Ugrás a fő tartalomra

A mese kulcs a gyermeki énhez

Szereti a meséket az Ördögölő Józsiás címszereplője, Papp Attila, mert azt vallja, nem szabad mindig komolyan beszélni a fontos dolgokról. A színész 2012 óta tagja a Soproni Petőfi Színháznak, ahol több zenés szerepben is látható volt az elmúlt években. Tamási Áron darabjában Pataki András rendezésében ezúttal Szarka Gyula dalait énekelte.


Hogyan definiálná az előadás műfaját? Lehet népszínjáték, tündérmese, vagy akár musical is?

A tündérmese áll hozzá a legközelebb, hiszen Tamási Áron világa gyakran idézi a meséket. Ő a diktatúra rendszerén belül alkotott és ez lehetőséget adott az „áthallásos” írásra. Így fiataloknak meseként játszható, közben a felnőtteknek szólóan van egy sokkal árnyaltabb, rejtett értelmezése. Emellett a székely motívumok is erősítik a mesei világot.

Mit gondol a mese jelentőségéről napjainkban?

Minden kultúrának megvan a maga mesevilága és ez nem véletlen. A mese, mint egy parabola, életbölcseleteket tartalmaz. Ezek sokszor közhelynek tűnnek, de azért közhely a közhely, mert igaz és működik. Eltávolodunk térben és időben a valóságtól, és egy azon túli rendszerben tanulunk valamit a világról. Továbbá a mese egy egyre inkább hiányzó rést tölt be az életünkben. Ezek a mesék felszínre hozzák azt a fajta képzelőerőt, vagy gyermeki ént, amit mindenki őriz, csak egyre jobban elnyomjuk magunkban. Azt a felszabadultságot, ahogyan az ember azonosul a mesével, és megfeledkezik önmagáról. Erre mondjuk, hogy előjön belőlünk a gyerek. Azt gondolom, hogy mostanság túlságosan belefeledkezünk a felnőttes dolgokba.

A csapat alapvetően egy prózai társulat és ön is inkább prózai színészként említi magát. Mennyire volt nehéz az énekes és táncos betétekkel dolgozni?

Igen, ez valóba így van, de mint vidéki társulat, sokkal szélesebb spektrumon kell mozognunk a repertoárunkon belül, ezért nem volt szokatlan a kihívás. Emellett az előadás mellett is vannak más zenés, táncos darabjaink, a nagyszínpadon és a kamarateremben egyaránt. A társulatban mindannyian igyekszünk több lábon állni és több irányban is mozogni.

Mit gondol a Tamási Áron-féle szöveg és a Szarka Gyula által megírt dalszövegek kapcsolatáról, összhangjáról?

Picit a rendező nevében kell beszélnem. Ez egy patikamérleg-munka. Van egy klasszikusabb, népies nyelven megírt szövegkorpusz, de ehhez könnyen illeszthetőek különböző stílusú zenék. Szarka Gyula munkásságát én még a Ghymesből ismerem, és ott is azt szerettem, ahogy a folk-kultúra keveredett a világzenei motívumokkal. Szerintem az olyan kikacsintások, mint a reggae, a rap, vagy a rock’n’roll, csak alátámasztják azt, hogy igyekszik a mának szólni az előadás, noha nem szeretne túlságosan mai lenni.

Milyen volt a kőszínházi keretek után, az előadást szabadtéren, fesztiválkörnyezetben játszani?

Szoktunk máskor is utazni az előadásainkkal, ez nem volt újdonság. Én nagyon szeretem a fesztiválokat, van egy különleges atmoszférájuk, miliőjük. Nyilván egy fesztiválon mindig mások a paraméterek. Itt például a nézők nagyon messze ültek a színpadtól, ezért sokkal nagyobb energiával kellett játszani, mint egy meghittebb kamaratérben. Muszáj magas hőfokon dolgozni egy ilyen térben, de ez szerintem építőleg hat az előadás egészére. Mindenkinek van egy emelkedettebb aurája. Persze nagyobb kihívás is az egész, de ha sikerül megugrani, akkor sokkal nagyobb eufóriát is ad, nagyobb sikerélmény.

