyugalom 2015-ben, a Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan 2016-ban, majd a Részegek 2018-ban. A Retromadár… folytatásaként a pandémia alatt Radu megírta és megrendezte a Grand Hotel Retromadár előadást. Mint ahogy a számos szakmai elismerés is jelzi, ezekben az években egy erős, szakmailag átgondolt, tudatos művészi munka zajlott a társulatnál, olyan rendez

Íme a 2023-as zsűri!

A Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválján a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli. A zsűritagok részt vesznek az előadások másnapján a Szakmai Klub beszélgetésén, akár hozzászólóként is. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A díjosztó grémium összetételére a fesztivál művészeti tanácsadója, Balogh Tibor tett javaslatot.   A 2023-as év zsűritagjai Dienes Blanka színésznő, Kiss József Jászai Mari-díjas, drámaíró, rendező, a Soproni Petőfi Színház igazgatója, Németh Ákos József Attila-díjas drámaíró, műfordító, rendező, Szekeres Szabolcs színikritikus, és Szigeti Réka dramaturg. Dienes Blanka:  „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a zsűri egyik tagjaként vehetek részt idén a kisvárdai színházi találkozón. Több alkalommal volt lehetőségem szerepelni a Fesztivál színpadán az Újvidéki Művészeti Akadémia által, a Tanyaszínházzal és Újvidéki Színházzal. Sok tapasztalattal, élménnyel gazdagodtam. Mindig felvillanyoz, amikor sokféle szí