Varga-Amár Rudolf
Kép: Tugya Vilmos



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sírva vigad a magyar (színész)

Urbán András rendezésében láthattuk a Történt egyszer Újvidéken című előadást. „Kisebbségi extravaganza sok zenével, tánccal, szellemekkel és indiánokkal”, így határozza meg saját magát a produkció. Nos, ezek közül valóban egyikből sem volt hiány. Talán ezt az előadást vártam a legjobban a fesztiválon, mert rendkívül izgalmasnak találom Urbán András rendezői világát, így kíváncsian vártam, az újvidéki társulattal közösen mit alkottak – és szerencsére nem okoztak csalódást. A színház születésnapi ünnepsége után járunk, egy hosszúra nyúlt buli hajnali fázisát láthatjuk, ahol már senki sem önmaga. Az alkohol és a kései órai hatására felszínre kerülnek ki nem mondott szavak, bántalmak, konfliktusok – közben meg néha dalra is fakadnak a színészek. Miközben halad előre az este, a színházban dolgozók reflektálnak saját színészi mivoltukra. Önirónia a javából, a színház alapvető kérdéseit feszegetik: negyedik fal, mit gondolunk a saját művészetünkről, interakció a közönséggel, egyáltalán, mi i...

Szerelemvilág | Beszélgetés Budizsa Evelynnel

Billy kifundálja, hogy hamis igazolással tettetve magát halálos tüdőbetegnek, felkéredzkedik a csónakra, amely szereplőválogatásra szállítja a helybelieket. Csónakos Bobby, aki az érzelemkészletét vállra vetett szerszámosládában mozgatja, mindig körültekintően, a sérelmek súlyának megfelelően illesztve egymáshoz a készségeket, fontolja meg a sújtó brutalitást. Billyre nagyot sújt, a feltételezett szimulálás miatt. Nagyot, ám részvéthozót, mert Helén, a vonzóan dekoratív, ám enyhén elme-kripli tojásfutár félredobja haragját, amiért nem őt. hanem a nyomorékot vitték próbafelvételre Amerikába, és teljesíti annak régi, titkolt kívánságát: sétára indulnak. Szerelmüket azonban megvérzi a mégis valódi tüdőbaj. Helén Budizsa Evelyn. 7 éve végezett színművészként Kolozsváron, a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen, 8 éve tagja a Harag György Társulatnak Szatmárnémetiben. Eddigi pályáján körülbelül 8 főszerepet kapott, dolgozhatott Bocsárdi Lászlóval, Andrei Șerbannal, Sardar Tagirovskyval. Anyakönyvi...

California dreamin'

Mit tehet egy csúf, sánta, tüdőbajos fiú egy kicsiny, eldugott, írországi szigeten azon túl, hogy naphosszat fixírozza a teheneket? Álmodozik és remél, hogy egyszer több lesz, mint lenézett nyomorék, és talán ő is megleli majd az igaz szerelmet. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat Martin McDonagh A kripli című darabjával, Bélai Marcel kiemelkedő minőségű rendezésével érkezett a Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljára. Martin McDonagh ír drámaíró darabjai veszélyesek: csupán első olvasatra tűnnek közönségbarát, jól formálható, szép kerek egésznek, azonban, ha a színházi alkotó példának okáért A kripli mélyére ás, rögtön szembe találja magát a nagyívű dramaturgiai építkezés és a tűpontos ritmus szerzői követelményeivel, amit megúszni nem lehet, különben darabjaira hullik az előadás. S még említésre sem került a dráma többrétegű jelentéstartalma, amely egyszerre nyújt a közönségnek fekete komédiát, de fontos társadalmi kérdéseket is felvet, amelyekre ugyan válaszol...